BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Jag vill verkligen föda vaginalt!!
Och här är det ok att omföderskor föder i säte. Enda trasslet är tydligen om de ligger säte/huvud, men jag har glömt fråga varför.. Tom säte/säte är ok..
Det är ju inte dubbelt så jobbigt att föda tvillingar, fortfarande bara ett förarbete och ett öppningsskede...
50% av alla tvillingar har kommit i v 35, och jag får gå till max 37 fulla veckor.. Så även om jag går tiden ut så är det bara 4 veckor kvar....
Tack för lite förklaringar Ladycocos! Jag vill också föda vaginalt men det är ju bara ett barn. Men det är helt sant som du säger att det fortfarande bara är ett förarbete och ett öppningskede. Tar pappan första bebisen som kommer ut medan du föder nästa bebis då? Jag hoppas innerligt att du får föda vaginalt, mest för din skull så klart men jag är också så nyfiken på hur det kommer att gå.
Ok, så v. 35, det är ju snart?!
Du glömde berätta om vagnen
Det kanske var en konstig formulering av mig ovan, jag är nyfiken på att höra om en tvillingförlossning. Det lät mer som om jag förfasade mig över "hur kommer det att gååå" men det var absolut inte så jag menade
Hoppfull: Jag vet inte om det stämmer men ligger den i framvägg är chansen större att den flyttar sig uppåt i takt med att magen växer. Om den ligger i bakvägg rör den sig inte så mycket. Min ligger i bakvägg vilket jag verkligen har tyckt om fram till nu. Jag vill inte ha någon som skär i min kropp, det känns verkligen jätteläskigt. Sen var min dotters förlossning det bästa som hänt i mitt liv när jag äntligen kämpat klart och hon kom ut och jag fick hålla henne. Så mysigt.
Ladycocos: Det låter verkligen jobbigt det där med att inte ha en barnvakt som känns ok. Jag har jätteont i magen över våran lilla tjej som nu är 2,5 år och aldrig sovit borta hos någon. Jag har funderat och klurat fram och tillbaka och nu finns det en plan. Min pappa och styvmamma får passa henne, antingen hemma hos oss eller hos dom. Dom har katter som hon tycker är hur spännande som helst så jag hoppas att det kommer gå bra. Men jag måste nog prata med min man så han förstår att han kommer få åka och hämta henne om hon är otröstlig. Strongt av dig att föda själv iaf, jag är imponerad!
Det är en vagn jag aldrig hört talas om men det låter ju jättebra. Den måste jag googla upp!
Det där om moderkakan i framvägg stämmer med vad min läkare sa till mig, dvs att den då växer sig uppåt i takt med att magen blir större
Karmosin: Vad skönt att det känns som att levaxinet hjälper! Jag tror inte att det är inbillning, min läkare sa att man snabbt kan känna skillnad om man snabbt får behandling när värdena försämrats. När jag har höjt min dos pga att TSH höjts nu under graviditeten så har jag känns skillnad snabbt, inom en-två veckor. Och vad bra att ni har en så bra plan för barnvakt inför förlossningen! Apropå blodkärl: jag har väldigt ytliga och tunna blodkärl och märker av det också i vanliga fall, t ex så har små blodkärl i ansiktet spruckit när jag har haft vinterkräksjukan, och jag är känslig för värmeskillnader. Tydligen fixar inte mina blodkärl av det ökade trycket som blir av den ökade blodmängden när man är gravid. Det är helt ofarligt, men inte snyggt. Jaja, bara vi får ett friskt barn så
Hoppfull 10: vad skönt med ett extra UL, hoppas att det ser lika bra ut då i v 36!
Ladycocos: vilka goda nyheter alltsammans! Vad skönt att moderkakan inte ligger i vägen, att du inte börjat öppna dig och att allt verkar så bra med bebisarna! Hoppas att tjejen också vänder på sig... Och vagnen låter ju toppen! Hoppas att ni hittar en bra lösning på barnvaktsproblemet...
Jag hoppas också verkligen kunna föda vaginalt, både för att få vara med om en vaginal förlossning och för att det känns otäckt med en operation. Jag tycker nästan att det värsta med kejsarsnitt verkar vara läkningen efteråt, att det kan ta så lång tid. Min mamma behövde göra kejsarsnitt med både mig och min bror och hade det jobbigt med läkningen efteråt. Jag känner att bebin inte har vänt på sig ännu men än är det ju bara vecka 33 så jag hoppas att det kommer. Tycker att sätesbjudning känns lite läskigt...
Hej igen allesammans! Hur går det för er?
Nu har var vi varit på TUL och allt såg bra ut. 2049 gram vägde hon i vecka 33+4, jag har massor (fast inom normalgränsen) med fostervatten och hon ligger på tvären där inne. Hoppas att hon vänder på sig, annars blir det vändningsförsök i vecka 37. Undersökningen var snabb och slarvig, läkaren kollade inte alls lika mkt som de gör i Sverige (t ex ingen flödesmätning i navalsträngen och mina frågor om moderkakan viftades bort) och ultraljudsapparaten verkade ganska gammal. Är så tacksam för svensk mödravård!
Pållan, skönt att allt såg bra ut men fy för dåligt mödravård. Ska du nöja dig med det eller försöka göra det igen i Sverige? Hoppas bebisen lägger sig tillrätta snart! Kan vara skönt att slippa ett vändningsförsök i L.
I dag träffade vi en läkare på BB Stockholm som hade tittat på ul-bilderna. Tydligen så är det två blodkärl som löper från moderkakan och mot livmodermunnen som oroar lite. Dels kommer jag börja blöda när livmodermunnen börjar öppna sig och sen finns det en ökad risk att jag börjar blöda när bebisen ska ut. Det kan blöda mer eller mindre och börjar det blöda för mycket så kan det bli akutsnitt. Så dom ska göra ett till UL den 7 okt och därefter ska jag träffa samma läkare igen för att prata om dom där blodkärlen och om dom flyttat sig.
Suck, det känns himla jobbigt faktiskt. Jag vill absolut inte börja blöda massor och råka ut för ett akutsnitt, det kan ju bli hur traumatiskt som helst. Jag är inte jättesugen på ett planerat snitt heller eftersom jag dels inte får vara med bebisen efter den kommit ut och dels för att jag vill slippa bli opererad och sen gå runt med ett ärr som ska läka. Sen är är det bättre för både mamman och barnet att föda vaginalt. En fördel med planerat snitt är att jag i lugn och ro kan förbereda min lilla dotter att vi ska vara borta en natt och lämna henne hos morfar under ordnade omständigheter.