• Mollz

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?

• Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)
  • Ruggugglan
    Indianica skrev 2011-06-10 11:43:53 följande:
    Men för mig är huvudsaken att min dotter tycker att hon är fin och bekvämt klädd på stranden. Sedan om en vuxen person på stranden tycker hon ser löjlig ut, ja, då får de väl tycka det då.

Sedan kan man tycka det är löjligt om en åttaåring vill skyla sina bröst, men faktum är attd e börjar bli medvetna och vilja ha lite integritet i den åldern. Dels är det grupptryck, intekul att ha nakna bröst som åttaåring om alla andra har bikinitopp. Sedan börjar man som sakt bli lite prepubertal, man är närmare tonåringar mentalt än en fyraåring (min dotter iaf) och då idenmtifierar man sig mer med dem och vill efterlikna dem.

I nuläget vore det ett övergrepp att tvinga dottern att gå utan bikinitopp anser jag.
    Men sen när brukar 8åringar bli medvetna om sin kropp? Jag har inte stött på en  8åring som börjar få bröst iaf...
  • Mollz
    litenlitenliten skrev 2011-06-10 12:01:31 följande:
    Men sen när brukar 8åringar bli medvetna om sin kropp? Jag har inte stött på en  8åring som börjar få bröst iaf...
    Jag började få bröst i den åldern, men jag var ändå ett barn i huvudet så det var ingenting jag tänkte på.
  • Krake

Jag tycker iofs att baddräkt är typ lika sexualiserat och fjantigt som bikini. Skydda mot solen? Ok, är det bara flickmagar som måste skyddas mot solen eller varför kan pojkar bara i bara brallor? 

Moster, inte monster.
  • SunnyBunny

Nej det är inte omöjligt och hitta en baddräkt till en 2 åring! Finns hur mycket som helst! Känns som en del bara ska gnälla hela tiden. Min dotter är 3 och har bikini. Svaret varför är att hon själv ville ha den och valde ut den i affären! Vem bryr sig? De kan lika gärna bada nakna! Men nu ville hon ha som mamma! Dem som tycker att det är nån slags sexualisering av barn för att de har bikini borde söka hjälp!

• SanTan

Ja du TS, jag håller med dig helt och fullt men med två döttrar är det svårt... Dom vill så gärna ha bikini!! För två år sedan köpte vi en bikini till äldsta dottern, hon skulle då precis fylla 5 år. Vi slängde faktiskt överdelen utan att hon såg den för att hon skulle använda bara trosorna. Det gick bra den sommaren. Lillasyster var då 2 år och brydde sig inte.

Förra året var det tjat... alla andra hade ju, mamma hade ju etc. Hon köpte till slut en bikini för egna pengar och jag var med och ställde höga restriktioner på att överdelen skulle vara så bred som möjligt så den mer såg ut som ett linne och trosor.... Hon var SÅÅÅÅ glad när hon hade sin bikini!

Detta slutade så klart med att lillasyster (då 3.5 år) också ville ha en bikini. Hon fick då en med trosor och nästan ett helt linne (se bild nedan). Lite mer som en tvådelad baddräkt. Rätt ok trots allt....

I år kan stora tjejen (blir nu 7 i september) inte ha sin bikini från förra året. Hon har eg gått in på stl 128 men nu börjar den riktiga utmaningen. Att hitta en bikini i stl 128 med stor överdel är omöjligt! Så jag köpte en stl 122 som funkar ok trots storlek. Att köpa en riktigt "vuxen bikini" i stl 128 gör jag inte!!!

Typ den här: I stil 128 till en snart 7-åring... nej tack!Bikini Rosa

Det blev en sådan här som hon gillade med:Bikini Röd

Lilla tjejens bikini (hon är 4) ser ut så här: Som ni ser är det ett väldigt långt Linne på den men för henne är det en bikini! Hon blev dock VÄLDIGT arg när storasyster fick en ny och inte hon....

Med envisa döttrar och en envis mamma måste man kompromissa.....

Men sen är det klart, stl 68 och även 86 är extremt... vid den åldern är det inte barnens önskemål man vill uppfylla....

• Mollz
    SunnyBunny skrev 2011-06-10 12:16:06 följande:
    Nej det är inte omöjligt och hitta en baddräkt till en 2 åring! Finns hur mycket som helst! Känns som en del bara ska gnälla hela tiden. Min dotter är 3 och har bikini. Svaret varför är att hon själv ville ha den och valde ut den i affären! Vem bryr sig? De kan lika gärna bada nakna! Men nu ville hon ha som mamma! Dem som tycker att det är nån slags sexualisering av barn för att de har bikini borde söka hjälp!
    Som jag sagt så verkar det vara omöjligt att hitta här. Är det gnäll för att jag inte förstår varför man vill sätta ett sånt plagg på så små barn? Okej, det får stå för dig.
    Jag har inte sagt något om sexualisering av barn, snarare det motsatta.
  • Busbellan

Fattar inte varför man tycker det är så avskyvärt med bikini, men att det är ok med baddräkt
    Båda har väl i så fall samma funktion om man tänker på vad de ska dölja
    Själv väljer jag att inte lägga några värderingar i badkläderna alls.
    Min 4-åring vill ha topp och badbyxor som storasyster och jag sexualiserar inte henne för det, det synsättet ligger i så fall hos någon annan

Mamma till Nora, August och Ella
  • SunnyBunny
    Mollz skrev 2011-06-10 12:20:18 följande:
    Som jag sagt så verkar det vara omöjligt att hitta här. Är det gnäll för att jag inte förstår varför man vill sätta ett sånt plagg på så små barn? Okej, det får stå för dig.
    Jag har inte sagt något om sexualisering av barn, snarare det motsatta.
    Det med sexualiseringen var inte riktat mot dig. Men den här diskutionen har hållit på så länge och man hör den nästan dagligen. Jag fattar bara inte varför en del lägger ner så mycket energi på just bikinin? Ungarna går ju även i korta kjolar och små linnen på sommaren. Det jag föröker komma fram till att de är barn, vad de än har på sig. Barn härmar sina föräldrar och andra i sin omgivning. Min dotter vill ha samma väska som jag,kläder,skor och även bikini. Ska jag neka henne då bikini? Nej...vill hon hade det så varför inte? Nu finns dem ute på marknaden, och folk köper dem så om man på allvar vill stoppa bikinin till små barn får man gå emot alla stora klädkedjor.
  • Alcea
    SunnyBunny skrev 2011-06-10 12:26:15 följande:
    Det med sexualiseringen var inte riktat mot dig. Men den här diskutionen har hållit på så länge och man hör den nästan dagligen. Jag fattar bara inte varför en del lägger ner så mycket energi på just bikinin? Ungarna går ju även i korta kjolar och små linnen på sommaren. Det jag föröker komma fram till att de är barn, vad de än har på sig. Barn härmar sina föräldrar och andra i sin omgivning. Min dotter vill ha samma väska som jag,kläder,skor och även bikini. Ska jag neka henne då bikini? Nej...vill hon hade det så varför inte? Nu finns dem ute på marknaden, och folk köper dem så om man på allvar vill stoppa bikinin till små barn får man gå emot alla stora klädkedjor.
    Och om hon vill ha stringtrosor så nekar du inte? Och om hon vill kölra bilen då, låter du henne göra det också? Eller om vill ha högre veckopeng? Ja, det är en förälders skyldighet att ibland neka sina barn det de vill ha, just för att barn inte förstår innebörden av alla deras önskemål. I fallet med bikinin handlar det om att ett litet barn vill se ut som en vuxen kvinna, varför ska man låta barn göra det? Kan man inte låta barn vara barn instället?
  • Pepparfrun

Små barn kan bada nakna. Behövs varken bikini eller baddräkt.

Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)