• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • Memaja

Hej hej,

NOTCH testet gick jättebra, är så tacksam. Vi tittade även till babisarna och ettan, min lilla pojke låg med huvudet ner och flicka låg på tvären. Jag glömde att fråga läkaren, men ni kanske vet... Om pojken redan nu ligger med huvudet ner betyder det att han kommer att ligga så nu fram till födseln eller kan han snurra runt igen??? Man känner ju hur de håller på där inne, men jag vet inte riktigt om det finns utrymme att tom snurra runt? Ganska häftig känsla att känna en spark långt ner i magen och nästan samtidigt en spark/sprattel högt uppp och verkligen förstå att det är två där inne.

Ja, nu börjar det bli tungt, men jag fortfarande så tacksam att jag inte har fått någon foglossning än. Just nu är nästan det största problemet att sova, hittar ingen bra sovställning trots 100 kuddar runt omkring mig, mellan ben, under mage, vid ryggen, fler under huvudet etc. Skrattar ibland åt mig själv när jag snurrar omkring i sängen på nätterna och fixar och donar med alla kuddar och tänker att det är nog bra att jag är singel för stackars den mannen som skulle försöka sova brevid mig när jag snurrar runt så mycket.

I nästa vecka är det dags för nästa prov, att kolla upp livmodertappen. Har ni också gjort det? Det här är ju en riskgraviditet, bl a pga tvillingarna, och då det är så stor risk att de ska födas för tidigt och då vill de kolla upp den redan nu. Men det känns bara bra, allt för att se till att de små liven där inne mår bra och vill stanna där inne.

• The75

God morgon :O)

Fick mej ett gott skratt igår Memaja när jag läste om dina kuddar i sängen känner så väl igen mej sovandet känns som det största problemet just nu för mej oxå hittar man väl en bra ställning dröjer det inte länge innan man måste upp och kissa igen och sen börjar sökandet på nytt :O)
    Dom säger att man "ska" ligga på vänster sida men det är inte det lättaste,jag vaknar oftast på rygg trots att jag lagt 2 stora kuddar som stöd bakom ryggen,längtar tills jag kan få ligga på mage igen :O)

• Tabasco1

Memaja: Vad skönt att du inte har så mycket besvär då du bär på tvillingar. Snart hittar du en sovställning som passar. Och glöm inte att öppna fönstret när det blir varmt i sovrummet. Vad skönt att NOTCH-testet gick bra.

Paltkoma: Vad bra att ni upptäckte att du har UVI. Det brukar inte vara kul att ha. Du hade ju inga symptom men jag brukar få kraftig sveda, värk i blåsan och blod i urinen. Så det brukar bli snabb färd till någon närakut för att få antibiotika. Här är en länk som tar upp urinvägsinfektion under graviditeten: www.gravid.se/1_facts/1_14_6.htm

Emmylou: Hoppas du får hjälp hos sjukgymnasten med dina värkande höfter.

Tea75: Det låter ju som att ni har ett jättebra boende med så många barnfamiljer i närheten med barn som din dotter kan leka med. Vi bor också i radhus och jag ser att det är så här också att barnen leker mycket med varandra. Egentligen är det rätt ok här men vi känner att vi vill ha något eget. Så vi kollar runt lite och så får vi se hur vi gör.

Kram

• sommar201106

Hej!

Hoppas ni alla och era magar mår bra=)

Idag är det besök hos BM på schemat. Förhoppningsvis det sista.... Har ganska mycket sammandragningar varje dag nu så snart så kanske den kikar ut=)
    Man är ju såå nyfiken på vem som bor i magen. Jag har trott på en tjej från dag 1 och min man på 1 kille, men självklart spelar det ingen roll vad det blir, man vill ju bara att allt ska gå bra och att den lill* ska komma ut frisk och glad.

Ha en härlig dag!
    kramkram

• Paltkoma

sommarbebis - oj vad spännande att det börjar bli dags (förhoppningsvis)!!! är det nervöst? väskan packad?

memaja - ja det har ju sina fördelar att bo ensam;) min sängkamrat klagar (men snällt) ganska mycket på att jag snarkar och låter, han hamnar nästan varje natt i arbetsrum och i extrasängen där...
    skönt att notch gick bra. o ja, frågan är hur mycket plats de har att vända sig nu....det finns ju BM här på familjeliv som svarar på frågor också, de brukar vara rätt snabba. om du inte vill ringa extra gång till din egen.
    ja, min läkare kolla min livmodertapp när jag var hos henne senast, ska dit igen nu i veckan o kan tänka mig att hon kommer att kolla varje gång.

jag mår bra men har varit dunderförkyld senaste veckan. har nu knaprat upp antibiotikakuren och känner absolut ingen skillnad. men bara bra att jag inte hade några jobbiga uvi-symptom. tack för länk tabasco!
    tea - bra med kissa-på-stickan-varje-gång. jag har nog faktiskt bara gjort det en gång, men jag har ju inte heller varit på så många bm-besök ännu.
    i veckan ska vi börja på föräldra-förlossningskurs, det ska bli kul att se vad det är. har också tagit reda på info-träff på sös.har ni gjort besök på era kliniker?

• Emmylou

Hej allihop!

Jag fick tips på övningar hos sjukgymnasten. Känns bättre i höfterna under natten när jag gör dem innan jag somnar på kvällarna.

Sommarbebis: Spännade att få se vem som har "rätt"

Paltkoma: Vi var aldrig på någon infoträff på DS innan förlossning. De har haft rundvisning tidigare men har ej möjlighet att få in det i verksamheten längre.

Memaja & Tea75: Ja, det är ett gissel att hitta en skön sovställning. & när man väl sover gott vaknar man & måste upp & kissa..

Memaja: Gjorde UL på livmodertappen förra veckan. Som ett vanligt vaginalt UL.

Gjorde oxå NOTCH förra v, allt såg bra ut. Liten låg i säte, men vad jag förstår, Memaja, så vänder sig de flesta innan förlossning. Men, dina tvillingar har det trängre fstås.

Kram på er!

• Nidra

Hej!

Har gjort RUL idag och allt var ok med bebisarna! Underbart! Blev tillbakaflyttad två dagar så BF blir 9/10 och jag är då i v 19 + 1 idag. Två dagar mindre, skönt! Vi fick inte veta könen och jag frågade inte heller. Jag kände att det viktigaste just då var att allt var ok. Nästa UL blir NOTCH + tillväxt den 20/6, få se om vi kan få veta då. Till helgen ska vi fira med lite shopping till bebisarna .

Sommarbebis: Spännande att det börjar närma sig! Lycka till!

• The75

Nidra skönt att allt såg bra ut, jag trodde inte vi kunde få vårt BF datum flyttat då man faktiskt vet exakt datum för befruktning så sa dom till oss :0)

Nu ska jag göra mej i ordning och åka till BM nästa vecka ska vi göra vårt andra TUL få se då om han lagt på sig som han ska, vid RUL var han -17% vid första TUL hade han nästa kommit ikapp och var bara -7% så till nästa vecka är han nog ikapp :0) det känns inte som det är oroväckande alls han kanske var lite trög i starten :0)

• Nidra

Tea: Hoppas han har vuxit ikapp vid nästa TUL. Det låter ju som att han bara var lite trög :).
    Ja, vi vet ju exakt befruktningsdatum, men tydligen så kan embryot "simma" omkring lite olika länge i livmodern innan det fäster och utvecklas vidare. Därför kan det skilja någon dag hit eller dit, har vi fått förklarat för oss. Nåja, undra vad som är rätt? Två dagar mindre är ju aldrig fel, vore ju värre om det blev tvärtom.

• The75

Nidra ja dom kommer ju ut när dom själva behagar ändå det fick jag snällt lära mej förra gången :0)

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm