• Mollz

Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)

Kan ni bara förklara för mig varför?
    Jag letar efter en enkel baddräkt till min snart tvååring, vilket verkar vara smått omöjligt om det inte ska vara en massa krusiduller på också, men däremot hittar jag en jäkla massa bikinis. Den minsta jag sett var i stl 68, men de flesta verkar vara från 86 och jag kan inte för mitt liv förstå varför man vill klä sina små i sånt!

Snälla någon, kan ni få mig att fatta grejen?

• Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)
  • Camilita

Idiotiskt. Självklart kan barn ha bikinis. Det är betraktarens ögon det är fel på i sånt fall.

• Mollz

Lilaa: jasså, är det vad jag menar? Du kan inte ha läst mycket av det jag sagt.

• Flytning

Det finns inget plagg som står för sex över huvud taget. Det är vad betraktaren själv förknippar med sex som är avgörande. Knähöga läderstövlar med klack har många förknippat med prostituerade t.ex. Som förälder borde man själv få avgöra vilka kläder man vill köpa åt sitt barn och endast ta hänsyn till vad man då själv tycker symboliserar sex. Jag tycker inte att man ska behöva ta ansvar över vad andra, omgivningen kan komma att förknippa sina barns plagg med.
    Jag förstår att de som tycker att bikini är något som starkt symboliserar sex inte känner sig bekväma med att klä deras barn i det men de föräldrarna måste även ha förståelse för de föräldrar som verkligen inte förknippar t.ex. en bikini med sex och att alla föräldrar och barn inte ska behöva ta konsekvensen av att just de föräldrarna inte klarar att se små barn i bikini.
    Jag själv har väldigt svårt för barn och stringtrosor t.ex. Men samtidigt kan jag även se att vad just jag har svårt för inte nödvändigtvis måste vara en allmän lag som alla föräldrar måste följa. Finns det föräldrar som inte bryr sig eller tycker att det är så farligt med stringtrosor eller stringkalsonger för den delen på sina barn så finns det ingen anledning för mig att se ner på dom. Alla är olika och att kunna ha förståelse och respektera dessa olikheter även när det handlar om sådana här frågor tycker jag är betydligt viktigare egenskap att förmedla till sina barn är att tvinga på dem en baddräkt för att de inte ska uppfattas som sexuella.

• pluppfamiljen

Det är ju så mycket lättare med en bikini när de ska gå på toa och kissa. 

Blivande 6 barns mamma
  • Hanakana

Herregud, vad är liksom problemet??? Strunta i det och köp en baddräkt isåfall... Du har ju valfrihet i butiken. Låt de som vill ha bikini välja. Det finns ju baddräkter att köpa annars, hos både Lindex och Kappahl. Om inte annat så kör med en solskyddsdräkt. På tal om färger - det är ju kul för barnet med lite färg på baddräkten. Eller har du kanske tänkt att klä barnet i svart???

• Anna Paulita

Min dotter har haft bikini sedan hon var 5 år, eller varvat baddräkten med bikini. Varför? För att hon har velat. Jag förstår inte den stora uppståndelsen. Hon tycker honär tuff helt enkelt.

På en bebis med stl 68 kan det kännas aningens överdrivet dock....

• Fia lotta lus

Äsch... det är gulligt med bikini på barn tycker jag. Anser inte att det är sexualiserande på något vis faktiskt... Min dotter som snart fyller 2 har en, ibland tar vi på överdelen, ibland inte. Finns värre saker att nojja över tycker jag. Och till baddräktsdilemmat så rekomenderar jag PoP

• moggleif

Gå till killavdelning (varför är det ens delat? Olika passform? Nop inte förrän de passerat åtminstone 7år), där finns det bara underdelar och utan massa krusiduller. Fast tyvärr har de oftast massa tråkiga dystra mörka färger.

• Snällspiken

Jag köper bikini till dottern eftersom man har mycket större urval än om man "bara" köper en underdel (finns tyvärr inte så många såna varianter, har provat PoP och Katvig men dottern gillade dem inte). Sen kastar jag överdelen innan hon har fått syn på den. Annars skulle hon skrika och bråka eftersom hon inte fick ha den fina BH:n :) Hon är 3,5 år gammal och helt galet fixerad vid att klä sig tjejigt. Vi är inte alls överens hon och jag! Tycker bikinitrosor är bra för då har de så lite tyg som möjligt på kroppen och det anser jag är det skönaste för små barn. 
    BH har man väl störst nytta av om man är en sexuellt mogen kvinna med tung byst? Jag ser inte min 3,5-åring som en sexuellt mogen varelse, med andra ord skippar jag behå till henne under en lång tid framöver och låter henne vara "fri" från onödigt bjäffs på stranden.  

• straw2008

Vår 1,5 åring har en tvådelad bikini med aloha motiv, så söt att man dör!!

Varför skulle hon inte få ha det ?
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Ni som har bikinis på era småbarn (0-6 år)