• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Luella

Sola, vi använde tvättmaskinen som skötbord de första månaderna. Sen växte hon och fick inte plats, i samma veva ville hon bara stå och stå och stå så vi slutade med skötbord och bytt blöja stående. Men bra att ha nära till är iaf blöjor, torra servetter och våtservetter. Det är oslagbart att ha nära till vatten, dsv i badrummet. Någon extra body är bra om det får plats också.

Jag har varit på semester på Mallis i två veckor och vi har haft det så bra verkligen. Sammandragningarna jag hade är borta och jag mår toppen. Dessutom köpte jag en hel låda häxvrål på taxfreen så lyckan är gjord . Nu är jag i v. 25+1 och bebisen sparkar hela tiden. Mysigt!

• Sola

Hej. Tack för alla skötbordstips, sätter in en bild när det är klart. Själv så blev jag sjukskriven pga foglossningar till och börja med i 3 v. Jag har fått beviljad gravpeng fr.o.m. 31 aug så troligtvis blir det inget mer jobb för mig. Sväller en hel del om vader/fötter, hur har ni det då? Men jag är så lycklig!!!
    Sola

• Luella

Hej, vi väntar med spänning på en bild

Fy vad jobbigt med foglossningar! Jag har varit förskonad i två graviditeter (hittills iaf). Jag har inte svullnat något men det värker i vader, fötter och rygg.

Fast det spelar ingen roll, jag är också lycklig och stolt över min mage. Den här graviditeten är det mycket som sitter åt kring magen som gäller, det är så härligt att den är där.

• pållan

Hej alla, nu är vi tillbaka i vardagen efter en skön semester i Kroatien och på landet här i sverige! Vi har haft det jättebra, men för första gången i livet hade jag lite svårt för medelhavsvärmen och tyckte att det var riktigt skönt att komma hem till svenskt sommarregn. 

Karmosin: vad härligt det låter med Mallorca och skönt att du mår så bra! Visst är det roligt att känna så mkt sparkar? Jag känner också varje dag nu, det är verkligen mysigt. 

Sola: vad skönt att du inte behöver jobba mer nu så du kan vila lite inför förlossning och nya mammalivet! Särskilt när du har foglossning, det är verkligen inte roligt. Kul att bygga skötbord, ser fram emot att se bild!

Min foglossning har blivit bättre under semestern, men så fort jag sitter/går/står mer än en timme i taget kommer det tillbaka igen. Är glad att jag bara ska jobba halvtid nu fram till BF, trots att det så klart blir lite mindre pengar, men det är det värt.  Nu är jag i vecka 26+2, känns helt otroligt bra! För varje vecka känns det allt tryggare och mera verkligt att vi snart ska få barn!

• Luella

Välkommen tillbaka Pållan! Skönt att foglossningen blivit lite bättre och skönt att få jobba halvtid!

Jag börjar jobba nästa vecka Förvånad. Som tur är blir det en kort vecka, jobbar bara tisdag, torsdag och fredag.

• Maria123

Hej alla! Det var ett tag sen jag var inne. Jag mår fint, kan verkligen inte klaga trots att jag har ett par elefantfötter för tillfället. Har ju storlek 42 i normala fall så ni kan ju tänka er hur de ser ut när det är dubbelt så breda också. :-P 
    Tror det beror på värmen för det är bättre idag när det är svalare ute. Och vem orkar med stödstrumpor när det är sommarvärme? Nej iskalla fotbad är min grej, hjälper inte direkt men det är ju skönt iallafall.

Vi hade ett stort självbyggt (av mormor) skötbord förra gången och det funkade jättebra, tyvärr tog det ju mycket plats i vårat lilla badrum och vi fick göra oss av med det när vår dotter växt ur det eftersom det inte gick att montera ner, så nu har vi köpt en stor tjock skötbordsdyna med höga kanter som vi har tänkt att ha på tvättmaskinen, vi har en hylla över också där man kan förvara en del och tänkte hänga en förvaringsficka bredvid också plus att det är skönt att ha nära till vattenkran i början. Sedan gör vi som med dottern, byter på golvet på en stolsmadrass (till utemöblerna) eller i soffan med en handduk under, funkade jättebra. Och på nätterna orkar jag ändå inte gå ner till skötbordet så då byter jag på en tjock handduk på sängen.    

• Sola

Hej. Undrar om ni har handlat till eran bebis än och vad har ni köpt eller ska ni köpa? Vi har inhandlat barnvagn bilstol och spjälsängshalvmåne lånar vi. Något mer har jag inte köpt/lånat. Vore kul att höra hur ni ligger till. Kram Sola

• Ladycocos

Vi har allt klart. Men vi väntar ju två så de kan vara här rätt snart...
    Säng har vi efter sonen, och tvillingarna får dela ett tag. Vagn hittade jag på Blocket, och ytterliggare ett babyskydd fick jag av brorsan
    Kläder finns det redan, men jag har köpt en del nytt också, bara för att det finns så mkt sött

• Luella

Vi har nog det mesta klart men det är lite kvar att handla. Jag är i v. 28 nu och jag kommer vilja ha allt helt klart senast vecka 35 för det är urjobbigt att hålla på med inköp när man är höggravid och det gör ont överallt. Då köper man helt utan eftertanke, bara det går så fort som möjligt.

Saker vi har:
    Barnvagn (beställd)
    Spjälsäng (m sängkläder)
    Vagga (m sängkläder)
    Kläder i stl 50, 56 och 62 (kommer behöva köpa mer eftersom det är en kille den här gången och dessutom vinterbebis)
    Mobiler att ha ovanför vagga och skötbord
    Tillfälligt skötmadrass att ha på tvättmaskinen, (kommer bara funka första månaden)
    Filtar
    Cosy sack (www.elodiedetails.com/images/popups/Cosy_retro.jpg) Att ha mindre kalla dagar i nov-dec
    Nappflaskor
    Babyskydd
    Spjälskydd
    Kuddar
    Badbalja

Saker att köpa:
    Babynest
    Lammskinn
    Åkpåse
    Amningskudde
    Små söta blöjor
    Vinterkläder (typ ordentlig mössa, kläder i ull och varma koftor)
    Litet mjukisdjur som bara är bebisens
    Ny skötväska
    Bärsjal
    Ordentlig skötbädd i hårdare material
    Ny bil så familjen får plats (suck)
    Amningstoppar

Hm, det är allt jag kommer på nu... Bra att du frågade. Jag behövde strukturera upp en lista för att ha koll

• Maria123

I klädväg har det mesta från dottern eftersom hon föddes i december så garderoben är ungefär desamma i årstidstänk och vi hade väldigt mycket blandade färger både från pojk och flickavd. Sen har vi ju lite möbler och tillbehör kvar sen dottern var bebis också såklart.

KÖPT:
    En liten ny overall eftersom dottern fick en jätterosa och nog för att jag inte är så noga med "pojk och flickkläder" men en lite mer neutral i mörklila har jag köpt. hihi. 
    Babysitter eftersom dotterns gick sönder
    Madrass till tvättmaskinen som skötbord
    Babyskydd
    Färgglad åkpåse till vagen eftersom vi ska beställa en svart cresent pga av dess kvalitet men jag vill ha en färgglad vagn, och dotterns var så välanvänd så den gick sönder. (Vi har ingen bil och med de vintrarna vi haft så behöver det verkligen vara en terrängvagn) 
    Lite nya babykläder, bara för att det är så roligt!  

BEHÖVER KÖPAS: 
    Vagn
    , ska beställa nu i augusti.  
    Mobil till spjälsängen  
    Amningstoppar, amningspump och tillbehör 
    Nappflaska, nappar, ersättning (ifall, ifall) och andra bra att ha hemma saker.
    Present till blivande storasyster från oss föräldrar, tänkte mig ett armband med gravyr "storasyster".  
    Grejer att ha i BB väskan såklart. Skrattande

Och säkert något mer jag glömt. Förvånad         

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF