• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • sextiotrekg
    Mum2boys1 skrev 2013-08-06 22:31:01 följande:
    Hur går det för dig?? Tänker mycket på dig och din situation..   

Va gulligt av dig! Mensen är sen går in på dag 9 imorgon men fått två negativa digitala gravtester så är inte jätte orolig längre. Men vill gärna att tanten kommer snart så jag kan slappna av och fokusera på operationen. :)
  • sextiotrekg

Fått en tid för op den 28/8 :o 2 problem! Gravid eller inte? Och hur hittar ja barnvakt på så kort tid? :/ Panik och nervositet på hög nivå!

• sextiotrekg

Hur klarade ni pulvret? Jag mår så dåligt att ja just nu vill ge upp! :s Jag har så ont i magen när ja dricker pulvret och efter 15-30min så är de bara toan som gäller. Vill spy upp skiten! Luktar illa gör jag med! :s Är just nu hellre utan pulvret helt än att ha så här ont.. Leva på vatten kanske?

• Camillapunktslut

idag har jag gått ner 40 kg! Sen i mars!

Har lärt mig vad jag kan äta, vilket tempo jag kan äta och har börjat träna. Gör vissa missar ibland, hade utbildning idag med jobbet, och fick eftermiddags fika och tog en lagom bullbit tyckte jag. Det tyckte inte magen om! Vad jag mådde dåligt!! Magen lät och det körde runt. Och jag mådde såå illa! 
     Puh! Tog väl en timme innan det la sig..       

• Beibikär

Hej!
    Tror att jag kanske hör hemma i denna tråd...funderar på GBP, och väntar på kallelse till polikliniken för bedömning om det är ett alternativ för mej. Intressant att läsa om hur ni andra har det  

• Liiii
    sextiotrekg skrev 2013-08-12 10:38:14 följande:
    Hur klarade ni pulvret? Jag mår så dåligt att ja just nu vill ge upp! :s Jag har så ont i magen när ja dricker pulvret och efter 15-30min så är de bara toan som gäller. Vill spy upp skiten! Luktar illa gör jag med! :s Är just nu hellre utan pulvret helt än att ha så här ont.. Leva på vatten kanske?

Vad använder du för pulver? Kanske värt att prova byta?

Jag gillade inte mitt pulver heller, jag hällde bara upp det och svepte glaset i ett nafs och drack sen fort lite vatten efter. Jag bytte även ut pulvret och drack några färdiga shaker jag fick dricka då jag tyckte de var goda. Dricker det en i dag ibland som mellis.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Perpen
    sextiotrekg skrev 2013-07-14 23:29:26 följande:
    Okej nu är jag fjantig men med min tur så händer nog de "värsta" Va händer med ens op om man blir gravid? Jag har inte sex så ofta (sist över ett år sedan) och tänkte absolut inte på skydd sist.. (Fredags natt) då ja köpt upp massa pulver nu inför op så är ja luspank och även om jag hade pengar eller killen så är de försent för att ta ett "dagen efter" imorgon. Jag kommer då inte kunna sova tills mensen kommer! :s Är de någon här som blitt gravid i väntan på op?
    Såg att det redan löst sig för dig men tänkte att jag svarar i alla fall om någon mer undrar.  Jag var nämligen gravid innan min operation. Det var inget som jag själv visste om och upptäckte det inte förrän 2 månader senare så jag opades. Men tack och lov gick allt bra även om jag mådde skit och trodde det berodde på operationen. Men om man vet om graviditeten och kirurgerna vet om den så skjuter de upp operationsdatumet. Att vara gravid och nyopererad är verkligen inget jag rekommenderar. 
  • sextiotrekg
    Liiii skrev 2013-08-13 23:31:54 följande:
    Vad använder du för pulver? Kanske värt att prova byta? Jag gillade inte mitt pulver heller, jag hällde bara upp det och svepte glaset i ett nafs och drack sen fort lite vatten efter. Jag bytte även ut pulvret och drack några färdiga shaker jag fick dricka då jag tyckte de var goda. Dricker det en i dag ibland som mellis.
    Lukas 070530, Linnea 090613

Har modifast som läkaren bestämt. Smaken är väl okej så men de är just problemen med magen som är jobbiga, igår gick vi och handlade (1km dit och hem) och halvvägs så höll ja på att göra på mig! Så jobbigt att känna sig låst, att inte ens kunna handla utan att springa på toa.. Men nu är de bara 9 dagar kvar! Dock står jag still i vikt och varannan dag har jag lagt på mig pendlar mellan 93,3 och 92,8 varannan dag! Kommer aldrig nå målet på 91kg.. Fattar inte varför de går så trögt! Läkaren har sagt 6påsar och ja får tvinga i mig sista om jag ska få i mig alla.. Och de är för mkt kalorier så vet inte hur de är tänkt att funka.. Hur många påsar hade ni? Funderar på att bara ta 5st känns så onödigt att trycka i sig en till på kvällen när man inte är hungrig och precis innan man lägger sig :/
  • Ljuspunkter

Modifast innehåller ju betydligt mer kalorier än ex Nutrilett. Enligt Aleris är det Max 4 påsar Modifast som gäller och 6 påsar Nutrilett per dag. Du äter så pass mycket kalorier så du inte hamnar i Ketos väl?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)