• Tabasco1

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Hej!

Nu har jag också hittat hit.
    Jag är nyss hemkommen från skidsemester i Åre. Det har varit jätte skönt med lite ledighet och härliga skidturer i längdspåren.

Jag har gjort ÄD på AVA i Åbo och har BF 11-08-27 (samma dag som dig Memaja). Jag går hos MVC i Skärholmen. Ska dit 18:e april nästa gång. NOTCH UL verkar vara en bra idé som ni planerar Tea75. Jag tycker inte att min mage har växt så mycket. Det syns knappt att jag är gravid. Fast jag kan inte knäppa mina trångaste jeans längre. Så jag köpte ett par jeans med resår i midjan på Axelssons. Så nu kan magen växa ifred.

Nej nu ska jag gå och lägga mig. Det är första dagen efter semestern i morgon och det kommer att ligga massor att göra på mitt skrivbord.

• Tabasco1

Memaja: Jag skulle ha gjort samma som dig om jag var singel i 40 års-åldern. Man och relation kan vänta men inte barn. Klokt beslut. Själv är jag 41 och har man men inga barn. Vi har varit ett par i 10 år och jag ångrar att vi inte började försöka få barn tidigare. Vi började när jag var 37 år men då hade jag redan nedsatt fertilitet.

Tea: Jag har också kollat lite på HM. Deras mammabyxor är för stora för mig då magen inte fyller ut det extra tygstycket som sitter över magen. Men jag hittade ett par svarta jeans med resår i midjan hos Axelssons. Annars har de inte så mycket intressant där. Annars verkar det som att många toppar har en tvärsöm en bit under bysten och går ut mer över magen. Dessa tycker jag är snygga och har köpt tidigare. Finns lite överallt.

Paltkoma: Det låter härligt med resa till Mexiko. Själva kommer vi spendera sommaren i Stockholms skärgård. Då gäller det att vädret blir bra. Det är alltid trevligare med sol när man t ex seglar eller tar en tur till en skärgårdskrog.

Annars mår jag bra. Jag är i v 17 nu och mitt illamående har försvunnit helt.

• Tabasco1

Välkommen till tråden Leiben!
    Hur gammalt är barnet nu? Har allt blivit som du hade förväntat dig efter att barnet fötts? Själv har jag inga barn sedan förut. Är i vecka 18 nu och allt känns så nytt.

Memaja: Jag kommer att föda på Huddinge sjukhus. Det ligger närmast där vi bor. Vi har ännu inte bestämt om det ska bli snitt eller vaginal förlossning.
    Ha det så trevligt i Kalifornien!!!

Paltkoma: Jag har också liten byst i vanliga fall och har nu fått riktiga "boobs". Så nu gäller det att ta mycket fotografier. Även längre fram när man börjar amma får man ta lite bilder med u-ringade toppar.

Tea75: Jag håller med om att det är byxorna som det är problem med att hitta, inte topparna. Men igår var jag på Åhléns City och kollade snabbt igenom de olika märkeskläderna. Odd Molly har många snygga toppar med empireskärning (avskuren under bysten). Någon topp var färglad med mycket mönster, spets och såg ut som en liten rynkad klänning. Snygg tänkte jag men sedan kom jag på att man kanske ser ut som en liten flicka i barnklänning om man har en sådan. Så jag funderar på saken.

• Tabasco1

Silkes: Jag tänker också på hur barnet kommer att uppfatta situationen att det kommer från ett donerat ägg. Tänker på hur jag ska säga det till barnet. Det blir nog något om att "mamma fick hjälp av den snälla tanten i Finland". Barnet är ju uppbyggt i min mage med hjälp av mina hormoner och den näring jag tillför. Donatorn bidrar med själva "mönstret".

Jag kan också känna att jag inte riktigt har tagit in att jag är gravid. Speciellt i början, men nu börjar jag förstå det mer och mer. Har börjat fixa lite i det rummet som ska bli barnets rum.

Leiben: Ja, tänk om några av våra ÄD-barn liknar varandra. Chansen finns väl att de kan vara halvsyskon. Jag vet att min donator redan hade donerat ägg till någon annan innan hon donerade till mig. Och vi är några som har donerat från Åbo i Finland.

Paltkoma: Vi har berättat om vår ÄD för våra närmsta vänner, familjen och några kollegor på jobbet. Ja många verkar inte veta vad det är. När jag har berättat att vi har gjort en IVF-behandling med ett donerat ägg så händer det att jag får frågan "Vad är IVF?" Och då får jag förklara att det är en provrörsbefruktning .... och så vidare.

Tea75: Jag hade också dåligt AMH-värde och gick ungefär samma väg som dig med att sörja, ta en paus, läsa på internet om ÄD och sedan ställa oss i ÄD-kön. Nu ser vi fram emot den nya familjemedlemmen.

Nidra: Jag förstår att det måste ha varit jobbigt att avbryta graviditeten i v 18. Hoppas att nästa VUL visar att allt ser bra ut. Och att ni kan slappna av till v 18. Bra att det är tvillingar, då har de det gemensamt att de kommer från ett donerat ägg och har alltid varandra.

• Tabasco1

Villsågärna38: GRATTIS TILL PLUS! Vad roligt! Det var länge sedan jag såg dig i förra tråden och så dyker du upp här med den här överraskningen. Hur många ägg satte ni in?

• Tabasco1

Villsågärna38: Jag hade också illamående och diarré för några dagar sedan. Men jag kände mig bra för övrigt och kunde jobba. Jag skulle gissa att man mår allmänt dåligt om man får listeria eller toxoplasmos. Och sedan så finns det så många olika typer av magsjukor och obalans i tarmarna som är MYCKET vanligare än listeria och toxoplasmos. Så du kan nog vara lugn.

Jag gjorde KUB-testet iallafall. De sa att de får basera testet på de uppgifter som går att få fram. Jag visste inte ens åldern på donatorn, bara att hon är "mycket ung". Så de antog någon ålder och gjorde testet iallafall.

Själv är jag nu i vecka 20 och försöker känna om jag känner några fosterrörelser i magen. Tycker bara att jag känner mina tarmar. Jag såg att de säljer stetoskop för 70 kr på Teknikmagasinet. Tänkte köpa ett sådant och försöka lyssna efter barnets hjärtljud.  Då får jag säkert höra mina bubblande tarmar fast 10 gånger tydligare...

Kram

• Tabasco1

Villsågärna38: Jag blödde nästan varje dag i början av graviditeten. Det var både brunt och färskt blod. Under två dagar hade jag även ont i magen precis som mensont. I vecka 6 gjorde jag ett VUL för att kolla att allt såg ok ut och det gjorde det. Att man blöder mer i början vid en ÄD-graviditet har nog att göra med att man tillför hormonerna utifrån istället för att kroppen bildar sina egna graviditetshormoner. Efter ett tag kan man sluta med hormonerna då kroppen själv tar över produktionen.

Kram

• Tabasco1

Jag lägger också till mig i listan.

ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS LISTA
    BF
      Gravid
    Tea75: BF 2011-07-28,  snitt troligen v 39+0
    Silkes: BF 2011-08-01, Första försöket med ÄD och första graviditeten, 4 tidigare IVF:er
    Emmylou: BF 2011-08-21. 2:a ÄD- en son efter 1:a.
    Tabasco: BF 2011-08-27. Första försöket med ÄD och första graviditeten
    Villsågärna38: BF 2011-11-28, femte ÄD, tidigare sex ivf.
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30 Första försöket med ÄD
    Paltkoma: BF 2011-08-16. Första försök med ÄD

• Tabasco1

Villsågärna38: Hoppas VUL ser bra ut på måndag! Jag håller tummarna.

Nidra: Jag har också upptäckt att mina BH:ar är alldeles för små och ska ut och köpa nya. På Twilfit provade jag två stycken som hade breda axelband och bredare knäppning bak. Gav bra stöd så jag köper dem nog.

Jennie2010: Jag känner mig också trött, speciellt när det är förmiddag och helg.

Sharika: Hoppas VUL:et ser bra ut och att det är eran tur att bli föräldrar den här gången.

Memaja: Vad kul att du hittade så fina babysaker i USA.

Pussenuttan: Grattis och välkommen till tråden!

Själv är jag i vecka 20 och mår bra. Jag har gått upp ca 4-5 kg i vikt och magen börjar synas mer och mer. Vi ska på rutin-UL på måndag för att kolla att allt ser bra ut.

• Tabasco1

Åh, vad skönt att höra att det gick bra på VUL, Villsågärna! Glad

Jag har varit på mitt RUL och det gick också bra. Hon tittade på bebisens njurar, hjärta, hjärna, ryggrad m m och allt såg normalt ut. Skönt att veta.

Kram

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm