Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

oOHalalOo skrev 2011-07-11 10:31:58 följande:
    Du läser lite slarvigt, du kan bättre.

Jag vet inte vad ihi och ic betyder.

Det är kvinnan som bär ansvaret för ett fungerande hem ja, men eftersom hon är chefen i hemmet så kan hon också delegera ut arbete som ska göras. Men ansvaret för att det blir utfört av någon ligger på henne.

Så du tycker att den som utför sysslor i sitt eget hem, eller för den delen i andras är stycken av kött? Varför det? Tycker du inte sånt är viktigt? Vem vill leva i smuts och inte ha mat på bordet, inte hjälpa sina barn med läxorna, inte se till så de har hela och rena kläder att ta på sig? Jag ser vikten av detta för min egen del i alla fall.

Jag kan berätta för dig att man kan använda sin hjärna även om man tar hand om ett hem. Tankeverksamheten stängs inte av eller behövs inte för att man gör det.

Det är upp till var och en om de vill ha oralsex eller inte. Det viktiga är att det par som det berör är eniga om vad de vill göra tillsammans.
    Ihim är Ihim. Läs den en gång till från vänster till höger så förstår du. IC är en förkortning av I see.

Chefen i hemmet? Du skojar med mig va? Hur ser du dig själv som en chef i hemmet när det enda du är kapabel att göra är att ta hand om hemmet och hålla den rent? Jo, jag tycker om att ha en rent hus men det är inte ALLT jag bryr mig om. Jag tycker om att få motstånd intellektuellt också. Jag tycker om att diskutera med folk som kommer hem till oss och deltar gärna i diskussioner om allt möjligt. Även fast det bara är män. Jag gömmer mig inte i ett rum och skämms för att jag är en kvinna.
    Visst, jag lagar mat och jag älskar att laga mat men jag kan också ge blanka fan i det i en vecka och låta maken ta hand om den biten.

Varför kan inte mannen vara hemma och ta hand om hemmet och kvinnan få ansvaret för ekonomin?

Varför kan inte kvinnan bära ansvaret för att lära sina barn om Islam? Varför är det mannens ansvar?

Varför kan inte fredagsbönen vara för kvinnan? Varför kan inte kvinnorna samlas i mosken och ha det trevligt? 

Jag har dock inga större förhoppningar om raka svar till mina frågor.

Skämtet om oralsex förstod du inte. Det är Ok.
    The goodnes and the badness is inside you. Its your choice.
  • I Blackrose I
    asta66 skrev 2011-07-11 11:17:51 följande:
    Ingen. För ingen bygger på en vettig grund. För att vi alla borde vara fria människor fria att tänka och tycka vad vi vill.
    Finns några vettiga religioner där människan är fri att tänka och fatta beslut.
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:33:04 följande:
    Tja, finns ingen anledning att utesluta de österländska religionerna för all del. Samma skit där också.
    Vad kan du om dom österländska religionerna Dorian? Nada eller du kanske menar att du har all världens kunskap om ALLA religioner. Nej, fortfarande består inte världen enbart av 5religioner.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 11:47:53 följande:
    Om du vill leka lekar med ord, så kanske du kan välja ett annat forum än just detta?

Nej att vara chef över hemmet är inte det enda som gäller. Men jag bemötte just det eftersom du talade nedvärderande om att ta hand om ett hem. För att man tar hand om och tar ansvar för ett hem så betyder inte det att det är allt man gör. Man kan därtill arbeta ute, man kan plugga, skriva insändare, träffa vänner och annat: Det ena utesluter inte det andra. Jag tycker hur du tänker är väldigt otidensligt och snävt. Har faktiskt inte sett den varianten tidigare att man bara skulle kunna göra och klara en sak så att säga? 

Jag vet inte vilka som gömmer sig och skäms för att de är kvinnor, du kanske har träffat på en del i den umgängeskrets som platsar i den kategorin? Jag är ute, umgås med folk, reser, arbetar (i hemmet och ute), pluggar och hinner med en del annat också.

Så du ser det som lite nedvärderande att laga mat? Jag tror att det kan vara något som många gör tillsammans, eftersom man delar sin vardag och kan ha roligt i samband med det. Dvs det behöver inte vara tråkigt att laga mat, utan kan bli något kul istället.

Jovisst kan de göra så om de vill, det är upp till dem. Men det är inte nedvärderande i så fall heller för mannen om han är hemma. Dvs det är inte förlegat eller nedvärderande att ta hand om ett hem.

Hon kan och bör också lära sina barn Islam, eftersom Islam finns i hemmet. Hon lever som hon lär om inte annat och är ett exempel för sina barn.

Fredagsbönen är för alla, både män och kvinnor och många deltar också i den. Om de kan närvara vill säga, inte alltid det går att få ledigt från arbetet. Så det beror lite på det.

Du får alltid raka svar, men du är snarstucken och hackar mycket, istället för att uppföra dig som dig anstår.

Varför var frågan ett skämt? OM du vill ha raka svar, ställ då inte frågor som du inte är intresserad av att få svar på, enkelt.
    Du frågade och jag svarade. Enkelt du vet. Du förstod inte att IC är en vanlig förkortning av I see och jag förklarade. Det är lugnt. Man kan inte veta allt.

Att du både jobbar hemma och ute är verkligen ingen norm för muslimska kvinnor och särskilt inte för araber. I arabiska länder är det verkligen ingen norm att kvinnan jobbar ute utan det är hemmet som är kvinnans plats. Jag tycker det är sorgligt.
    Får man inte som kvinna utöka sina kunskaper? Nej, det är inget fel på hushållsarbete men man växer inte som människa genom att utveckla olika metoder att hacka grönsaker eller koka ris dagarna i ända.

Nu är det ju så att det står i islamiska källor att kvinnans plats är hemmet. Varför är inte hemmet mannens plats? Varför inte säga att mannen ska vara hemma och kvinnan får gå ut och arbeta och tjäna pengar?

Fredagsbönen och samlandet i mosken är mannens plikt. Det är mannen som har det svart på vit att han får lämna hemmet och sticka till mosken några timmar och ha det trevligt. Varför inte kvinnans plikt? Varför står det ingenstans att mannen kan ta hand om barnen och kvinnan har som plikt att vara borta från hemmet några timmar per vecka?

Vad kvinnan bör göra är inte relevant utan det är fortfarande mannens plikt/ansvar att lära sina barn om Islam. Varför? Varför är alla sysslor där man behöver tänka, planera, fatta beslut något som mannen ska göra? Är inte kvinnorna kapabla till sånt?

Jag är fortfarande inte intresserad av dina amatör försök att analysera mig. Har jag aldrig varit under dessa 2år så sluta med det. Du vill fortfarande inte veta vad jag tycker om dig så försök behålla dina åsikter om mig för dig själv. Tack. Vet att det kan vara svårt....

Det framgick ganska väl att jag skämtade när jag frågade om oralsex men man måste besitta humor för att kunna ta till sig ett skämt. Glömde att man inte får skämta när det gäller en sån viktig och helig diskussion som Islam-diskussioner. My bad.
  • I Blackrose I
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-11 11:35:28 följande:
    Men du, han borde veta bättre OM HAN LEVT IDAG. Eller om man tror att han var en profet. Vilket jag inte tror på för fem öre. Och fortfarande - israeliterna uppmanades av GUD, inte en profet, att mörda hela folk och "ta deras yngsta, orörda döttrar som hustrur". Samma gud som kristna anser vara deras egen. En profets eventuella missgärningar bleknar liksom rätt rejällt i jämförelse med det. Speciellt, återigen, som att det var sed på den tiden.
    Exakt. Så när man tror att han var en profet, den rättfärdige, den utvalde så borde han förstå bättre och inga göra samma tokigheter som alla andra. Han var ju trots allt hitskickad från Gud himself.
    Åt andra sidan så verkar han inte ha varit en profet och den guden han trodde på inte allsmäktig då han blev förgiftad av Judar och dog pågrund av det.
  • I Blackrose I
    Guldrosen skrev 2011-07-11 16:09:11 följande:
    Helt OT men jag gillar din fotnot.
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-11 16:43:08 följande:
    Så han skulle ha haft tron att han var odödlig menar du? Nej det är helt fel. Han var väl medveten om sin dödlighet och livet efter detta. Det framgår mer än tydligt i Islams källor.
    Han var en profet hitskickad från den allsmäktige guden. Varför kunde han inte förutse att maten han åt var förgiftad av judarna? Tänka sig att han dog pågrund av en matförgiftning av folkgruppen dom flesta muslimer inte tål. Lite komisk är det. Faktiskt.
    Antingen var han felfri eller inte. Vilket? Om han inte var felfri så hur kan ni sunnimuslimer vilja följa en människas livstil som inte var felfri? Varför skulle man vilja göra exakt samma saker som en människa som inte var felfri gjorde för 1600år sen?
    Om hans äktenskap med Aishah ses som fel i dagens samhälle vad säger att annat han gjorde var rätt eller saker som han har sagt var rätt?
    Om hans äktenskap med Aishah inte ses som fel så rättfärdigar man alla barnäktenskap som sker runtom muslimska länder. Så hur ska ni ha det? Var han felfri eller inte?

*Det andra långa inlägget besvarar jag senare*
  • I Blackrose I
    Dreams Never Ends skrev 2011-07-11 16:46:12 följande:
    ......................................
    Smart vet jag inte om snubben är. Snarare verkar han vara något efterbliven och korkad då han talar för 6miljarder individer med olika förutsättningar. Att börja jiddra om att det är kvinnans plikt/ansvar att vara hemmafru och det är det enda som är naturligt för henne och som hon klarar av är inget annat än ren idioti.
    Sorgligt att det år 2011 fortfarande finns människor som sväljer sånt BS utan några som helst kritisk tänkande.
  • I Blackrose I
    theangel01 skrev 2011-07-11 18:52:33 följande:
    Väldigt konstigt att min man inte är sån då......
    Får jag fråga vilket land din man kommer ifrån? Är han troende?
  • I Blackrose I
    oOHalalOo skrev 2011-07-14 09:22:57 följande:
    Muslimer går till moskén för andlig näring och för att be.
    Och det blir helt fel om man gör det ihop med den man är gift med?
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?