• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Luella

Pållan: hur har det gått för dig?

Coerulea: Hoppas att du har rätt och att bebisens huvud ligger nedåt!

• pållan

Hej alla och tack för all omtanke! Nu är vi i Sverige och allt är bra, efter några lite nervösa dygn. Vi kastade oss hem och träffade svensk barnmorska och läkare som bekräftade det läkaren i Litauen sagt. Bebin låg fortfarande i tvärläge, vilket tydligen är jätteovanligt och innebär att man måste ligga ner, åka ambulans in och göra akutsnitt för att undvika risk för syrebrist om förlossningen sätter igång. Eftersom jag har rejält med förvärkar, livmodertappen är helt mjuk och bebin "klar och beredd" enligt doktorn så blev vi jättetnervösa. I Litauen vill man INTE hamna i en så akut situation, sjukvården är inte tillräckligt pålitlig för det, så det var skönt att komma till Sverige. Också här hemma var vi lite nervösa, för vi bor 4 mil från sjukhuset, men det kändes relativt bra i alla fall. 

Igår hade vi tid för vändningsförsök alternativt planering av kejsarsnitt, och i så fall skulle det bli snitt ganska snart för att undvika risken för en akutsituation. Men natten till igår vaknade jag av att det bökade omkring rejält i magen och när vi kom in till förlossningen igår hade bebin vänt sig rätt självmant! Nu ligger huvudet där det ska och vi kan lugnt vänta in en vanlig förlossning (hoppas vi, om hon ligger kvar så).  Så skönt! Jag tror att det kommer dröja ett tag till, men inte ända till BF den 6:e november för jag har så mkt känningar redan. Men man vet ju aldrig... 

Neam: vad skönt att din bebi ligger rätt! Då är det bara att vänta Och hur blev det, ska ni göra ett till UL?

Sola: jobbigt med så mkt förvärkar (vet hur det är), men det positiva är ju att kroppen jobbar på mot förlossning. Hoppas att du inte behöver vänta så länge! 

Ladycocos: Senast torsdag alltså, å vad spännande!

Karmosin:  Hur är läget med dig, känns det som att det börjar dra ihop sig? 

• Sola

Ett litet tips tjejer! Sen ca 2 veckor tillbaka så smörjer jag in mina bröstvårtor med Miniderm (fet salva) 1 gång per dag. Kan säga att det är guld värt när man börjar amma och brösten sväller pga mjölk, då vill man att det ska vara mjukt och följsamt. Pållan: Skönt att höra att allt är okej, måste ha varit turbulenta dagar för er. Just nu funderar jag mycket på hur det kommer att "starta", vilken tid på dygnet och vad säger man när man ringer sin man på jobbet? Hur öppen kommer man att vara när man kommer in, vilken bedövning blev det och hur lång tid tog det. Sen en av mina största funderingar just nu är om det verkligen är en flicka? Såg BM verkligen rätt där i V 18? Spelar såklart ingen som helst roll men vagnen har rosa inslag. Hahaha. Hur känner ni? Vad oroar ni er mest för? Kram Sola

• coerulea

Pållan- Vad skönt att bebisen äntligen tog sitt förnuft till fånga! Måste varit läskiga dygn för er.

Vi har också börjat fundera över hur det ska starta. Av någon anledning så tror man ju att det ska bli som förra gången, men det kan ju bli på något helt annat sätt. Denna gång måste vi ju också försöka få hit barnvakterna så fort som möjligt så det blir ännu ett orosmoment. Jag tror dock av någon anledning att det kommer att starta på natten. Får se om jag får rätt.

• Luella

Pållan: oj vilken pärs för er. Så skönt att hon vände sig självmant och hoppas att hon stannar i det läget!

Tack för tips och Mniderm Sola! Det ska genast inhandlas.

Coerulea: Dom flesta förlossningar startar väl på natten när man är avslappnad. Det sa iaf läkaren hos MVC till mig när jag fick förvärkar pga stress. Typ, riktiga förlossningsvärkar startar när det är lugnt. Tidiga förvärkar kan vara pga att kroppen är stressad och spänner livmodern i försvar. Och så finns ju kroppen-ska-öva-värkar också så klart

Ego: jag är så redo att träffa min son nu. Men det är ofattbara 12 dagar kvar, det låter lite men jag har så ont i kroppen nu att det känns som en evighet. Varje morgon när jag vaknar har jag ont på ett nytt ställe.

• Ladycocos

Pållan: Verkligen jätteskönt att bebis vände sig! Jag tycker det är fascinerande att nästan alla faktiskt gör det!!

Tom min läkare var lite paff över att min ena tvilling vände sig rätt så sent som i v 35! Jag hade tid för förlossningplanering som involverade snitt, men när jag sa att jag trodde att den hade snurrat så åkte ULmaskinen fram direkt, och vi kunde konstatera att jag inte inbillade mig

Jag trodde verkligen att det hade startat i fredagskväll, hade onda värkar i 3 timmar. Dock inte regelbundna och inte liknande de jag hade med sonen, men ändå så pass kraftiga att jag undrade... Men ICKE! Helt plötsligt avstannade allt, och sen dess har jag bara haft mindre sammandragningar..
    Min mamma kom hit igår, och stannar nu tills vi är hemma igen..

Sola: Jag har precis samma fundering om könet.. Det har 2 gånger hetat: "Det där ÄR en pojke, och det där ser ut som en tjej".....
    Skulle det vara något annat än en av varje så har vi stora namnproblem

• Maria123

Skönt att alla bebisar verkar samarbeta nu, finns ju så mycket som ska klaffa så det är ju skönt att det på insidan funkar iallafall. Min unge ligger långt ner med huvudet fast det är ruckbart så när den rör sig så ilar det ner i benen, det är mindre bekvämt men men hellre det.

Drömde i natt att jag födde en flicka, fast jag tror att det är en pojk, kanske mitt undermedvetna vill säga mig något? Å andra sidan födde jag stående, hemma i allrummet, utan klet och blod på tjugo minuter, utan smärta och barnmorskan bara råkade komma förbi och knacka på dörren när ungen kom ut och jag fortsatte städa som om ingenting hade hänt. Så nej, man ska nog inte lite så mycket på det hela.

• Sola

Verkar som alla är små less på att vara gravida nu ;) Själv så packade jag BB-väskan idag, har varit trögt att få det gjort faktiskt. Plockade även lös tyget på bilbarnstolen så det åker tvättmaskin i detta nu. Enda som saknas i BB-väskan nu är Dextrosol, men det hinner jag köpa. Har tom bakat bullar som ligger i frysen, kul att ha ngt att bjuda på sen. V 39 imorgon, börjar faktiskt se slutet :) Vad har ni gjort idag?

• bonzo

Pållan! Vad skönt att höra att det har löst sig och bebisen så snällt vänt sig rätt!

Jag har nu 22 dgr kvar till BF och ska jobba min sista vecka. Jobbigt att stå på bussen hem ibland. Händer inte så ofta att någon reser sig och erbjuder plats.

Maria123: Vilken rolig dröm. Tänk om det gick så smidigt att föda. 20 minuter och sen dammsuga vidare. ))

Till oss har de sagt att det är en pojke. Så vi har köpt och lånat killkläder.
    Jag har hört om ett par där de på flera UL sa att det är en tjej och ut kom en kille. De hade köpt rosa vagn m.m

Svårt det där med namn.Tycker det är enklare med tjej än med killnamn. Har ni redan namn bestämda eller väntar ni tills barnet/barnen är födda ?

• Luella

Neam: Nej, inget namn klart här. Det är jättesvårt verkligen.
    Med min dotter fick vi en ul-bild på tre ljusa punkter som var blygdbenet så det var inget tvivel om att det skulle komma en tjej. Den är gången har vi fått se en pung i massor av olika närbilder så vi är säkra på att det blir en kille

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF