• Mollz

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?

• Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)
  • Sarita

Min dotter som är sex år vet precis vad jag tycker om idén att hon skulle ha bikini... men vi hittade en bra kompromiss som dottern kallar lång-bikin, jag kallar badlinne och affären tydligen kallar tankini!

• Flytning
    viseversa skrev 2011-07-05 13:49:16 följande:
    jag skiter i vad som fanns på 60 talet. Vi lever år 2011 nu och jag trodde väl vi kommit lite längre i utvecklingen faktiskt.
    Men du Viseversa... Kan du försöka tänka dig in i en annan förälders syn på saken. Ta mig t.ex. Jag är uppvuxen i områden där barn i bikini har varit så vanligt och lever fortfarande i områden där det kryllar av småflickor i bikini på stranden. I mina kretsar är det helt enkelt hur naturligt som helst med bikinisar på småbarn. Detta har ju i sin tur lett till att jag absolut inte har dragit någon som helst koppling mellan att klä en liten flicka i bikini och att sexualisera henne. Så om jag inte själv har den kopplingen och min dotter inte har den kopplingen, vad ska jag då ange för skäl till henne om jag nekar henne en bikini? Hur ska jag förklara mig för min dotter och vad ska jag komma med för argument för att hon inte ska få ha bikini? Argumentet om att hon inte har några bröst att skyla håller inte eftersom det inte heller är hennes egna syfte med bikini. Hon vill helt enkelt ha det för att hon tycker det är fint.
  • basio

Min treåring har ett par badbyxor, eventuellt en uv-tröja också. Jag skulle inte sätta på henne varken en bikiniöverdel eller en baddräkt så länge det inte är något hon själv efterfrågar iaf. Baddräkt är ju fullkomligt onödigt och blir vått och kallt snabbt om magen och en bikiniöverdel ser jag ingen funktion med alls. För min del handlar det alltså helt och hållet om funktionen, jag tycker bara att det verkar väldigt opraktiskt.

Hennes storebröder har badbyxor så för henne är det så det är.

• justine
    Mollz skrev 2011-06-10 11:05:58 följande:
    Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?
    Jag fattar inte riktigt heller varför kedjorna tillverkar bikinis för så små,är det verkligen pga efterfrågan?! Nu när det dock finns så tycker jag det är mindre konstigt att föräldrar har sånt på sina barn,förstår att om barnet ser att det finns så vill de väl gärna klä sig som mamma osv,men det hade varit bättre om kedjorna slutat tillverka kan jag tycka
  • Smurfette

Jag vägrar bikini på mitt småbarn eftersom vad har hon att dölja? Varför skulle hon behöva bikini?
    Dessutom rädd för att det attraherar snusk på stranden som pedofiler o dylikt. Därför väljer jag badsuit till mitt barn. Pga. pedorisken + UVskydd.

• TvåTrollungar

Jag förstår inte riktigt resonemangen från er här inne! Ni som tycker att det är ok för flickor i 2-3 års ålder att använda bikini men de flesta är överens om att bikini i 68 inte är ok? Varför? Ni har redan talat om att bikini skall vara så oladdat och inte objektifiserat ( antar jag efter som ni väljer plagget till era små) men i och med att en baby i 68 inte skall ha de antar jag är för att det blir laddat? Ni har redan uttryckt att plagget är ett badplagg som vilket som helst men samtidigt resonerar ni så! Om det skulle vara oladdat så kan ju en baby bära plagget och både pojke som flicka? Men varför inte? Det är ju bara ett " badplagg". Ni som väljer bikini säger också att det är för att era döttrar vill se ut som er, var går gränsen? Får dom ha bh också? Bikini överdel och bh är ju till för samma ändamål!

• sextiotalist
    TvåTrollungar skrev 2012-04-04 10:08:34 följande:
    Jag förstår inte riktigt resonemangen från er här inne! Ni som tycker att det är ok för flickor i 2-3 års ålder att använda bikini men de flesta är överens om att bikini i 68 inte är ok? Varför? Ni har redan talat om att bikini skall vara så oladdat och inte objektifiserat ( antar jag efter som ni väljer plagget till era små) men i och med att en baby i 68 inte skall ha de antar jag är för att det blir laddat? Ni har redan uttryckt att plagget är ett badplagg som vilket som helst men samtidigt resonerar ni så! Om det skulle vara oladdat så kan ju en baby bära plagget och både pojke som flicka? Men varför inte? Det är ju bara ett " badplagg". Ni som väljer bikini säger också att det är för att era döttrar vill se ut som er, var går gränsen? Får dom ha bh också? Bikini överdel och bh är ju till för samma ändamål!
    Nu tillhlr jag de som anser att man inte skall ha barn med bar överkropp alls. Men för mig är inte bikini laddat, som jag skrev förut, så var det helt normalt att småflickor hade bikini på sig när jag var liten. Det var först efter topplessmodet under 80-talet som bikinin blev sexuellt laddat. Innan dess så var det nog inte en människa som funderade i dessa tankar innan.
    Små barn skall ha t-shirts på sig på stranden eller motsvarande, något annat är vansinnigt.

Ett litet spädbarn skall endast ligga i skuggan   
  • sextiotalist
    TvåTrollungar skrev 2012-04-04 10:28:29 följande:
    Finns ju badhus också

När mitt barn gick på plask och lek, sedan simskola, så var det blandat med bikinis och baddräkter, det var ingen som brydde sig, ingen som lade några värderingar i det. Som jag ser det, så är det ett väldigt konstruerat problem
  • RiNan

På riktigt. Varför sätter man inte på pojkar bikini? Ja, varför har inte pojkar baddräkt?
    Dumt argument tycker jag

Min flicka har både baddräkt och bikini och bikinin är det hon föredrar mest. Min son har inte baddräkt när hon har det och inte bikini heller. Han är fullt nöjd med sina badbyxor.
    Dottern ser på mig att jag inte visar min överdel så det har aldrig varit diskussioner om hon att vara utan eller ha på överdel. Men vill hon gå utan får hon det.

• TvåTrollungar

Min dotter har soldress och badbyxor och sonen har soldress, blöjbyxor och baddräkt. Använder inte bikini till någon av dem! Ni som svarat hittills verkar ju vara rätt enspåriga och läser inte vad som står , utan fastnar i oviktiga detaljer, av hela min tex väljer ni att fastna i hur vida en pojke ska ha bikini eller ej! Ett barn oavsett snopp eller snippa passar inte i bikini, barn är barn båda ser lika ut på övre delen av kroppen och ingen måste specifikt dölja något där!!

• Åskan

Vi köpte en bikini, men kastade bort överdelen. Så urbota larvigt att ha "bh" på en 3-åring. Baddräkt ville vi inte för den känns kall så länge när de kommit upp...

• Höghus

Har gjort precis som Åskan. Kastade överdelen. För båda mina barn oavsett kön räcker det gott med badbyxor. Känns bara onödigt med mer blött tyg osv.

• Odd Pixie

Nu har jag inga barn, men jag tycker såhär: Antingen kör man med med badbyxor (vanliga/tajta boxer) eller så kör man med solskyddsdräkt om man vill skydda mer mot solen (dvs kortärmad tröja och shorts). Oavsett kön. Det funkar alldeles utmärkt.

Det är ju lite märkligt att säga att "jo men baddräkt är bra för då skyddar det mot solen". Behöver inte pojkar skydda sig mot solen då eller?

• moi01
    Mollz skrev 2011-06-10 11:21:29 följande:

Varför SKA de ha bikini? De har ingenting och dölja, och vill man ha "överdel" på badkläderna som jag vill ha på dottern, så är det för solens skull.

Tycker bara det ser löjligt ut. Som att ha kort kjol och högklackat på en 1-åring..

Kom bara att tänka på varför ska man ha underdelen på bikinin och inte överdelen joo för att småflickornas bröst har inte utväcklats ännu så de behövs inte dölja men hur är det med underdelen då inte har ju småflickors snippa heller utväcklats ännu kan de inte bada nakna då? inte behöver de dölja snippan ifall de inte behöver dölja brösten. Nog badar väl små pojkar nakna på stranden varför inte flickor också är det någonting med pojkar har en snopp och flickor snippa att för flickor att bada nakna är typ snuskigt eller fult men pojkar kan bada nakna för det är inte snuskigt eller fult why
Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)