BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
Har en son född augusti 09.
Karmosin: tack
Å vad härligt att lyssna på hjärtljuden! Visst blir man glad? Bra att du får träffa en läkare för sammandragningarna. Och att du får järntabletter! Man blir ju så trött av järnbrist.
Jag har haft ont i livmodertrakten ett par dagar, känns lite olustigt. Men jag tror att det helt enkelt är sammandragningar för att jag inte tar det tillräckligt lugnt. Sov två timmar nyss och nu är det borta, så det är nog ingen fara. Känner mig lugnare nu när jag känner bebin röra sig och varje dag. Idag var det ett riktigt workoutpass i magen!
Bra att du fåt träffa läkare Karmosin. Jag tycker det är bättre att kolla upp saker en gång för mycket än en gång för lite. Speciellt när vi har fått kämpa så för att bli gravida med våra små bebbar
Vad hade du för järnvärde ? Jag hade 118 sist och det var lågt men ok enligt min BM.
Pållan: Laura är ett jätte fint namn tycker jag! Agnes och Iris också. En vän till mig har en dotter som heter Siri. Det är jättegulligt.
Neam, jag minns tyvärr inte. Hoppas att min man lyssnade lite bättre än mig, jag får fråga när han kommer hem.
Neam: tack! Ja, Siri är också jättefint! Har två små Siri i bekantskapskretsen
Siri är en favorit här också, men går bort eftersom min exmake/fortfarande god vän döpte sin dotter till Iris
Ja, Siri är fint. Typiskt att din exman döpte sin dotter till Iris (som också är fint).
Oj vad ni skriver flitigt! Jag har också mer och mer börjat fundera på namn. Nu när vi vet att det är en tjej så blir det ju definitivt enklare. Förra gången höll vi på med långa listor med både tjejnamn och killnamn. Jag har några favoriter, men vi måste känna efter lite mer.
Har ni alla varit på besök hos barnmorskan efter RUL? Hon sade att hon skulle kalla, men än så länge har jag inte hört något. JAg tycker det börjar bli dags att mäta järnvärdet och kolla hjärtljud och så. JAg har känt mig jättetrött och haft huvudvärk och har på eget bevåg börjat äta järntabletter faktiskt. Det har hjälpt en del. Förra graviditeten sjönk järnvärdet jättemycket runt v. 19. NU är jag i v. 21 så det är förmodligen lågt denna gång också.
Magen har vuxit otroligt mycket senaste veckorna! Kan inte förstå hur jag kunde hålla den gömd för bara en månad sedan. Jag känner mig konstant hungrig , så det kan säkert vara orsaken. Förra graviditeten gick jag bara upp 14 kg, jag gissar att jag kommer att slå det med råge. Har ingen våg hemma, men funderar på att skaffa en så att man får lite bättre koll.
Ha det bra alla!
Ladycocos och Karmosin: Siri verkar vara ett väldigt populärt namn
coerulea: Kul att ni också har börjat fundera på namn! Ja, jag har varit på två besök hos BM. Det ena var ett rutinbesök nu i vecka 20, som jag kallades till direkt vid inskrivning. Ring och kolla, tycker jag! Klart du ska lyssna på hjärtljuden och ta blodprover. Vad bra att du har börjat med järntabletter på eget bevåg.
Känner igen det där med magen! För några veckor sedan såg inte folk att jag var gravid om jag inte hade tajta kläder, men nu är det omöjligt att missa. Känns bra, tycker jag Jag är också plötsligt väldigt hungrig, det började för en-ett par veckor sedan. Jag tappade ju aptiten runt vecka 7-8 pga illamående och det höll i sig tills nyligen, så jag är jätteglad att jag vill och kan äta vad jag vill igen. Just nu är jag konstant sugen på alla slags kolhydrater, pasta, potatis, bröd. Gärna med en rejäl klick smör
coerulea: jag var ju hos BM för någon dag sedan i v. 21 men det var för att jag hade sammandragningar och ville träffa någon. Annars är det vecka 25 i Stockholm. Lite sent tycker jag faktiskt, nu såg dom ju att mitt järnvärde var dåligt och säga att jag ska äta mer järn.
Idag var jag hos läkaren. Livmodertappen är helt opåverkad av sammandragningarna. Sammandragningarna och trycket nedåt är vanligt när man är omföderska. Läkaren sa att sammndragningar i samband med stress är kroppens naturliga försvar för att skydda barnen i livmodern mot smällar etc. Dvs när man känner sig stressad eller rädd reagerar livmodern med att spänna musklerna så skulle magen skadas skyddas barnen med en mur av muskler som spänner sig samt fostervattnet. Han sa att om jag får sammandragningar när jag är helt avslappnad så är det nog idé att ringa gynakuten. Den typden av sammandragningar är ytterst ovanliga innan v. 26. Så nu kan jag semestra i lugn och ro .
Jag hade också läkarundersökning idag. Har ett par dagar haft onda sammadragningar vid ansträngning, och i natt hade jag ont vid ett par tillfällen trots vilan. När jag ringde BM för att rådfråga så skickade hon mig raka vägen till förlossningen för undersökning.