• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Hoppfull10
    pållan skrev 2011-09-21 14:24:43 följande:
    Hej igen allesammans! Hur går det för er? 

Nu har var vi varit på TUL och allt såg bra ut. 2049 gram vägde hon i vecka 33+4, jag har massor (fast inom normalgränsen) med fostervatten och hon ligger på tvären där inne. Hoppas att hon vänder på sig, annars blir det vändningsförsök i vecka 37. Undersökningen var snabb och  slarvig, läkaren kollade inte alls lika mkt som de gör i Sverige (t ex ingen flödesmätning i navalsträngen och mina frågor om moderkakan viftades bort) och ultraljudsapparaten verkade ganska gammal. Är så tacksam för svensk mödravård! 
    Hej Pållan!
    Bebisen kan allt hinna vända sig. Är själv i v37 och i tisdags vid UL låg min bebis i säte och jag fick tid för planerat kejsarsnitt (dom ville inte vända p.g.a moderkakans läge). I onsdags  mindre än ett dygn senare var jag hos barnmorskan och då låg den med huvudet före (hon tog ett UL för hon tyckte det kändes som huvudet). Får se hur det ser ut nästa veckaSkrattande

Lycka till!
  • Sola

Hej. Min bebis ligger med huvudet under mitt högra bröst, så vi har fått tid den 10 okt för ul. Jag hoppas och tror att hon hinner vända sig. För vändningsförsök och ev snitt är jag inte intresserad av. Sola

• Maria123

Hello! Hur går det för alla?

Nu börjar det faktiskt äntligen närma sig, är i vecka 34 nu. Tycker dock det går mycket långsammare denna gången, det är liksom inte lika nytt och spännande utan man vet hur det går till. Har inte heller lika stor oro och ångest inför förlossningen (och det är ju väldigt skönt) för man vet på ett ungefär hur det går till med fastän det så klart kan bli helt annorlunda.

Har nedräkning på jobbet också, planen är att jobba 4 veckor till om jag orkar, (det gick bra sist) och än så länge känns det bra. Jobbar ju på en småbarnsavd så visst tar det på krafterna men å andra sidan är det skönt att jobba för att tiden ska gå och jag har meddelat chefen att om jag inte skulle orka så får jag ta lite semester innan. Känns bra att inte ta ut fp för lång tid innan om man inte måste. Ska också såklart bli skönt att få ett par veckor (om den kommer när den ska) och bara gå hemma och pyssla och att dottern snart kommer att gå ner i tid på dagis.

Hur är det med er? Har ni börjat boa än? Fick ett sånt sug att fixa och greja nu i helgen, vi har ändå så dåligt med förrådsutrymmen så det är ganska skönt att få fram grejorna så man kan rensa undan annat. Spjälsängen har legat under våran säng och den fick jag nästan ihop idag, fattades två fästen!!! Aaarrrgghh!! Sådana där små som man ska stoppa in och fästa skruven i men inte sådana där vanliga som man får från ikea utan smalare. Fick mig stans utbrott. Vi hade satt fast allt annat med silvertejp och bruksanvisningen låg på sin plats men var i hela friden är de två sista fästena!??? Får se om man kan skaffa nya någonstans. Håller också på att fundera på hur jag ska göra vid "skötplatsen" ovanpå tvättmaskinen. Har en plan, ska nog bli bra,     

• Luella

Halloj!

Här är alla kläder tvättade, sorterade och fint invikta i bebisens garderob. Alla inköp är klara förutom vagnen (som är beställd), skötväska och ullkläder för kalla vinterdagar. Sen ska vi köpa en åkpåse också men jag funderar på att vänta till efter vi får vagnen för att se vad som passar i liggdelen. Vaggan ska bäddas och bb-väskan packas men det väntar jag med några veckor. Är i v. 34+2 idag, söndag.

Maria: irriterande när det saknas två fästen!

• coerulea

Roligt att läsa hur det går för er andra.
    Vi börjar också komma i ordning. Jag är sjukskriven och dagarna går väääldigt långsamt, så jag sysselsätter mig med att fixa iordning lite .Har tagit fram bebiskläder  strl 50 och 56 och sköljt upp dem. JAg har tvättat alla filtar och annat som ska vara i vaggan. Extravagn för vinterbruk är inhandlad på blocket och uppiffad. BB-väskan är påbörjad med bebisgrejor och sånt som går att lägga ner redan nu. Har en bevakning på babysitter på Blocket, vår gamla var en ärvd sak som nu är kasserad. Vill helst ha en Babybjörn 1-2-3, men de är så fruktansvärt dyra att köpa nya så jag satsar på en begagnad. Håller också på med små syprojekt såsom mössor till sonen och bebisen och örngott mm. Jag är  vanliga fall inte alls särskilt pysslig av mig, men nu när jag har tid så har jag upptäckt att det är rätt roligt.

Är  v. 34+0 idag. Det närmar sig!

Ha det bra alla! 

• pållan

Karmosin: vad jobbigt med blodkärlen. Förstår hur du känner om planerat snitt, jag tänker likadant, men förstöker också tänka på fördelarna om det skulle bli så. Och det viktigaste är ju egentligen barnet, inte förlossningen! Härligt att ha så mycket iordning!

Hoppfull10: Å vad skönt att höra, hoppas att min bebi också vänder på sig! Och att din ligger kvar med huvudet åt rätt håll...

Sola: Vi verkar vara många som har barn som ligger i sätesbjudning... Hoppas att din bebis vänder på sig!

Maria123: Hoppas att det går bra för dig att jobba så länge som du planerat, det är ju skönt att  ha annat än bebin att tänka på. Själv är jag jätteglad att jag fortfarande kan jobba, men har gått ner i tid, för annars skulle jag gå och älta och bli tokig Men visst är det mysigt att fixa iordning till bebin också! Irriterande med de försvunna fästena, hoppas att ni hittar nya. 

coerulea: vad mysigt att pyssla! Hoppas att du hittar en babysitter. Vi köpte en från Babybjörn till ett bra pris på Blocket, men man får ju kolla ofta för det försvinner snabbt. Då är det ju bra att ha mycket tid  

I övermorgon går jag in i vecka 36, det känns helt overkligt. Bebin ligger fortfarande i säte, hoppas att hon kommer vända på sig. Det blir inget vändningsförsök av två orsaker: moderkakan ligger så att den troligtvis kommer vara i vägen och dessutom skulle jag i så fall vara tvungen att flyga hem till Sverige utan min man och göra vändningsförsöket och det känns inte så bra. Men jag vill egentligen inte alls göra kejsarsnitt, så jag hoppas verkligen att hon vänder på sig självmant.

Idag beställde jag den sista barnprylen, babyskydd (Maxi Cosi  Pebble) och när det kommer med posten är allt fixat - utom bb-väskan  

• Maria123

Det var värst va många bebisar som inte vill samarbeta, hihi. När jag var hos BM sist låg den med huvudet ner men det känns som om den snurrar lite då och då, så vi får väl se nästa gång, hon sa att efter vecka 36 borde den ligga rätt. 

Chattade med IKEA direkt om de tappade fästena och hon kollade om de hade på lagret reservdelar och så vips så skickade hon hem tre stycken rakt hem i brevlådan utan att jag ens behövde betala. Underbart! 
    Var på Ikea idag med och handlade in det sista inför bebisens ankomst och lite annat smått och gott. Det blev bla en byrå till bebbens kläder.  

Boar för fullt, var jättemysigt att fixa iordning sköthörnan i badrummet med vår stora tjej, hon pratade om bebisens bajs och att de hade varsitt fack för sina salvor osv. Och så satte vi äntligen upp spjälsängen i vårt rum och Nathalie hämtade ett påslakan och en snuttis från sin säng och la i sängen så att bebisen kunde ha dem men jag visade att bebisen hade en egen snuttis och att den inte skulle ta hennes, men att det var väldigt gulligt att den fick låna hennes påslakan.       

• pållan

Ja jag tycker att alla våra bebisar ska samarbeta lite mera  

Maria123: Vad sjysst av tjejen på Ikea! Mysigt att handla det sista, och vilken rar storasyster bebisen i magen har!

Nu har jag 29 dagar kvar till BF! Gjorde det sista inköpet härom dagen: ett babyskydd, det blev Maxi Cosi Pebble. Min bebi ligger fortfarande i säte, men jag har inte gett upp hoppet ännu. Fick tips av en vän vars bebi också öåg i säte i vecka 36: det finns nåt som kallas "norska metoden", då man står på knä i soffan med händerna i golvet och vickar på rumpan för att hjälpa barnet att vända sig. Hon hade fått tips om det av sin barnmorska och provade. Hennes bebi vände sig rätt, men om det beror på soffgympan eller inte är ju svårt att veta Kan ju vara värt ett försök! Men jag har ändå läst på ordentligt om kejsarsnitt och pratat med kompisar som har gjort det och känner mig lite lugnare nu om det skulle bli snitt. Det viktigaste är ju ändå att den efterlängtade bebben kommer ut och mår bra! 

Hur går det för er andra?  

• Sola

Hej Alla! Ja visst borde våra bebisar samarbeta mer, jag skrattade som ett tok åt den "norska metoden" men man ska absolut inte underskatta olika försök. Men jag såg mig själv står sådär med rumpan i vädret och gunga. Våran knopp har då inte vänt sig för vid varje spark så buffar hon ut huvudet strax under höger bröst. För övrigt så börjar det bli tungt att vara gravid ja ni vet alla krämpor som kommer smygandes och nattsömnen som är obefintlig. Jag har oxå läst på om både vändningsförsök och kejsarsnitt, finns jättebra bildspel på KS hemsida. Känns som man har lite mer kött på benen ifall det blir så. Vi har dom flesta barngrejorna nu känner inte att jag saknar något som inte går att köpa sen. Ska packa väskan snart, kanske redan imorgon. Måste även packa åt sonen så han är förberedd på det mesta. Tänka sig snart har vi våra bebisar i våra famnar

• Luella

Hej!

Ja, igår var vi ute vid Danderyd och gjorde ultraljud. Blodkärlen ligger kvar där de låg så det blir planerat snitt. Nu när det är bestämt så känns det inte så farligt (bara lite), men jag ska in på KS hemsida och titta på dom där bildspelen. Läkaren på UltraGyn sa att det inte bara är risk för att jag förlorar blod under förlossningen utan även bebisen och det avgjorde ju saken ganska snabbt. 27 oktober bär det av mot BB Stockholm för att plocka ut våran son.

Sola, just det, en väska till dottern är ingen dum idé att göra i ordning.

Hoppas att Norska metoden funkar så ni slipper snitt!

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF