• The75

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Tänkte vi ÄD gravida stockholmare skulle ha någonstans att träffas och prata om allt från våra graviditeter till framtiden.
    Vi gjorde vår ÄD på Ava i Riga men om du gjort din utomlands eller här hemma spelar ingen roll ni är alla välkomna.
    Vi har BF 110728 men eftersom vi denna gång vill ha planerat snitt och det sker 39+0 så kommer vår pojke 110721 om allt går enligt planerna
    Vi går på MamaMia på Karlavägen där är dom toppen och att jag denna gång gjort ÄD är inget konstigt för dom,dom vet precis vad som behöver göras och det känns tryggt att dom har  erfarenhet i ämnet.
    Vi kommer vecka 24 få göra NOTCH UL och se att flödet i dom två stora blodkärlen som förser livmodern med blod fungerar som dom ska.

Skulle gärna träffas när dom små har kommit för att  fika och ta långa sköna promender i stockholm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-01 09:08
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28, snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16.
    Emmylou: BF 2011-08-21.
    Tabasco: BF 2011-08-27.
    Memaja: BF 2011-08-27: Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11.väntar Tvillingar.
    Villsågärna38: BF 2011-11-28
    Pussesnuttan:BF runt Lucia,tvillingar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 08:00
    ÄD-GRAVIDA LATTEMAMMORS I STOCKHOLM
    BF
    Sommarbebis201105: BF 2011-05-30
    Tea75: BF 2011-07-28,snitt 2011-07-20
    Silkes: BF 2011-08-01
    Paltkoma: BF 2011-08-16
    Emmylou: BF 2011-08-21
    Tabasco: BF 2011-08-27
    Memaja: BF 2011-08-27 Väntar tvillingar
    Nidra: BF 2011-10-11 Tvillingar
    Pussesnuttan: BF runt Lucia,tvillingar

• Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm
  • villsågärna38
    Memaja skrev 2011-04-14 17:27:18 följande:

Tog även blodprov igår för att kolla järnhalten. Hade riktigt bra järnvärde för ca 6 veckor sedan och börja även för säkerhetsskull att ta en järntablett/dag för ca 3 veckor sedan då bebisarna suger åt sig all järn (mer eller mindre) from vecka 20. Och nu hade jag akut järnbrist! Så nu ska jag äta 2 Niferex/dag och ta en stor shot blutsaft varje dag... (Ja, i och med detta har jag även fått börja äta katrinplomman...)

Så glöm inte bort att ladda med mkt järnrik mat när ni kan, flickor!

Oj din stackare men du har ju två i magen också Vilken vecka är du i nu? Kram
  • The75

Memaja mitt Låg på 9 sist och ska ligga på 20 så det var inte så konstigt att jag var så trött som jag var, jag har nu ätit järntabl i snart 1 mån och det börjar så sakta bli bättre :0) så jag instämmer :0)) ladda med järnrik kost :0))

• villsågärna38
    The75 skrev 2011-04-14 17:38:49 följande:
    Memaja mitt Låg på 9 sist och ska ligga på 20 så det var inte så konstigt att jag var så trött som jag var, jag har nu ätit järntabl i snart 1 mån och det börjar så sakta bli bättre :0) så jag instämmer :0)) ladda med järnrik kost :0))
    Ja man borde väl det men kött och lever är inte vad jag är sugen på som helt tappat matlusten och mår lite illa mest hela tiden. Kanske blutsaft är ett bra tillägg? Kram
  • Memaja

Det var samma sak här, kött (och stekt över huvudtaget) var jättesvårt att äta de första tre månaderna, det bara växte i munnen och senare fick jag halsbränna. :-S

Blutsaft är riktigt bra tillägg, men tänk på att all järntillägg oftast ger hård mage som bieffekt...

Jag är i vecka 21 nu och när man är runt vecka 26 med tvillingar så är man så stor som när man är runt vecka 35-40 när man väntar ett barn... Så jag börjar redan bli ganska så stor.

• Tabasco1

Nidra: Den där föräldrakursen för adoption har jag hört ska vara bra för alla att gå.
    Jag förstår dina tankar kring din synliga mage på kursen.

Villsågärna: Vad härligt det låter med resa till sol och värme i ett par veckor! Passa på att koppla av ordentligt och ät mycket god mat (så gott det går).

Paltkoma: Jag tycker också att det är svårt att hitta bra jeans. Har köpt ett par jeans med resår i midjan på Axelssons och de tycker jag fungerar bra. Själv vill jag inte ha tights utan letar efter vanliga jeans fast antingen med resår i midjan eller med "gravidmage-del" som är reglerbar. Eller kanske snickarbyxor?

Tea75: Lycka till med NOTCH-UL ikväll!

Memaja: Tack för tipset om att ladda med mycket järnrik mat! Jag äter vitamintabletter från Apoteket som innehåller 18 mg järn per dag, men kommer nog äta mer leverpastej på smörgåsen i fortsättningen.

Kram

• The75

Hej alla :0)
    Nu har vi varit på NOTCH UL och allt såg bra ut med flödet, Sverker var trevlig och det kändes som att han visste vad han prata om inte alls tillknäppt :0)

• Memaja

Åh, vad skönt!
    Och vad bra att Sverker kändes bra, jag hoppas att jag får lika bra resultat som du!

• villsågärna38
    The75 skrev 2011-04-14 19:53:51 följande:
    Hej alla :0)
    Nu har vi varit på NOTCH UL och allt såg bra ut med flödet, Sverker var trevlig och det kändes som att han visste vad han prata om inte alls tillknäppt :0)
    Va bra  - grattis till bra ul!
  • Paltkoma

memaja - oj vilken skillnad i magstorlek jfr med ett barn. förstår att det börjar kännas. kommer du att behöva ta ut havandeskapspenning innan förlossning? beror ju på vad man jobbar med men kanske svårt med stor mage när det börjar närma sig....själv tycker jag att det är perfekt med barn i augusti, jag ska ta ut många veckors semester o ser fram emot en ledig sommar innan underverket anländer;)
    oj va frekventa BM-besök som nu väntar, planerar du att vara kvar i stan fram till BF? jag vet ju att det blir BM-besök varannan vecka lite längre fram o fr v 37 varje vecka. men jag vill vara på landet (långt fr sthlm).....måste kolla om det går att göra dessa besök på sommarorten istället.

Tabasco - tack för jeanstips. igår tog jag en sväng på stan o hittade faktiskt flera bra gravidjeans, på polarn o pyret (inte köpt men kan absolut tänka mig lite längre fram) o ett par treggings från boob. från boob fanns också ett par jeans som satt riktigt bra. det är ju så bra med sommartider som väntar, då kan man ju hursom kasta jeansen/byxorna o satsa på kjol, klänning istället.

tea - kul att notch-undersökning gick bra! men vilka tider!? jag går på ultragyn o det blir fm-tid;)

o ja memaja - bra m påminnelse om behovet av järnrik mat. jag har också tappat lusten att äta kött även om mitt illamående har gått över. det finns ju mkt annat som också innehåller järn så man behöver ju inte äta seg biff. t ex räkor, broccoli, spenat, linser, bönor, aprikoser. tillaga mat i gjutjärn är ju också bra för järnupptaget.

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=983

• Jennie2010

Tillbringat min dag på gynakuten.
    Var på gruppinfo på mödravården och jag stannade kvar en stund och pratade med barnmorskan. Jag berättade att jag haft en mindre blödning på tisdagen och haft lite spottings. Jag vet inte varför men jag började storböla och hon tyckte jag skulle åka in till gynakuten för att få svar.
    Väl på gynakuten så gjorde läkaren ett ultraljud. Han visade mig där det syntes att bebisen var. Han sa att det var svårt att se då det var så tidigt att man bara såg säcken. Jag är i vecka 6 sa jag och då sa han att det nog såg rätt kört ut.
    Det togs prover som ska tas om på söndag igen för att få ett slutgiltigt svar.
    Jag är så fruktansvärt ledsen och kan inte sluta grina Gråter 

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm