• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • The75

God fortsättning på påsken :0)
    Visst är det trevligt med värmen men den känns mer påfrestande nu när man är gravid,jag känner mej varm och svettig mest hela tiden bäst känns det när jag sitter i duschen hur har ni andra det i vår värmen?

• Emmylou

Hej på er!

Skönt för er som har fått HP eller sjukskrivning! Och lycka till ni som väntar på svar. Ja, F-kassans handläggningstider är inget de kan vara stolta över...

Själv ska jag till läkare i morgon för att diskutera min framtid, jobba eller sjukskriven? Jag har haft smärtsamma sammandragingar på jobbet i massor. Har ett jobb där jag inte kan ta en paus när jag vill, det är det som är botemedlet.. Får se i morgon om det blir 50- eller 100 % sjukskriving. Kluven själv också, alla när & kära säger att det är klart att jag ska vara helt sjukskriven, men jag vet att jag får tuppjuck efter ett par veckor av sysslolöshet. Annat nu förvisso då jag har sonen att hämta på förskolan på em men ändå.. Bebis ska ju inte dyka upp förään om 4 månader. Får se i möra hur det blir.

Har nyss avnjutut en sill-lunch på verandan medan sonen sover sött. Hoppas ni alla har en underbar njutningsfull påskhelg! Kram

• Emmylou

Silkes, glömde skriva svar till dig:

Jag kan trösta dig med att donationen är så otroligt aktuell och intressant i början, under graviditeten men sen är man som vilken annan genetisk Mamma som helst. Jag hade också folk i vänksapskretsen som hade frågor och en del konstiga funderingar när vi nyss blivit gravida med vår förstfödde. En kompis (fru till makens vän) sa "känns det inte konstigt att vara gravid med hjälp av en annan kvinnas ägg"? Svar: Nej, om det kändes konstigt hade vi inte valt att göra en sådan här behandling. Hon är 4-barnsmor ska tilläggas. De flesta är bara nyfikna, men det kan svida ändå.

Nu är det länge sedan någon nämnde donationen alls. Sonen är snart 2 år och vi har nr 2 i magen. När alla inser att vårt liv ser ut som vilken småbarnsfamiljs liv som helst slutar de fundera kring hur barnet kommit till tror jag, iaf gör jag det. Jag tänker inte alls ofta på donations-faktorn längre, trots att jag nu är gravid igen. Det aktualiseras nog om något år när sonen börjar förstå mer när vi berättar om det.

• sommar201106

Hej! Hoppas ni alla haft en härlig påsk i värmen=)

Har varit bortrest och i söndags natt vaknade jag av sammandragningar (antar att det var det) och "mensvärk". Kan ju säga att jag blev liiite orolig=) Har inte känt något direkt innan.

Går in i v. 36 nu så det börjar närma sig. Är dessutom helt slut i kroppen och orkar inte ens gå en promenad, någon som känner igen sig?? Får min friska luft i en solstol på balkongen för tillfället Solig

kramkram

• Silkes
    Emmylou skrev 2011-04-25 14:09:04 följande:
    Silkes, glömde skriva svar till dig:

Jag kan trösta dig med att donationen är så otroligt aktuell och intressant i början, under graviditeten men sen är man som vilken annan genetisk Mamma som helst. Jag hade också folk i vänksapskretsen som hade frågor och en del konstiga funderingar när vi nyss blivit gravida med vår förstfödde. En kompis (fru till makens vän) sa "känns det inte konstigt att vara gravid med hjälp av en annan kvinnas ägg"? Svar: Nej, om det kändes konstigt hade vi inte valt att göra en sådan här behandling. Hon är 4-barnsmor ska tilläggas. De flesta är bara nyfikna, men det kan svida ändå.

Nu är det länge sedan någon nämnde donationen alls. Sonen är snart 2 år och vi har nr 2 i magen. När alla inser att vårt liv ser ut som vilken småbarnsfamiljs liv som helst slutar de fundera kring hur barnet kommit till tror jag, iaf gör jag det. Jag tänker inte alls ofta på donations-faktorn längre, trots att jag nu är gravid igen. Det aktualiseras nog om något år när sonen börjar förstå mer när vi berättar om det.
    Tack för att du berättar hur det är när man kommit in i det ordentligt. Jag kan faktiskt redan nu känna att det verkligen är som du skriver. Graviditeten och självklarheten kring att bli mamma växer i takt med magen! Det är härligt och när barnet väl kommer har vi nog inte tid att tänka på något annat än att ta hand om och lära känna det lilla livet. Vad mysigt att du redan har en tvååring, fantastisk ålder! Är det samma donator till barnen? Hoppas det går bra hos doktorn och att ni kan resonera er fram till en lösning som känns bra för dig!  

Sommarbebis: jösses vad spännande, tänk om det blir en vårbebis! Håll oss informerade!
  • Paltkoma

sommarbebis - oj vad spännande, du är verkligen på upploppet nu. hoppas du mår så bra du kan!

tea - hela min föräldraledighet kommer att vara semestergrundande, så det blir full semester både denna sommar och nästa. kalas;)

jätteintressant att höra hur ni tänker kring att berätta eller inte berätta för omgivningen om donationen. i vårt fall är det bara ett fåtal nära vänner och min syster som vet att vi gjort ÄD. totalt kanske fem personer. jag är jättekluven, på ett sätt vill jag också sprida att det är vanligt och inget konstigt och öka medvetandet, å andra sidan känner jag att jag inte orkar......jag skulle berätta för en vän som är fritänkande om grav och ÄD men när jag insåg att hon inte ens hade koll på vad IVF var så kände jag att jag inte pallade med att förklara det mest elementära för att sen komma till ÄD. jag vill inte att familj o släktingar, vänner ska titta på vårt barn o tänka "jaha, det syns ju att xx inte är genetisk mamma". men vi ska ju berätta för barnet o då måste ju rimligtvis också omgivningen veta. tänker att när barnet är fött och är en naturlig del av oss så kommer vi att berätta för nära familjemedlemmar. men varför ska de veta nu?? till vilken nytta? tror som du säger emmylou att det efter en tid blir ointressant att det är ÄD. kanske är det mycket bättre att vara helt öppen och avdramatisera det hela men jag orkar inte med att halva släkten ska "skvallra" om detta sinsemellan och fundera si eller så. många bor i småstäder i andra delar av landet o kanske är jag fördomsfull men jag får för mig att de inte har lika bra koll på alternativa sätt att bilda familj.

• Emmylou

Hej på er!

Nu är jag helt sjukskriven tom 13/5 då jag ska göra notch UL och även ett UL på livmodertappen. Om allt är OK då ska jag jobba 50% ett par månader efter det. Känns skönt!

Det här med gener igen. Andra människor slutar tycka att det är intressant efter ett tag, men framför allt blir man själv så trygg i att det är just Mamma man är och ingen donatotionsmottagare. Gener schmener säger jag

Sen är jag av den åsikten att det inte är upp till mig att berätta för alla i min omgivning att min som kommit till genom ÄD. Det är ju hans bakgrund och hans historia att berätta om han vill, inte min. Han kanske inte tycker det känns kul som tonåring om mina 40 kollegor (som jag förmodligen inte ens jobbar med längre) vet hur han blev till. Man får inte glömma barnets integritet. Våra närmaste inom familj, vänner & släkt vet, inga jobbarkompisar eller bekanta.

Sköt om er!

• The75

Hej

Sommarbebis jag har oxå haft en del SD inte så roligt alla gånger,dom kommer oftast om jag stressar för mycket och håller i sig från 5-30 min sen försvinner dom jobbigt värre!

Paltkoma lyckliga dej som har hela föräldrarledigheten semestergrundande det har tyvärr inte jag :O( orättvisst kan jag tycka att det är olika!

Emmylou så skönt att du får vila ett tag det kan man behöva :O)
    Varför ska dom göra UL på din livmodertapp?

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm