• Mollz

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?

• Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)
  • susa
    susa skrev 2011-06-10 13:38:53 följande:

Bra där!

Min dotter,5 år, älskar sin bikiniöverdel. Hon har ibland sin "BH-som mamma har" som hon säger under sina kläder - som mamma har. Hon har även baddräkt utan krusiduller och ett par ärvda pojkbadshorts som hon lika gärna använder.

-

TS frågade varför jag låter min dotter ha bikini. Svar: Jag ser inte problemet i att hon har bikini. För mig är baddräkt/bikini/badbyxor = badkläder. Fungerar vilket som. inga konstigheter

"Hon har även baddräkt utan krusiduller och ett par ärvda pojkbadshorts som hon lika gärna använder". När hon badar alltså.. Bra att läsa vad man skriver innan man postar:(
  • Lavish
    susa skrev 2011-06-10 13:38:53 följande:

Bra där!

Min dotter,5 år, älskar sin bikiniöverdel. Hon har ibland sin "BH-som mamma har" som hon säger under sina kläder - som mamma har. Hon har även baddräkt utan krusiduller och ett par ärvda pojkbadshorts som hon lika gärna använder.

-

TS frågade varför jag låter min dotter ha bikini. Svar: Jag ser inte problemet i att hon har bikini. För mig är baddräkt/bikini/badbyxor = badkläder. Fungerar vilket som. inga konstigheter

Det kan jag förstå. Vill barnet själv ha det är det väl inget att tjafsa om heller, då blåser man ju bara upp grejen. Men min 2 månaders baby (som är stor) kan ha strl 68. En bebis har inga önskemål om badklädernas utformning, så då kan man ju undra...
  • susa
    Lavish skrev 2011-06-10 13:41:30 följande:
    Det kan jag förstå. Vill barnet själv ha det är det väl inget att tjafsa om heller, då blåser man ju bara upp grejen. Men min 2 månaders baby (som är stor) kan ha strl 68. En bebis har inga önskemål om badklädernas utformning, så då kan man ju undra...
    När de är så små kan man ju som förälder köpa precis de man vill till barnen. Men så länge folk köper bikini till bebis kommer det att säljas i affärerna. Det kommer alltid finnas föräldrar som vill klä sina små flickebebisar som om de vore dockorna de lekte med då de själva var små
  • Pepparfrun

Jag skulle dock kunna ge min dotter en bikini, om hon ville ha det. Hon vill gärna vara som mamma.

• vixan

Min dotter får ha bikini och baddräkt. Jag har aldrig haft en tanke på att det skulle vara fel och tycker inte heller att det är fel om hon skulle vilja ha överdelen till. Jag hade själv bikini och använde ibland överdel. Hade inte en tanke på att man skulle ha det för att dölja utan såg väl det mer som en accessoar. Visst kan barn bada nakna med är man på inne på ett badhus eller badplats så måste de ha bikini eller baddräkt på sig. Se kan man ju ockås tänka på att man rekomenderar vuxna att sola med överdel då den skyddar brösten och bröstgården. Huden ska tydligen vara tunn där. Visst kan ma ha ett linne men fy vad obekvämt att ha på sig när det är blött. 

Stringtrorsor kan man inte jämföra med bikini då stringtrosor inte är hygiensiskt. Eftersom strängen glider fram och tillbaka vilket leder till att tarmbakterier kommer på felplats och kan orsaka urinvägsinfektion. 

• Mumin80

Personligen förstår jag inte varför man barn åtminstone 0-3 år ska ha baddräkt alls (bikini/simdräkt). För i den åldern så är det fortfarande föräldern som bestämmer vad barnen har på sig, inte barnen själva. 

TS: Varför inte satsa på en UV-dräkt istället? Den fyller ju faktiskt en praktisk funktion och saknar krusiduller.  

• Lilaa
    litenlitenliten skrev 2011-06-10 12:01:31 följande:
    Men sen när brukar 8åringar bli medvetna om sin kropp? Jag har inte stött på en  8åring som börjar få bröst iaf...
    Min dotter som är 7,5 är medveten om sin kropp och vill skyla sig när hon byter om. Hon har fått välja bikini själv detta år och jag ser inget fel med det. Ser henne inte som ett sexobjekt för det. Jag ser endast ett klädesplagg. Små barn som har bikini tycker jag är ok med. Hellre bikini än helt nakna som en del ungar är.
  • fostermamma

Att ni ens reagerar över andra barns plagg på stranden? DET är för mig väldigt konstigt Viktigaste är väl att barnen ser ut att må bra och att de leker o har kul? Att tänka i dessa banor om att det skulle vara sexistiskt ger mig en varningsklocka Hur står det till i era samveten? Hur tänker ni ?

• Lindir
    Pepparfrun skrev 2011-06-10 13:47:08 följande:
    Jag skulle dock kunna ge min dotter en bikini, om hon ville ha det. Hon vill gärna vara som mamma.
    Vår son vill gärna ha en baddräkt som sin mamma men jag vet inte. Det känns onödigt påklätt. Hur som helst så är det något vi föräldrar bestämmer, inte barnet.
  • Alcea
    Busbellan skrev 2011-06-10 13:29:52 följande:
    Fast enligt kolmask här ovan så förmedlar man tydligen att utseende är viktigt om man är modeintresserad, jag menade bara att det inte alls behöver vara så, det beror ju på precis som du säger vilket förhållningssätt man själv här.
    Nej, jag pratade inte om "man". Jag pratade om hur det var i mitt fall.
Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)