• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • Pricken76

Hej Silkes och Alfonspalfons och alla ni andra.
    Angående era funderingar på om det är "lättast" att  få en tjej eller kille efter ÄD, så kan jag säga att det går super bra att få en tjej.
    Vi fick en tjej efter ÄD och hon är SÅÅÅ lik sin pappa. Hon är en kopia av honom som liten. Både de som vet och de som inte vet att vi gjort ÄD tycker att hon är lik mig. Själv har jag svårt att se att hon är lik mig, kan bero på att jag var blond som liten men hon har brunt hår.

Jag hoppas jag kan joina gruppen senare...planerar syskonförsök efter sommaren.

Lycka till med graviditeterna. Kram från mig

• sommar201106

Hej hej, nu har jag lagt till alla i min adressbok så det ska bara vara att gå in och läsa om förlossningen i bloggen=)
    Ska göra ett försök att blogga lite då och då om hur livet med pyret är men det lär inte bli varje dag då denna lilla varelse tar ALL tid=)

kram

• alfonspalfons

Hej igen!

Ja visst är det så att när hon väl kommit ut så är det nog det mest självklara i världen... Känlsorna kommer bara över mig ibland. Trots att vi har "vridit och vänt" på detta så många ggr innan vi startade hela processen. Och detta med ÄD känns verkligen helt självklart OCH fantastiskt att man kan få den möjligheten att bli förälder. Huvudet vet ju på ngt sätt hur det ligger till men känslorna hänger inte alltid med märker jag. Fick en del "snurr" i huvudet här om dagen när några kollegor på jobbet satt och pratade om vem deras son/dotter var mest lik... och jag började fundera på hur det kommer att kännas.

Men tack "Paltkoma" och "Pricken76" för era inlägg... Det hjälper till att få tankarna och känslorna på rätt bana igen!:)

Förresten, jag har varit på massage idag. Jag pratade med min barnmorska och hon sa att det var ok. Massören tog bara nacken och skulderbladen... vilket var välidgt välbehövligt! Vad har ni hört ang massage och graviditet? Jag har hört att det skall undvikas i början och på slutet men att det är ok nu i mitten och främst om man fokuserar på nacke och skuldror...  Ngn som fått andra direktiv?? (Lite sent nu kanske med tanke på att jag redan varit...men är lite nyfiken)

Kram

• Silkes

Tack Pricken76, det värmer att höra. Jag är så glad nu att jag vet att det är en liten tjej som vi väntar så jag kan tänka på henne riktigt mycket!

Jag och min man håller dock könet som en hemlighet för oss själva. Vi ljuger till och med och säger att vi inte vet vad det är för kön bara för att slippa tjat. Jag tror att vi har ett stort behov av att behålla det som vår hemlighet eftersom vi, under resans gång, varit relativt öppna med våra fetilitetsproblem. Det är ganska många i vår omgivning som känner till donationen och för oss har det varit bra och vi har fått mycket stöd. Öppenheten har ju dock även lett till att vår bebisverkstad blivit ganska offentlig och inte så intim som vi tänkte oss när vi åkte i väg på kärleksweekend utan p-piller för fyra år sedan.

Alfonspalfons: Jag är utbildad som massageterapeut och har jobbat en del extra med det under min studietid och det som alla sa under utbildningen och när jag jobbade var att man inte skulle massera gravida de första tolv veckorna pågrund av att OM det hände något så vill man inte att kvinnan ska koppla ihop det med massagen. Detta endast för att skydda sig själv och sin verksamhet eftersom det trots allt blir en del missfall innan vecka tolv, Så vitt jag vet finns det alltså inga som helst belägg för att det skulle vara riskabelt med massage.

Jag tycker du ska unna dig mycket massage, och njuta av den utan oro.  

• The75

Hej

Blä säger jag bara! det hände i helgen och nu igen,han ligger så högt upp att jag kräks efter jag har ätit det är som om han sätter upp huvudet i min magsäck vilket först leder till illamånde och sen så kräks jag är det någon av er andra som varit med om samma sak?

Idag är det precis 1 mån kvar tills vi får träffa honom så nu vill vi bara att tiden ska gå fort jag längtar så efter att få ta och se på honom :O)

• Paltkoma

oj Tea - det där lät ju inte vidare bekvämt alls! är det inte dags för killen att söka sig nedåt!! har han inte vänt sig än?? hoppas det snart blir bättre, spy är inte kul.
    själv tycker jag att det är lite spoky att känna krafsande långt ner i underlivet;) sparkarna högre upp är mer distinkta. ska bli spännande på UL senare i veckan att se hur han ligger.

alfonspalfons - du fick ju bra massagesvar av Silkes. jag har varit på massage flera ggr o ska i veckan ytterligare en gång. det är så skönt!! min massör har full koll o hon masserar ben (så skönt för de är trötta), delar av fötterna, axlar o övre rygg. inte ländryggen.

apropå att vara lik sin mamma el pappa..jag skulle bli allra gladast om mitt barn liknar mig när det gäller mina goda egenskaper o i sättet  (de dåliga får jag försöka minimera snart...)

• Paltkoma

ps. termen som beskriver hur arv och miljö samverkar och hur vi som bär ÄD-barn kan påverka barnens genuppsättning är epigenetik eller epigenetics. DNA kan påverkas och  "slås på och av" beroende på mammans påverkan. googla, det finns massor med läsning!

• The75

Paltkoma jag önskar att han kunde söka sig neråt men han verkas trivas i säte, säkert bra för honom men inte för hans mamma :0)

• sommar201106

Hej hej!

Är det någon som lyckats gå in på min "blogg" och läst om förlossningen? Vill bara veta om det funkar.
    Nu ska vi snart stuva in hela lilla familjen för färd till Göteborg över midsommar. Tycker man hade mycket saker med sig förut men det går ju inte att jämföra med vad man har nu ha ha.

Hoppas ni alla mår bra och får en härlig midsommar!

kram från oss

• Paltkoma

sommarbebis - ja jag läste din berättelse häromdagen! funkade bra att gå in och läsa. det lät ju som en bra upplevelse;) o jättespännande att läsa! jag funderade lite på det där med bedövning, ångrar du att du tog det med tanke på att det saktade ner förlossningen? jag har tänkt att jag gärna vill ha bedövning men på sistone har jag läst en del om just att det kan fördröja och försvaga värkarbetet.
    o ja, jag bävar lite för alla prylarna bebben kommer att medföra, det brukar vara nog illa ändå när det är dags för sommarvistelse på landet. o hur ska det gå med flygresorna...vi flyger alltid med endast handbagage...det kommer att bli svårt;)
    kul att ni mår bra och är pigga, vad spännande att fira midsommar  med nya familjemedlemmen!
    glad midsommar alla!  

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm