• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • Paltkoma

jag glömde ju fråga, ni som har koll på sjukskrivningar mm...nu har läkaren sjukskrivit mig 50% fram till midsommar. från midsommar har jag ju semester fram till BF. läkaren sa att vi får se hur jag mår efter 4 v, om sjukskrivning ska förlängas el ej. Eftersom jag ändå ska vara ledig (semester) var det perioden fram till midsommar som kändes viktigast att få lite andhämtning. fråga: är det bättre att förlänga sjukskrivningen än att ta ut semester om jag nu inte mår bättre vid midsommar o på så sätt spara semesterdagarna?

• The75

Hej

Paltkoma skönt att du får vila lite gran, förra graviditeten växte jag ojämt ,jag växte som jag skulle till en början sen hade jag en period då jag inte växte alls men sen tog fart igen men det är ändå skönt att dom kollar upp det man känner sig tryggare när man vet att det inte är något fel.
    Sprutan gick bra men på lab hade dom lite svårt att sticka mej så hon fick prova båda armarna så nu är jag lite blå :O) å vilken tid det tog... jag satt i 40 min på lab innan jag fick komma in tur att jag hade en bra bok med mej :O)

Idag har jag haft en riktig slappar dag och inte gjort någonting å så skönt,jag har snart varit "ledig" i 2 veckor och det här är nog min första slappar dag annars har jag haft något att göra varje dag.

Idag är det 55 dagar kvar till vårt KS det ska verkligen bli spännande att få träffa honom :O)

• sommar201106

Paltkoma - vid ÄD (enligt min läkare) får man bara gå 1 vecka över tiden så det blir det den 6 juni. Men vi hoppas innerligt vi slipper och vänta så länge=) Om det lilla pyret inte kikat ut innan måndag så ska vi till BM och höra vad hon tycker.

Jag hade också planerat in semester fram till förlossningen. Dessvärre fick jag sjukt ont i ryggen och min läkare sjukskrev mig först 50%. Han tyckte sedan det var helt onödigt att jag skulle slösa på mina semesterdagar så sedan blev det sjukskrivning 100% till förlossningen. Känns jätteskönt då ryggen blivit mycket bättre och man kan använda sin semester till roligare saker=)

kram

• The75

Hej
    Paltkoma jag håller med sommarbebis201105 spara semestern till något roligare tillfälle du kan tex ta en semesterdag i veckan när bebisen kommit och på så sätt dryga ut föräldrarpenningen :0)

Apropå föräldrarpenningen har ni tänk ut hur ni ska lägga upp den? Vi ska försöka att inte ut några dagar alls det första året och bara leva på mannens lön, förra gången var jag nästan ensamstående och då tog jag ut 3 dagar i veckan för att kunna vara ledig så länge som möjligt och även ha extra dagar över till sommar och jullov då dagis varit stängt :0) innan jag var mammaledig förra gången hade jag sparat en del så jag hade lite extra att leva på :0)

• sommar201106

Tea75 - tycker det är jättesvårt att veta hur man ska göra med föräldradagarna. Min man kör eget så vissa månader har han jättemycket att göra så då borde jag ju ta ut färre dagar? Lär väl bli expert på detta så småningom vare sig man vill eller inte=)

kram

• The75

Hej
    När man sitter hemma så här och det regnar ut hinner man med en hel del surfande tex var jag inne på en Amerikanska sida som heter parents via egg donation där står det bla att det i Usa födds 40.0000 barn varje år som kommit till via ÄD ganska många om man säger så :O)

• Pussesnuttan

Paltkoma,
    Tack för tipset om gravidyoga.
    Just nu är jag så trött och illamående så yoga känns som en omöjlighet men det går väl över :)

Angående semester eller sjukskrivning borde det ju vara bättra att spara semesterdagar och vara sjukskriven istället. Semesterdagar kan man ju spara, i alla fall tull viss del.

Vet någon av er var man kan köpa en tillsats till bilbältet som håller ned bältet nedanför magen?

• Paltkoma

tack för sjukskrivningsråd, o ja, det måste ju absolut vara bättre att spara semesterdagarna till annat. jag får helt enkelt se hur tillståndet är till midsommar. prio är iaf att jag får vara vara ledig. så blir det inte mer sjukskrivning tar jag semester som planerat!

idag var jag på extra tillväxt-UL och avvikelsen var 0%. beräknad vikt var 1375 gr och det var exakt vad bebben vägde. det känns skönt. inte för att jag har oroat mig sen BM-besök förra veckan, har liksom inte haft energi till det;)

tea - blodprov där de inte hittar rätt är inte roliga....har hänt mig några ggr.

jag har inte alls satt mig in i hur man kan planera och ta ut föräldraförsäkringen på olika sätt. men det får man väl kläm på förr el senare. men visst är det så att den där extra ledigheten som man ev kommer att vilja ta ut vid lov de närmaste åren, de dagarna tillhör "ursprungspotten"? dvs, det är bra att spara lite och inte ta ut alla dagar under första 1,5 året?
    min man har också eget företag o det är ju inte riktigt samma enkla sätt att ta ut föräldraledigt. å andra sidan är han ganska flexibel. men ersättningen kanske måste gå på mig...

sommarbebis - perfekt att du blev sjukskriven ända fram till förlossning. o DEN bör väl snart vara här!! så spännande.

• sommar201106

Hej hej!

BF idag!!!!! Men tyvärr ingen bebis än.... Precis varit hos barnmorskan på sista kontrollen. Allt såg som vanligt bra ut vilket alltid är skönt att höra.
    Hade dock lite "vattenavgång" imorse men efter samtal med förlossning och barnmorska ville dom att jag skulle avvakta (var jättelite som kom så dom trodde mer på en flytning). Har inte hänt något mer sedan dess.

Fick en tid för igångsättning den 7 juni vilket känns oändligt långt fram, vill ju ha lilla pyret här NU=)

Hoppas ni alla mår bra i solen!

Otåliga kramar=)

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm