• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • pållan

Karmosin: det kommer säkert inte ta så lång tid för dig att få ordning på sköldkörtelvärdena! Hur snabbt det går beror på hur länge man haft dåliga värden innan man behandlas och hur dåliga värdena är. Jag spårade upp gamla blodprover (som vårdcentralen hade missat) och upptäckte att jag haft för högt TSH i minst 3,5 år innan jag blev utredd och behandlad... Så för dig blir det säkert bättre på bara några veckor med levaxin! 
    Förstår att ni tänkte på Litauen som adoptionsland. Det finns flera barnhem här, föräldralösa barn lever under svåra förhållanden. Klasskillnaderna är jättestora, i huvudstaden där vi bor lever människor helt annorlunda än på landsbygden. Jag är med i en mammagrupp här som regelbundet samlar in barnkläder och barnsaker till hjälporganisationer. Inte så stor hjälp, men i alla fall något... 

Sola: Skönt att TUL gick bra! Mindre skönt att du mår så dåligt. Vilken tur i oturen att du har grav.penning så du kan ta det lugnt! Känner igen det där med sömnproblem och toabesök. Jag måste gå på toa varannan timme och det är jättesvårt att hitta en sovställning som funkar. Har en kudde mellan knäna, en vid svanken, en under magen  

På fredag ska vi göra TUL här i Litauen, hoppas att läkaren och vi förstår varandra. Det ska vara engelskspråkiga läkare på kliniken, men i kontakterna med dem hittills har det varit lite si och så med den saken... 

• Sola

Pållan: tyvärr ingen garanti att man får en svenskspråkig läkare bara för att man är i Sverige. På vårat TUL så fick vi en kvinnlig rysk läkare och vi förstod inte ett skvatt, engelska kunde hon inte heller så jag bad att få in en bm som kunde förklara.

• Luella

TUL gick bra, bebisen är normalstor och ligger med huvudet nedåt. Det senare kan förstås fortfarande ändra sig (v. 32+2 idag).

Moderkakan som också skulle kollas ligger fortfarande ganska nära öppningen där bebisen som ska ut. Läkaren som gjorde TULet sa att det inte är någon fara. Men sen ringde dom från MVC, deras läkare som fått bilderna vill att jag kommer på förlossningssamtal på BB Stockholm. Undrar vad det kommer handla om. Någon som har hört om något liknande?

• Ladycocos
    Luella skrev 2011-09-11 20:08:08 följande:
    TUL gick bra, bebisen är normalstor och ligger med huvudet nedåt. Det senare kan förstås fortfarande ändra sig (v. 32+2 idag).

Moderkakan som också skulle kollas ligger fortfarande ganska nära öppningen där bebisen som ska ut. Läkaren som gjorde TULet sa att det inte är någon fara. Men sen ringde dom från MVC, deras läkare som fått bilderna vill att jag kommer på förlossningssamtal på BB Stockholm. Undrar vad det kommer handla om. Någon som har hört om något liknande?
    Jag är i samma sits! Dvs moderkakan ligger för nära öppningen. Men på ett vanligt UL så ser man inte HUR nära den ligger. Så på tisdag ska jag in på ytterligare ett TUL, och i samband med det så görs ett vaginalt UL som då ska visa hur nära den ligger. Enligt min läkare så är det ok så länge den ligger merän 2 cm från öppningen. Enligt henne är det även väldigt ovanligt att den ligger så nära att det blir ett snitt
  • Sola

Hej. Undrar om ni gör något särskilt för att undvika bristningar. Fick en del när jag väntade sonen för 8 år sedan och dom syns lite svagt nu men inga "nya" har uppstått. Hur ser era magar ut? Sola

• pållan

Sola: vad jobbigt att inte förstå läkaren! Skönt att BM kunde förklara... När det gäller bristningar, jag har inte fått några ännu. Smörjer mig med en fet kräm från Body shop varje dag sedan i somras, vet inte om det hjälper men det är ju värt ett försök Har också fått en förmeredelseolja från Veleda av min mamma, hon använde den när hon var gravid med mig, men jag har bara använt den några gånger för man blir så kladdig. Däremot har jag fått massor av små brustna blodkärl i ansiktet, på halsen, brösten och armarna, ja till och med några på kanten in till ögonen. Det är röda små prickar, får väl se om de bleknar efter förlossningen, i värsta fall kan man tydligen behandla med laser. Och pigmentsförändringar i ansiktet har jag också, de ser ut som större fräknar. Nån som har erfarenhet av något liknande?

Karmosin: skönt att TUL gick bra, och hoppas att bebin ligger kvar åt rätt håll Hoppas att moderkakan inte är ivägen, det låter ju som att förlossningssamtalet kan handla om det, hur du vill göra OM det visar sig att den ändå ligger illa till. Låter ju jättebra, seriöst och välförberett, ha ha förlossningssamtal för säkerhets skull! Och roligt att komma till avdelningen och titta

Ladycocos: hoppas att det går bra på extra-TUL och att moderkakan inte ligger för långt fram! 

Min moderkaka ligger också i framkant, men de har inte sagt något om att den skulle ligga så långt fram att snitt kan bli aktuellt. Får fråga extra om det på TUL på fredag... 

• Luella

Ladycocos: Vad bra med lite extrainfo. Det där om 2 cm är helt klart värt att lägga på minnet inför samtalet. Lycka till på ditt extra-UL!

Sola: Jag har inte fått några bristningar och jag har varit dålig på att smörja in mig måste jag säga.

Pållan: Jobbigt med alla dessa små brustna blodkärl. Vad beror det på tror du? Jag klarade mig utan pigmentsförändringar men då jag var extremt nojjig hela sommaren och använde solskyddsfaktor 50 och var mest i skuggan med solhatt. Min moderkaka ligger i bakkant men väldigt långt ned. Jag tror inte att det spelar någon roll om den ligger fram eller bak, bara den inte ligger nära öppningen.

Ego: Jag är så himla trött men jag tror att dom där Levaxin-tabletterna hjälper en smula. Eller så är det bara jag som hoppas att det är så

• Hoppfull10
    Luella skrev 2011-09-11 20:08:08 följande:

Jag gjorde också UL v 32. Min ligger också lågt. Om den ligger för livmodertappen måste man göra kejsarsnitt. 
    Med största sannolikhet kommer den att förflyttas lite högre upp trodde läkaren, men för säkerhetsskull ska jag göra ett vaginalt UL v.36, då kommer dom se säkert. Så be att få ett VUL om 4 veckor.

Lycka till!
  • Ladycocos

Sådär! Nu är det fastslaget att den ena moderkakan INTE ligger för öppningen Något mer än 4 cm från öppningen är lågt, men helt ok och normalt!

Har även haft TUL idag, och väntar nu två små heffaklumpar
    Är idag i 32+6
    Tv1 beräknades till 2278 gr
    Tv2 beräknades till 1981 gr

Och så är jag beviset för att 18 veckor med massa sammandragningar inte behöver betyda att något är på g. För trots sd som tidvis har dämpts med Bricanyl så är tappen 4 cm och fast. Jag har inte börjat öppna mig..

Tv1 i säte och Tv2 med huvudet nedåt, vilket är en av få kombinationer som resulterar i snitt för min del, så nu har jag gett sonen stränga order om att inspireras av sin syster och vända på sig!!

• Luella

Ladycocos: Jag hade helt glömt att du väntar tvillingar av någon anledning. Men hur skulle det kännas med en vaginal förlossning? Känns det ok att föda fram båda barnen eller läskigt? När tror man att dom kommer?
    Jag tror att jag glömt att fråga vad ni ska för vagn till dom, har/ska ni köpa ny eller begagnat? Vilken ska ni köpa?

Hoppfull: Har du din moderkaka i fram- eller bakvägg?

Ego: här har det fortfarande inte dykt upp någon kallelse till förlossningssamtal. Det går förmodligen med b-post .

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF