• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Fick idag ett fint plus på CB, 10 dagar efter ET. Fick tillbaka 2 toppembryon och väntar nu spänt på att få göra VUL och se hur många som gömmer sig där inne.... BF 1 november
    Har en son född augusti 09.

• Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF
  • Maria123
    Luella skrev 2011-10-08 06:34:10 följande:
    Hej!

Ja, igår var vi ute vid Danderyd och gjorde ultraljud. Blodkärlen ligger kvar där de låg så det blir planerat snitt. Nu när det är bestämt så känns det inte så farligt (bara lite), men jag ska in på KS hemsida och titta på dom där bildspelen. Läkaren på UltraGyn sa att det inte bara är risk för att jag förlorar blod under förlossningen utan även bebisen och det avgjorde ju saken ganska snabbt. 27 oktober bär det av mot BB Stockholm för att plocka ut våran son.

Sola, just det, en väska till dottern är ingen dum idé att göra i ordning.

Hoppas att Norska metoden funkar så ni slipper snitt!

Ändå skönt att veta att det blir planerat så hinner man förbereda sig psykiskt lite mer än att tex gå med värkar i flera timmar och sen helt plötsligt få veta att man behöver bli snittad.

Ja, jag håller på för fullt att packa väskorna nu, en till mig och en till lilla gumman. Känns som att även om det är några veckor kvar så ruttnar dom ju inte direkt, skönt att ha det klart och en sak mindre att tänka på. Hade värkarna kommit tidigare så hade man ju fått lite packningspanik. 

Funderar mycket på hur förlossningen ska starta denna gången och om man kommer ha stor skillnad på förlossningarna. Också praktiska saker som vilken tid på dygnet det ska börja, om man behöver åka och lämna av dottern mitt i natten eller om det blir på dagen, om det blir mitt i rusningstrafik eller tänk om någon är sjuk? Tankarna snurrar, jag är en person som gillar att ha kontroll.

• pållan

Sola: Jag lovar att norska metoden såg lika rolig ut som det låter! Jag har provat ett par och min man höll på att skratta ihjäl sig idag när han var hemma. Kan lova att jag drog för gardinera ordentligt så inte grannarna skulle få sig ett lika gott skratt Dessvärre har det i alla fall inte gett resultat ännu, för min bebbe ligger också och buffar med huvudet under mitt högra bröst. Visst är det rätt obekvämt? Tack för tips om bildspelet på KS hemsida, det var ju toppenbra! 

Karmosin: vilken tur att de kollar så noga, att bebin och du riskerar att förlora mycket blod låter ju verkligen inte bra.  Låter på sätt och vis skönt att veta att (och när!) det blir snitt. Tänk, den 27.e oktober kommer ni få träffa ert barn, vad fantastiskt! 

Maria123: Ja planerat snitt känns mycket bättre än tanken på akut. Förstår att det blir många tankar kring det praktiska när man redan har barn, det är ju inte helt lätt. Skönt att du har väskan packad!

Själv åker jag till Sverige först den 17.e oktober, för min man kan inte komma förrän den 20:e pga jobbet och då ville jag hellre vara kvar här så länge som möjligt fast det känns lite läskigt ifall jag skulle få värkar tidigt. Men jag har ju BF först den 6:e november, så det går nog bra. Ska på läkarkontroll här på måndag och sedan till barnmorskan i Sverige den 18:e. Har inte bebin vänt på sig då så blir det planerat snitt. Just nu känner jag mest att det vore skönt att veta hur det blir, istället för att vara inställd på både och. Men man kan ju inte kontrollera sånt här, det är bara jag som börjar bli lite nervös och gillar att ha så mycket koll det går

• Sola

Hej alla glada!
    Idag på morgonen så var vi in på spec för att göra ett lägesultraljud, BM kände först
    på magen men tyckte som alla andra att jag har en "svår-mage-att-känna-på".
    Med hjälp av ultraljudet så visade sig iallafall att hon har vänt sig,
    det lilla gulliga huvudet ligger åt rätt håll Hjärta
    Så nu kan man fokusera all kraft på vaginal förlossning, känns skönt.
    För övrigt så är jag fruktansvärt trött sover dag som natt snart tror jag (är även förkyld)
    och hungrig som aldrig förr.
    Hoppas för allt i världen att vi slipper gå över.... känns som en ren pina att behöva göra det.
    Går in i V 38 imorgon så nu är målet nära Glad.
    Kram Sola

• pållan

Sola: Å vad skönt, stort grattis till er och bebin! 

Här är det tvärtom, gjorde ett UL och en vaginal undersökning i dag och bebin ligger inte ens i säte, utan i tvärläge. Dessutom  har livmorderhalsen mjuknat och jag har börjat få sammandragningar som gör ont (inte regelbundna, men flera gånger per dygn) och har som mensvärk. Ja, och bebin har växt rejält, hon beräknas väga 3,4 kg fast jag bara går in i vecka 37 idag. Enligt läkaren kan förlossningen sätta igång när som helst och om den gör det när hon ligger i tvärläge måste jag akutsnittas bums, så vi tar första morgonflyget hem till Sverige imorgon. 

• coerulea

Pållan- Ojoj, hoppas att ni hinner flyga hem!

Grattis tll vändningen Sola, vilken duktig bebis!

Roligt att läsa om er andra också.

Jag är i v.36+0 idag och har haft rejält ont i magen de senaste dagarna. Har mest legat ner, trots att det är så fruktansvärt tråkigt. BM är osäker på åt vilket håll bebisen ligger, så jag ska på nytt besök på torsdag och eventuellt vändningsförsök i början av nästa vecka, men jag börjar tro att det inte kommer att hinnas med. Sonen kom i v 37+0. Med tanke på värken så tror jag att lillan dyker upp nu i veckan.

Ha det bra!

• Luella

Pållan: Men oj, det låter inte alls roligt. Hur länge får man flyga för bolagen? Kommer ni planera för snitt istället nu? Akutsnitt låter ju inte så roligt. Kram!!

Sola: Skönt att bebisen vände sig till slut.

Coerulea: Hoppas att det går bra för er!

Ego: Nu har jag bara 9 arbetsdagar kvar innan det är dags för föräldraledighet och 17 dagar kvar tills bebisen kommer

• Sola

Pållan: Jag åk hem NU! Coerulea: Har som du ont sammandragningar/förvärkar, svårt att "leva" ett vanligt liv hoppas bara det inte varar i 5 veckor ;)

• pållan

coerulea: tack! Sitter på flygplatsen nu så det verkar gå bra Å vad jobbigt med så ont i magen, bra att du tar det lugnt. Hoppas att du hinner med koll och ev vändningsförsök innan det sätter igång!

Karmosin: Sista dagen att flyga utan läkarintyg var igår, men jag hade ju trott att jag skulle kunna stanna en vecka till och gick till doktorn för att få ett läkarintyg för att flyga hem i slutet av veckan. Som tur var fick jag ett intyg så jag kan flyga idag.  Om vattnet går med bebin i tvärläge finns det risk för syrebrist för barnet pga att navelsträngen kan klämmas till, så man måste ringa en ambulans, ligga ner och göra akutsnitt. Så ja, vi hoppas verkligen få en tid för planerat snitt så snart som möjligt så vi slipper vara oroliga! Ska bli så skönt att få träffa svensk sjukvårdspersonal, läkaren i Litauen vara väldigt dramatisk och skrämde nästan livet av oss... Vad skönt att du bara har 9 arbetsdagar kvar! Och 17 dagar tills bebin kommer - det är ju jättesnart

Sola: Bra råd, nu är jag på väg hem, flyget går om 40 minuter! Jobbigt att du har så ont, hoppas att bebisen kommer lite före BF nu när huvudet ligger åt rätt håll!

• bonzo

Hej! Jag har inte skrivit här på länge. Kul att höra att ni mår bra allihop. Jag har läst lite i tråden då och då.. :)

Pållan: Lycka till och hoppas att allt går smidigt i Sverige.

Har läst  i tråden att flera bebisar ligger i säte eller på tvären. Jobbigt att inte veta om man måste snitta eller inte. Min har iaf legat med huvudet neråt i flera veckor nu. Hoppas den inte får för sig att vända sig.

Känns så roligt att det bara är veckor eller dagar kvar tills vi får träffa våra små bebbar!

Sola: Jag har också varit och är förkyld sedan flera veckor. Jättejobbigt på nätterna när man knappt kan andas. Mannen retas lite och klagar på att jag snarkar   Jobbar halvtid nu i 2 veckor till.... sen är det bara att vila och ladda. Har bf 8 nov.

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF