• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • Emmylou

Hej på er!

Nidra: Jag har fått en helt annan förklaring om BF-datum av läkare på IVF Kliniken vid St Görans där vi gjort våra tidiga VUL. Enl henne ska BF vid IVF (inkl ÄD) alltid beräknas efter ET-datum. Det motsvarar datum för ÄL vid en vanlig graviditet. Så enl henne kan vi aldrig få ett annat BF än det vi fått av henne. Vid UL däremot kan man flyttas fram eller bak beroende på bebis storlek, men det är för att det är rutin-vid normal sängkammargraviditet så vet man inte exakt när ÄL inträffade. Men, som min BM sa efter UL då vi också blev tillbakaflyttade några dagar:  vi har facit Sen kommer ju fstås bebisarna när de själva önskar iaf så dagar hit & dit är ju bara chansningar.

Tea: Hoppas liten växer på sig som han ska!

Kram

• sommar201106

Hej hej,

Allt gick bra hos BM igår, lilla pyret har nu fixerat sig vilket kändes bra. Själv känner jag mig som en staty=)

Paltkoma - japp, väskan är packad men jag packar om den nästan varje dag, är ju jättesvårt att veta vad man ska ha med sig ha ha.
    Vi har gått både på infoträff och förlossningskurs på SÖS. Tycker dom var jättebra även om det var lite upprepning emellanåt (vilket jag iaf behövde då minnet är som en fiskmås för tillfället=)

Nidra - tack & bock. Härligt att de små mår bra! Kul att börja handla, finns ju hur mycket som helst man vill ha=)

Emmylou - ja det ska bli spännande att se vem som har "rätt", även om det verkligen inte spelar någon roll.

Ha en bra dag allihopa!
    kram

• Memaja

Tea, du som har planerat snitt, har ni ändå gått på föräldra/förlossningskursen?

Kram

• The75

Hej

Memaja nej det har jag inte gjort denna gång förra gången gick jag på info på KS och profylax kurs på Mamamia men inget av det jag fick lära mej hade jag någon egentlig nytta av då inget gick enligt planerna!
    Men veckan innan snittet ska vi på träff på Danderyd och då ska dom berätta hur allt går till ( vilket jag egentligen redan vet men för min mans skulle) med snitt osv och så får vi träffa dom som kommer vara med under snittet bl.a. Narkosläk som ska undersöka om han tror jag kan få slippa att bli sövd denna gång då jag tydligen är mycket svår stucken, trångt mellan kotorna men jag vill så gärna få vara närvarande denna gång inte vakna upp 6 timmar senare som förra gången!

• Paltkoma

sommarbebis - kul att ni varit på sös info. vi har ju också valt dem o kommer att gå på info i juni, känns bra som lite förberedelse. jag är lite sugen på profylaxkurs men tiden känns lite maxad nu, har ju gravidyoga precis o imorgon börjar föräldrakursen på mvc. kanske blir det lite överdos?

• sommar201106

Paltkoma - jag var oxå sugen på profylaxkurs men när jag kikade på priserna (ca. 2000 tyckte jag det kändes onödigt dyrt. Pratade med många kompisar som inte gått någon kurs och dom klarade det hur bra som helst ändå.

Köpte ändå en DVD för 200:-, Innan du föder från profylaxgruppen. Har även köpt en bok som heter Föda utan rädsla av Susanna Heli (oxå runt 200 som b la tar upp det här med andningen.

Kan ju åtekomma när jag fött och berätta om dom hjälpte=)

Lycka till med vad du än gör!

kram

• Memaja
    The75 skrev 2011-05-18 07:00:52 följande:
    Hej

Memaja nej det har jag inte gjort denna gång förra gången gick jag på info på KS och profylax kurs på Mamamia men inget av det jag fick lära mej hade jag någon egentlig nytta av då inget gick enligt planerna!
    Men veckan innan snittet ska vi på träff på Danderyd och då ska dom berätta hur allt går till ( vilket jag egentligen redan vet men för min mans skulle) med snitt osv och så får vi träffa dom som kommer vara med under snittet bl.a. Narkosläk som ska undersöka om han tror jag kan få slippa att bli sövd denna gång då jag tydligen är mycket svår stucken, trångt mellan kotorna men jag vill så gärna få vara närvarande denna gång inte vakna upp 6 timmar senare som förra gången!
    OK, det kommer bli planerat snitt för mig med och jag har inte bestämt mig än om jag ändå ska gå föräldrakursen på Danderyd, ska kolla upp om de bara pratar om vaginal födsel, för då känns det inte som någon idé att gå dit. Tack.
  • Pussesnuttan

Hej tjejer!
    Läser intresserat hur det går för er och vad som händer :)

Sommarbebis,
    Vad spännande att det börjar närma sig!

Själv har jag inte orkat skriva så mycket på sista tiden. Har haft flera blödningar och blir så sjukt orolig och helt övertygad om att det kommer gå åt skogen.
    Men idag har jag varit både på ul och läkarbesök och båda mina räkor ser ut att må bra så jag ska försöka oroa mig lite mindre. Har en superbra läkare på Mamamia som faktiskt pratar med min man också :) Annars brukar han mest känna sig dom ett bihang när han är med.

Memaja,
    Jag frågade faktiskt idag när man kan säga att de fixerat sig. Är det en kan de snurra runt upp till vecka 37 men om det är 2 ligger de som de gör ungefär efter vecka 32. Enligt min läkare.

• Memaja
    Pussesnuttan skrev 2011-05-18 16:29:50 följande:
    Hej tjejer!
    Läser intresserat hur det går för er och vad som händer :)

Sommarbebis,
    Vad spännande att det börjar närma sig!

Själv har jag inte orkat skriva så mycket på sista tiden. Har haft flera blödningar och blir så sjukt orolig och helt övertygad om att det kommer gå åt skogen.
    Men idag har jag varit både på ul och läkarbesök och båda mina räkor ser ut att må bra så jag ska försöka oroa mig lite mindre. Har en superbra läkare på Mamamia som faktiskt pratar med min man också :) Annars brukar han mest känna sig dom ett bihang när han är med.

Memaja,
    Jag frågade faktiskt idag när man kan säga att de fixerat sig. Är det en kan de snurra runt upp till vecka 37 men om det är 2 ligger de som de gör ungefär efter vecka 32. Enligt min läkare.
    Tack, pussenuttan. jag var också hos läkaren igår och kollade livmodertappen (som såg jättebra ut och inte hade rört sig) och då frågade jag också. Svaret var att han som redan nu ligger med huvudet ner kommer antagligen fortsätta att ligga så fram till födseln, även om han inte är fixerad än, då det börjar bli trångt där inne och kan bli svårt att snurra runt. Men, som läkaren så, men vet ju aldrig. Vilken läkare har du?
  • Pussesnuttan

Memaja,
    Jag har Annika de la Motte.
    Och som barnmorska Vibeke Tham, men henne har jag inte träffat ännu för jag har nyss bytt. Min förra var så stressad så jag valde att byta.
    Vem har du?
    Har du sett vilket kön de har på ul eller har du bett dem kolla?

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm