• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • sextiotrekg
    Ljuspunkter skrev 2013-08-18 09:58:41 följande:
    Modifast innehåller ju betydligt mer kalorier än ex Nutrilett. Enligt Aleris är det Max 4 påsar Modifast som gäller och 6 påsar Nutrilett per dag. Du äter så pass mycket kalorier så du inte hamnar i Ketos väl?

På förpackningen står de 4 påsar för en vlcd skulle inte tro de känner mig bara svullen å inget händer på vågen. Och enligt "normala" kaloriräknare så får ja i mig för mycket för att gå ner i den takt läkaren vill. Funderar på att byta pulver till allevo med men vet inte om det hjälper heller..
  • ad astra

Är det någon som vet hur många kalorier man får/bör få i sig under flyt perioden??

• MiaIa 90

Hej någon av er som har haft problem med magen att blivit förstoppad, hur har de känns då i magen. 
    Jag i onsdags åt jag kyckling kebbab tallrik och fick jätte ont i magen vid navelen som håll var jobbigt att gå upprakt ville gå lutad frammåt men när ajg la mig ner kände ja ginte av de alls.
    Och i fredags var de lite bättre men fortfarande jobbigt så kom hem tog laxeringsdroppar och katrin lommon sen har de varit bra.
    Var rädd att de skulle vara tarmvred fösts men ringde akuten och hon ajg pratade med sa att nej de har du inte efter som de blir bättre och att du kan göra nr2.

• sextiotrekg

Förstår inte varför läkaren säger just modifast 6 påsar om dagen om man ska ha 800 kcal om dagen :/

• Boomsan

Där jag opererades skulle vi hålla oss till 800 kcal om dagen, om vi åt mat eller om vi drack pulver var upp till oss. Men dem rekommenderade pulver.

• Perpen
    MiaIa 90 skrev 2013-08-18 20:43:46 följande:
    Hej någon av er som har haft problem med magen att blivit förstoppad, hur har de känns då i magen. 
    Jag i onsdags åt jag kyckling kebbab tallrik och fick jätte ont i magen vid navelen som håll var jobbigt att gå upprakt ville gå lutad frammåt men när ajg la mig ner kände ja ginte av de alls.
    Och i fredags var de lite bättre men fortfarande jobbigt så kom hem tog laxeringsdroppar och katrin lommon sen har de varit bra.
    Var rädd att de skulle vara tarmvred fösts men ringde akuten och hon ajg pratade med sa att nej de har du inte efter som de blir bättre och att du kan göra nr2.

Hejsan, jag har inte direkt varit förstoppat men det händer att jag får rejält ont i magen ibland. Vet inte vad det beror på men ibland kan det plötsligt göra så ont att jag knappt vågar röra på mig, det händer inte jätteofta, i snitt kanske 1-3 gånger varje månad och när det gör så ont så brukar det inte hålla i sig någon längre stund. Tror att det beror på något jag ätit/ätit för snabbt kanske men vet inte säkert. 

Låter dock inte riktigt som om det du hade var förstoppning. Eller, i alla fall inte förstoppning som jag känner till för då ska det väl göra ont och vara besvärande även om man ligger ner? Men skönt att det blivit bättre i alla fall. 
  • Perpen

Ni som varit opade ett tag (typ runt ett år och längre) Hur mycket/vad/hur ofta brukar ni käka och dricka på en dag? Söker lite inspiration på vad jag kan äta osv, känner att jag tappat lite vad det gäller hur mycket/lite man ska äta av olika saker. Tar gärna emot förslag på rätter samt portionsstorlekar. :)

• MiaIa 90
    Perpen skrev 2013-08-19 11:36:34 följande:
    Hejsan, jag har inte direkt varit förstoppat men det händer att jag får rejält ont i magen ibland. Vet inte vad det beror på men ibland kan det plötsligt göra så ont att jag knappt vågar röra på mig, det händer inte jätteofta, i snitt kanske 1-3 gånger varje månad och när det gör så ont så brukar det inte hålla i sig någon längre stund. Tror att det beror på något jag ätit/ätit för snabbt kanske men vet inte säkert. 

Låter dock inte riktigt som om det du hade var förstoppning. Eller, i alla fall inte förstoppning som jag känner till för då ska det väl göra ont och vara besvärande även om man ligger ner? Men skönt att det blivit bättre i alla fall. 
    Ja jag vet inte för de onda försvann ju när jag fick tömma tarmen och blev av med massa luft också i magen kan ju varit mycket luft i tarmen.
    Så får jag med som i dag åt knäckemacka och drack mjölk till var nog inte de bästa för börja dra lite i magen.
    Men ringde kirurgen och dom sa att de kan varit att jag åt konstigt,förstoppning,luft i tarmen eller att de akn varit tarmen som traslagt in sig i sig själv men klarat av att klara ut de själv.
    Men hade ju som magknip satt rakt över navelen under revbenen.
    Tycker ni jag ska vara orolig och kolla upp de?
    Hatar sjukhus gillar inte alls läkare eller sjukhus.
    Kram 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)