• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • BHJE

Själv är jag SÅ glad för idag kom posten med ett OK för vidare utredning om OP :D Var hos min husläkare 6/2 och kommer att kallas inom snar framtid till Aleris i Lund som jag valde då Landskrona inte kan hålla vårdgarantin *lycklig* Vågar inte hoppas man man kan ju inte låta bli riktigt...haha

...skåning...
  • Nuta

BHJE tusen tack för info!! Uppskattas verkligen! Har ringt och bokat ett nytt möte med en annan läkare :) hoppas nu på det bästa! Är himla nervös! Vad kommer dom säga.. Vad ska jag säga.. Är som ett litet barn här hemma ;)

• BHJE
    Nuta skrev 2015-03-05 21:20:25 följande:

BHJE tusen tack för info!! Uppskattas verkligen! Har ringt och bokat ett nytt möte med en annan läkare :) hoppas nu på det bästa! Är himla nervös! Vad kommer dom säga.. Vad ska jag säga.. Är som ett litet barn här hemma ;)

När jag var på mitt så var det vägning + att man kollade min längd. Sen hos läkaren fick man berätta varför man ville skriva skicka en remiss och vad man tidigare gjort för att gå ner i vikt. Hur länge man varit överviktig (minimum är 5 år med bmi över 35 här i skåne) och lite om hur man mår. Sen togs det lite blod som sändes iväg för test där man kollade ämnesomsättning, levern o en hel del annat med. Provsvar kom sen hem i brevlådan.

Vad skönt att du fått en tid hos annan läkare, hoppas det går vägen :)
    ...skåning...
  • Nuta

Det hoppas jag också! Är så himla förväntansfull och har inte ens fått hem en tid än ;) kommer nog på måndag eller tisdag.. Tiden går så himla långsamt!

• Efraim Barkbit

Varför vill så många göra GBP när det finna alternativ utan de hemska biverkningarna?

Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • BHJE
    ErnstHugo skrev 2015-03-06 17:43:05 följande:

Varför vill så många göra GBP när det finna alternativ utan de hemska biverkningarna?

Varför cirkulerar du o skriver i en tråd som du inte har nått intresse av? Folk väljer att inte svara dig för du tillför inget positivt så tycker du ska lämna gruppen och leta dig vidare. Att göra en OP är inget som bestäms i en handvändning och jag tror nog fler än jag läst på om allt som finns att läsa om hjälpen som finns och har man sen fattat sitt beslut, vem är då du att komma som gubben ur lådan?!
    ...skåning...
  • Efraim Barkbit
    BHJE skrev 2015-03-07 12:08:41 följande:

Varför cirkulerar du o skriver i en tråd som du inte har nått intresse av? Folk väljer att inte svara dig för du tillför inget positivt så tycker du ska lämna gruppen och leta dig vidare. Att göra en OP är inget som bestäms i en handvändning och jag tror nog fler än jag läst på om allt som finns att läsa om hjälpen som finns och har man sen fattat sitt beslut, vem är då du att komma som gubben ur lådan?!

Cirkulerar vet jag inte men jag är definitivt intresserad av ämnet och har skrivit 2 inlägg då det är en öppen tråd.

Hur vet du vilka personliga erfarenheter jag har kringa GBP eller alternativen?

Eftersom du har läst på så noga så kanske du kan redogöra för varför GBP är att föredra framför ett reversibelt ingrepp (som ex ASPIRE) ?

Känns lite obehagligt att du försöker diktera vem som får skriva i tråden eller inte.
  • Efraim Barkbit
    Min lycka skrev 2015-01-29 21:34:09 följande:

Jag funderade på att göra en gbp men valde att göra en aspire-op i stället.

Så mycket bättre på många vis.

Ett litet ingrepp. man får en mentor o så kbt.

Ville bara tipsa om denna metoden i stället.

www.aspiremetoden.com/

Sorry missade ditt inlägg. När påbörjade du din behandling? Hur har du upplevt den kontra vad du hört om GBP?
  • BHJE
    ErnstHugo skrev 2015-03-07 17:40:08 följande:
    Cirkulerar vet jag inte men jag är definitivt intresserad av ämnet och har skrivit 2 inlägg då det är en öppen tråd.

Hur vet du vilka personliga erfarenheter jag har kringa GBP eller alternativen?

Eftersom du har läst på så noga så kanske du kan redogöra för varför GBP är att föredra framför ett reversibelt ingrepp (som ex ASPIRE) ?

Känns lite obehagligt att du försöker diktera vem som får skriva i tråden eller inte.
    Återigen, jag tror inte att här är någon som valt att göra denna OP utan att läsa på och väga för- och nackdelar samt att man funderat väl länge på att göra den. Ditt inlägg var ju inte direkt nyfiket positivt utan gav vibbar av alla andra som florerar i trådarna och spyr galla över och ifrågasätter folks val. My bad om du inte tillhör dem men det är vibben man fick och får. Här är ingen som dikterar något men OM man nu förr är inne på Aspire, varför då inte välja att söka sig till trådar om just det istället för att fråga runt i en tråd där folk redan har bestämt sig efter alla sina funderingar...
    ...skåning...
  • Efraim Barkbit
    BHJE skrev 2015-03-08 17:26:20 följande:

Återigen, jag tror inte att här är någon som valt att göra denna OP utan att läsa på och väga för- och nackdelar samt att man funderat väl länge på att göra den. Ditt inlägg var ju inte direkt nyfiket positivt utan gav vibbar av alla andra som florerar i trådarna och spyr galla över och ifrågasätter folks val. My bad om du inte tillhör dem men det är vibben man fick och får. Här är ingen som dikterar något men OM man nu förr är inne på Aspire, varför då inte välja att söka sig till trådar om just det istället för att fråga runt i en tråd där folk redan har bestämt sig efter alla sina funderingar...

Frågor brukar vara ett tecken på nyfikenhet. Din tolkning om galla säger mer om dig du verkar en smula snarstucken ärligt talat.

Du ville inte svara på min fråga? Du kanske inte har tagit reda på så mycket trots allt.

Nä, jag tycker det är intressant att höra hur GBP-anhängare resonerar. Särskilt kopplat till alternativen. Så du får nog leva med att jag fortsätter skriva här
  • jjmh

Jag undrar hur det var för er som är opererade med håravfall? Jag opererades för 3 månader sen och jag tappar massor med hår och har gjort det under en månads tid nu... Är rädd för att jag snart kommer vara flintis!!! Har ni tappat mycket hår och hur länge gjorde ni det? Kan det vara så att man kanske behöver reglera vitaminerna eller är det bara på grund av omställningen för kroppen? Tacksam för svar!

• selwin

Hrj jag har varit hos min vårdecentral har bett dom slicka en remiss till sahlhrenska och näl i hopp på kortare väntetid. Jag har ett bmi på 35,8 och är 164 lång. tror ni att jag kommer bli godkänd till op. Hur lång brukar väntetiden tills op vara ungefär? taclsam för svar

• Kille 20

Hej, jag hade ett BMI på 48 när jag sökte hjälp nere i Göteborg, och fick vänta ett år på en tid. Blev runtskickad utan en optid. Tillslut skickade dom mig till Sofiahemmet i Stockholm. Då hade jag hunnit gå upp mer i vikt och hade ett BMI på 54. Jag är 160cm lång. Jag tippar på att de inte kommer ge dig någon op. Om jag minns rätt vill dom att man har ett BMI på 40 för att ens övervägas. Möjligtvis om du har något speciellt hinder med din vikt. Men jag hade inte hoppats på för mycket. (Skriver från sambons konto).

• Loth

Selwin, du kommer nog att få gå hos dietisten först. Sahlgrenska vad jag vet opererar inte på under 40 och vid särskilda behov kopplade till sjukdomen (diabetes m.m.) vid 35.

• meami

Sitter i valet och kvalet nu om jag ska våga ringa husläkaren och be om hjälp. Har dock inte så högt bmi, 36 ligger det på i dagsläget. Däremot har vi stor problematik med hjärt och kärlsjukdomar (första infarkterna i två generationer har kommit vid 40) vilket gör att jag ännu mer känner att jag måste gå ner i vikt. Det är ju ingen garanti men helt klart bättre att vara hälsosam i övrigt?
    Har försökt i fram och tillbaka i 10 år nu men slutar alltid med att man går upp allt och lite till. Har problem med att känna hunger också då detta medför extrem ångest pga min uppväxt.
    Är det någon som vet om det ens är någon idé att höra av sig? Bor i Värmland så det är väl Torby det skulle ske isf?
    Är ju det här med att våga... ;)

• CharmingGirl

Hejsan alla!

För några år sedan påbörjade jag samma resa som många av er andra påbörjat nu. Jag undrar om det är någon som vet om det finns någon tråd för redan opererade som har fått bukplastik beviljad alternativt går i tankarna för att påbörja den processen?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)