• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • Nidra

Stort grattis sommarbebis!! Måste kännas fantastiskt!

Själv tycker jag att jag börjar bli stor och tung redan nu, snart v 24. Tvillinggraviditet förvisso! Jag jobbar en vecka till sedan har jag semester, ska bli underbart. Vi ska på TUL den 22 juni, hoppas att de växer som de ska. De sparkar i alla fall rejält. Förra natten väckte dom mig två gånger . Har så smått börjat kika på tvillingvagn på blocket. Vi slår nog till under semestern. Det lutar åt en teutonia eller en emmaljunga, huvudsaken att det är svängbara framhjul. Ska bli skönt att slippa gå och hänga på handtaget som man måste göra annars.

Nu är det snart dags för god middag och jordgubbar till efterrätt. Mums! Ha det gott i värmen!

• The75

God morgon

Nindra när du ska välja vagn tänk oxå på hur mycket dom väger min syster har flera tvilling mamma vänner eftersom hon själv har tvillingar som fyller 1 åt i sommar och det dom kommit fram till är att vikten spelar roll när man dels har två i vagnen och dels ska få den i och ur bilen.
    Min syster har en UJ som hon varit jätte nöjd men men nu är dom är större har hon köpt en bugaboo Donkey för hon vill ha dom mot sig :0)

• Silkes

Hej alla

Nu har vi varit på TUL. Det visade sig vara en liten tjej vi väntade och hon var -9%. Lite liten men inget att oroa sig för alltså. Jag ser också fram emot att få semester om några veckor, kanske blir det som för Tea, att hon växer mer om jag tar det lugnare.

Det visade sig, som ni skrev att det var bra för mig att få veta könet. Att det är en tjej känns lite lite svårare utifrån att det är en donation. Det känns som att om det varit en son hade folk mest fokuserat på om han var lik sin pappa och nu kommer det bli mer fokus på mig. Jag sörjer förståss också lite att hon inte kommer vara lik mig (även om hon kommer vara lik i miner, röst, rörelser etc). Jag vet att ni i denna tråd förstår att man kan sörja trots att man är oerhört glad, älskar den lilla oerhört och känner sig tacksam och priviligerad. Känner ändå att jag vill skriva det i rädsla att bli missförstådd. Hur har ni tänkt?

Sommarbebis: Vet inget om bloggar, men hoppas att du kommer på hur vi kan bli inbjudna.

Kram  

• The75

God kväll ;0)

Silkes förstår hur du tänker men jag kan "lugna" dej med att hon kan bli sin far upp i dagen ändå, min dotter är inte ett dugg lik mej trots att hon är skapad av mina ägg som på den tiden tydligen fungerade utmärkt ;0)
    För oss är ju lite speciellt eftersom vi använt oss av både donerade ägg och spermier så han kan ju komma att se ut hur som helst om ni förstår vad jag menar!
    Känner mej inte orolig över utseendet direkt men jag vill bara se honom se om han kanske ändå inte liknar någon av oss lite!

• Silkes

Tea: Jo det där med utseende, gener och hur det blir i varje enskilt fall verkar ju vara extremt olika och inget som går att veta. Tror absolut att det kommer kännas fint när jag får se henne men så här veckorna innan är det lite pirrigt. Tänker också att jag måste förbereda mig lite på att folk som ser henne och inte känner till donationen kanske kan komma att säga saker om vet hon liknar/inte liknar.   

Gick embryodonation likadant till som äggdonation, dvs att ni fick fylla i ögonfärg, hårfärg och längd? Jag tror nog er lille kille kommer likna er alla tre. En vän till mig, som är psykolog och som känner till donationen, berättade att hon läst en forskningsartikel just om hur barn som kommit till via donation liknar sina föräldrar just pga minspel, röst, rörelser och annat som är socialt inlärt.

• The75

Silkes jag får ofta höra att min dotter är så lik min man ( som inte är hennes pappa eller släkt på något vis) av folk som tror att hon är hans, hon är verkligen lik sin pappa din dotter eller man kan ju inte ta fel på vem som är hennes pappa i allafall osv
    Detta brukar jag och min man skratta gott åt ;0)

• Paltkoma

Silkes - vad roligt att det är en liten tjej och att det känns bra att ni tog reda på könet. för oss var det jättebra att veta kön, lättare att prata med och om den lille. jag var ju helt och hållet inne på att vi skulle få en tjej, jag ville ha en tjej, och blev faktiskt helt låg första dagarna efter UL när jag hade fått pojkbeskedet. fånigt när det är en sån fantastisk framgång att bli gravid gm ÄD, men känslor går inte riktigt att styra över. nu tycker jag att det ska bli jättespännande med en liten kille! jag har också funderat så där som du, att chansen att en son blir lik sin pappa är större än om det är en tjej vid ÄD. men det behöver ju inte alls bli så! mina systrars och några kompisars döttrar är så otroligt lika sina pappor. dessutom finns det forskning som visar att en ÄD-mamma påverkar barnets utseende och att det inte alls bara är det sociala som du nämner. detta är något som flera av de läkare vi träffade på olika ivf-kliniker i Sverige också berättade ganska mycket om. det kan gälla hårfärg, ögonfärg, ansiktsdrag mm. har tidigare sett länkar på annan FL-tråd om det här, återkommer om jag hittar igen dem.

sen håller jag med Tea - man får helt enkelt skratta gott och bortse från omgivningens "likhetskommentarer". de är ju i all välmening och man behöver ju varken bekräfta eller dementera. det ligger ju i betraktarens öga.

• The75

Hej
    Silkes det vi har gjort kallas inte embryodonation för vi fick inget " färdigt" embryo som blivit över från någon annans IVF eller ÄD utan dom har fått bilder från mej och min man och våra önskemål precis som vid ÄD fast vi har då även en spermiedonator så därför är chanserna oxå större att han liknar oss vilket inte hade varit fallet vid ED då får man det som finns :0)

• alfonspalfons

Hej på er alla!

Jag har läst era inlägg här några ggr... Jag har oxå gjort ÄD. Dock inte i Sthlm utan i Gbg. Hoppas att det är ok att jag hoppar in lite! 

Är nu gravid i v.20. Allt känns helt fantastiskt! Och efter att ha mått sjukt illa en massa veckor mår jag nu äntligen lite bättre... Kan dock fortfarande bara äta "fräscha" grejer... Ingen vanlig mat som är kryddad och absolut inte kött, fisk eller kyckling! Vi var på RUL förra veckan och det visade sig att vi väntar en liten tjej! Jag känner precis som du Silkes och har också tänkt att en pojke kanske skulle bli mer lik pappan och det skulle bli mer fokus på det! Jag vet ju såklart att det inte alls är så... Jag själv nämligen väldigt lik min pappa och inte alls lik mamma. Varken i utseendet eller till sättet. Men som sagt tankarna mal runt ibland vare sig man vill eller inte. Jag tänker t om längre fram hur det ska bli för henne i tonåren...vissa frågor som man kanske inte kommer att kunna svara på.

Hur som helst så är det skönt att sånna här forum finns så att man ser att man inte är ensam om det man själv känner och tänker.

Kram till er alla där ute!:)

• The75

Hej
    Alfonspalfson välkommen hit fastän du inte bor i Stockholm :0)
    Jag måste bara säga att jag tycker det är jätte roligt att det kommer Fler ÄD flickor till världen om man kollar runt lite på ÄD trådarna födds det ganska många fler ÄD pojkar än flickor vilket jag har hört beror på att man vid ÄD ofta gör ICSI eller vad det nu heter då man med hjälp av en nål för in spermier i ägget och när man då väljer ut spermier tar man dom som ser snabbast och piggast ut pojk spermier inte tjej spermierna som är segare men mer uthålliga och det skulle då i sin tur leda till fler pojkar men jag vet inte om det stämmer men titta gärna på listerna för födda ÄD bebisar på trådarna får ni se :0)

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm