• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • The75

Jippi

Idag är en bra dag när jag kom hem från jobbet låg där ett brev från försäkringskassan att jag blivit beviljad hel graviditets penning känner mej så lättad då behöver jag bara jobba 2 veckor till sen 2 veckors semester och sen ledig fram till han kommer ut åååååååååå så skönt det börjar bli lite tungt är nu i vecka 25+6 :0)

• sommar201106

Tea75 - grattis till svaret från försäkringskassan! Själv skickade jag in mina papper den 15 mars och har inte hört någonting än, morr. Blev dessutom 100% sjukskriven från i lördags fram till förlossningen då jag slutade jobba i fredags (underbart skönt!).

Kan inte fatta att dom har såna långa handläggningstider!

Men skönt att du snart är ledig=)

kram

• The75

Hej
    Sommarbebis201105 det tog jätte lång tid för oss att få svar därifrån jag hade nästan get upp hoppet :0( så det var en trevlig överraskning när det till slut kom :0)
    Skönt för dej oxå att få ta det lugnt ett tag nu innan.

Jag har ärvt ett par mamma jeans från min lilla syster från PoP men jag tycker dom är lite för varma :0) jag är inne i en period just nu när jag känner mej varm mest hela tiden :0) i början av graviditeten frös jag mest hela tiden och nu är det tvärt om :0)

Pussesnuttan håller tummar och tår att den andra håller sig kvar där den ska vara :0)

• Tabasco1

Pussenuttan: Grattis till det pickande hjärtat! Hoppas tiden går fort till torsdag till det andra VUL:et.

Tea75: Vad härligt att du bara behöver jobba två veckor till och sedan har ledigt fram till förlossningen.  Då kan du förbereda allt kring den nya familjemedlemmen i lugn och ro.

Sommarbebis201105: Hoppas du snart får svar från försäkringskassan. Skönt med lite ledigt för dig också.

• Paltkoma

Tea - grattis till positivt besked från FK! så skönt att du bara har några få jobbveckor kvar. hur funkar det där med att söka graviditetspenning, bygger det på att man är sjukskriven och har läkarintyg?
    jag har precis fått livstecken från FK efter att ha skickat in moderskapsintyg för rätt många veckor sedan...så fort verkar det inte gå. 

• The75

Glad påsk :0)

Paltkoma graviditetspenning/ havandeskapspenning kan man söka om man har ett tungt och/eller farligt jobb arbetsgivaren fyller i att dom trots att dom måste tyvärr inte kan omplacera dej och sen får dom beskriva arbetet du utför, du får oxå fylla i och beskriva vad som gör ditt arb svårt att genomföra som gravid osv sen är det bara att hoppas :0) och det tar en fasligt lång tid för dom att bearbeta så var ute i god tid!

• Paltkoma

tack för svar tea! då tror jag att jag är totalt diskvalificerad. har kontorsjobb så det är varken farligt eller tungt, bara intellektuellt krävande. nog så jobbigt när tröttheten slår till men tror nog inte det är lönt att använda det som argument. jag får helt enkelt utnyttja min semester innan BF så långt det räcker. blev glatt överraskad häromdagen när jag fick veta att föräldraledigheten är semestergrundande, då kommer jag att kunna ta ut semester nästa sommar också och få f-ledigheten att räcka längre. perfekt!

• Silkes

Hej i påsktider!

Pussenuttan: Till mig har läkarna sagt att risken för missfall är väldigt mycket lägre när man en gång har sett ett pickande hjärta. Det är en mycket bra bit på väg att den lilla ligger där inne och pickar. Fantastiskt att de har hjärta och blodomlopp när de är så pyttesmå!

Jo antal ÄD kommer vi nog aldrig få veta men det är iaf intressant tycker jag att sprida lite till alla ovetande hur vanligt det ändå är. Om man bara utgår från att det är 200 ÄD gjorda i Sverige som leder till att det föds ett barn och då kan man ju utan överdrift gissa att det är 300 barn som föds efter spermiedonation i Sverige. Bara det blir 10 barn/veckan vilket iaf jag tycker låter rätt mycket. 

Vid tre tillfällen när jag har pratat med personer som står mig nära och som känner till donationen har de använt begreppet "den genetiska mamman", eller "den andra mamman" om donatorn. Jag vet, i alla dessa fall, att de menar väl och försöker säga rätt men det blir verkligen så himla fel. Ordet mamma är ju ett ord som talar om en relation och ett förpliktigande. Tänk vad fruktansvärt om ett barn som kommit till efter donation får för sig att det finns en annan mamma eller pappa som vätar på det någonstanns i framtiden. Dessutom tycker jag synd om dontorerna som blir påpackade denna roll. De blev ju knappast donatorer för att de ville bli mammor eller pappor. Jag förstår att jag skriver självklarheter för alla er som är i denna tråd men undrar om ni också har mött det här mammandet och hur ni har hanterat det. I mitt fall har jag förklarat hur jag har tänkt och då har de de svarat att det är helt sant och att de är glada att jag "utbildar" dem. Jag önskar bara att jag slapp förklara och att det skulle kännas självklart för folk. Oroar mig också lite för vad mitt barn kommer få höra när han/hon blir tillräckligt stor för att förstå. 

Gällande mammakläder har jag fyndat en stor påse på Blocket. Finns massa annoner om hela kitt med kläder för bara några hundralappar!

Kramar och glad påsk!

• The75

God morgon

Paltkoma angående semestern har jag för mej att det är en viss del av föräldrarledigheten som är semestergrundande inte hela men det kanske skiljer mellan olika kollektiv avtal för mej tror jag det är dom första 100 dagarna eller något liknande så jag kan glatt anv hela årets semester dagar utan att bekymmer :0)

Silkes vi har valt att inte berätta för så många men dom som vet har som tur är inte uttryckt sig så dom pratar mer om Donatorn som en person som skänkt oss något vi saknar inte som en mamma som i fallet vid adoption.
    Någon frågade t.o.m om vi verkligen skulle berätta för barnet, det är ju ditt blod som rinner i hans ådror, du som burit honom i dej i 9 mån ägget är ju en så liten del.

• Pussesnuttan

Tack för all peppning!

Silkes,
    Det är precis av sådana anledningar som du skriver om som gör att jag är fundersam till hur mycket man ska berätta. Samtidigt så inser jag ju att om man inte berättar kommer ÄD fortsätta att vara något udda och konstigt.
    Jag fick en märklig fråga av en släkting för ett tag sen. Hon hade ju förstått att det var någon som donerat ägg och var väl egentligen nyfiken på hur man väljer donator och uttryckte sig ungefär som "att vi valt hur barnet ska se ut". Det tog en stund att förklara att det hade vi INTE valt, men att vi valt en donator skulle likna mig så långt som möjligt.
    Jag fattar ju att hon försöker förstå och egentligen bara vill veta mer, men en del dagar orkar man förklara och "utbilda" och ibland tar man bara illa upp och tolkar allt till det sämsta.

Jättebra att ni alla delar med er om tips på allt ifrån byxor till mödravårdscentral. Jag är super tacksam för det! 
    Vi har försökt blir gravida så länge, och varit så inne i det så jag har inte ens tänkt tanken vad som händer sen :)

Glad påsk alla!
    Och passa på att vara ute i det härliga vädret :)
    Pussesnuttan

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm