• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • JohannaLund
    Bubbles skrev 2014-03-24 18:15:25 följande:
    Har inte varit härinne på evigheter, gjorde min operation februari 2010. Läste nu bara sista sida och blev så himla ledsen när jag läser "blev av med 2 kilo till fast vi proppade i oss chips och godis som galningar, däremot har jag varit trött hela veckan efter så jag ska nog ringa VC för en liten extra-koll." Då har man inte förstått meningen med en operation, borde inte fått en och det är sån inställning som gör att folk tycker att operation är en genväg osv och borde inte bekostas av skattebetalare. Hoppas verkligen inte att ny-opererade eller ni som vill opereras tror att man ska göra så.  Sjukt besviken vandrar jag ut igen och räknar med påhopp. Men kunde inte bry mig mindre med den taskiga attityden på en del inlägg.  Tack och hej!

Varför skulle du få påhopp? Den person du citerar kanske känner för att försvara sig. Men alltså, jag tycker du har en taskig attityd, varför skulle nyopererade eller de som vill opas tro att det är ett sund sätt att leva? För ett en person i ett forum gör så? Det är ju den livsstilen som gjorde i allafall mig tjock från början. Om det är så att man tror att ens kropp mår bra av att leva så ska man nog inte opereras, för baserar man sitt leverne på en person ett forum behöver man helt annan hjälp. :) Men för nyfikenhetens skull, om en person missköter sig under en vad jag förstår semestervecka, så har man alltså diskvalificerat sig som duktig GBPare? Jag äter 4 chokladpraliner varje fredag, är jag också en sån som inte borde fått min operation betald? Jag har hittills inte stött på en enda person som tyckt att gbp är en genväg. Förutom tjockisar som själva misslyckats med sin viktnedgång. Om man ni vill lägga sig i hur någon annan lever opad eller inte, så kanske man kan göra det med tips och råd. Inte pekpinnar och skuld. Så tänker jag i allafall!
  • JohannaLund
    Bubbles skrev 2014-03-24 18:16:59 följande:
    Dessutom kan man visst bli laktosintolerant efter operationen. Vet massor som har blivit det, eller känsligare mot laktos. 

Personen skrev väl bara att laktos inte var ett problem för henne?
  • JohannaLund
    ASD03 skrev 2014-03-24 18:17:39 följande:
    Innebär detta att ni måste äta mer för att få i er samma mängd nyttigheter? Jag tänker på om födan passerar systemet snabbare? Eller är det bara att det knyts åt och görs mindre så att man känner sig mätt?

Vi kan inte äta mer så magsäcken gjorts mindre och tarm kopplats om. Således är vitamin och mineralbehandling viktigt efter en gastric bypass. Själv ska jag äta multivitamin, kalk, D vitamin, b12 dagligen och järn vid mens för resten av livet. Även om det finns studier enligt min kirurg som pekar åt att fler än man tidigare trott skulle kunna klara sig utan vitaminer.
  • MikuAndSaraLi

Det har inte gått överdrivet lång tid sen läkaren på vc skickade remissen men känner ändå att tålamodet börjar tryta.

Hur lång tid brukar det ta innan man blir kallad till läkaren??

Vill ju att det sätts igång åtminstone.

• Anna Hbg

MiluAndSaraLi: För mig tog det 6-8 veckor innan jag fick min kallelse sen skulle det egentligen dröjt ytterligare 6-7 månader innan första informationsträffen.

• provalarm

AnnaHbg: Grattis!  Härligt att höra att du minskat så pass.. vi ligger ungefär lika både i start och minskning då?   Köpte ett par 46:or i jeans härom veckan   Ja, det tog ca 2 kilo till i backen :-S

Att bära bikini kändes rätt bra faktiskt med ärr och allt, jag tänkte  "att om skon inte passar så är det inte mitt problem" och för att kröna min entré så råkade jag gå in i herrarnas duschrum ist för damernas och en 5 sekunders dödstystnad och 20 par stirrande ögon härdar och där var det ingen som gömde sig bakom handduken minsann. 
    men om man ska dra det krasst.. Titta in i ett duschrum.. vem ser ut som Cindy Crawford? En av hundra? En av tvåhundra? Kroppsfett har vi alla i olika mängd och har nån nåt emot mitt så kan jag gärna ta diskussionen om människosyn på plats.
    Jag ska på en oväntad halvårskoll hos läkaren i april och känner att jag kommer få en skopa ovett pga att jag inte tar tabletterna och järnet regelbundet och blir dålig så det är av yttersta vikt man sköter sina tillskott.

• MikuAndSaraLi

Jag har fått hem en kallelse till kirurgen!

Ska dit den 9e April.

Måste ta blodprover ett par dagar innan.

Känns pirrigt, nu är bollen i rullning.

Har dock gått och blivit rejält sjuk - hoppas att jag hinner bli frisk innan jag åker och lämnar blodprover :')

• Anna Hbg

Provalarm: Det är möjligt men jag är en riktig kortis, bara 1,60 så vid flytstarten hade jag hiskeliga 49 i bmi :/ Känner lite så nu jag med. Kan hända att jag fortfarande är en tjockis i andras ögon men jag själv tycker att jag är smokin' och jag visar det haha. Varit på gymmet 2 ggr den här veckan och känner mig inte ens malplacerad numer utan det är mest kul att gå dit. Vill se så snygg ut som möjligt till sommaren och alla fina klänningar jag ska bära plus den där bikinin du pratade om :P Borde vara dags för min 6-månaderskoll snart också tycker jag. När opades du?

• provalarm

AnnaHbg:   Det BMI:et är historia nu och kommer förbli historia   Det är en rätt skön känsla att vistas bland folk och inte känna att man sticker ut som en "sore thumb" samma sak med bikinin.. det bli liksom en milstolpe. H&M hade rätt skapliga trikåklänningar för sommarens utvävningar till en rätt hyfsad peng
    Jag op:ades 23 spetember 2013 och hade ett BMI på 41   nu på 86-ish kilo så har jag ett BMI på 29 och jag är ändå 172 cm. Enligt BMI-chart ska jag då vara fetmatisk men det är jag inte rent visuellt i alla fall så jag tar BMI med en nypa salt... eller 25 nypor.

Ang. Bubbles något syrliga inlägg: Låt mig äta det jag vill på min semester så kan du i Herrans tukt och förmaning äta det som du anser vara strikt och nyttigt... Hade du gjort det från början så hade du kanske inte behövt besöka denna tråd och gasta åt mig. Men sent ska syndaren vakna....
    Jag skördar det jag sår och jag kan tillräckligt mycket Dietik och Näringslära ( ja, det tillhör mitt jobb faktiskt) för att fatta att jag kan ge fullkomligt f*n i det för en kort period så ...ta din besvikelse och koka dig nån bukett broccoli och låt mig sköta mitt.
    En GBP innebär inte att vi slutar leva.

MikuAndSaraLi : Gratulerar!!

• systersandra
    provalarm skrev 2014-04-03 02:16:53 följande:
    AnnaHbg:   Det BMI:et är historia nu och kommer förbli historia   Det är en rätt skön känsla att vistas bland folk och inte känna att man sticker ut som en "sore thumb" samma sak med bikinin.. det bli liksom en milstolpe. H&M hade rätt skapliga trikåklänningar för sommarens utvävningar till en rätt hyfsad peng
    Jag op:ades 23 spetember 2013 och hade ett BMI på 41   nu på 86-ish kilo så har jag ett BMI på 29 och jag är ändå 172 cm. Enligt BMI-chart ska jag då vara fetmatisk men det är jag inte rent visuellt i alla fall så jag tar BMI med en nypa salt... eller 25 nypor.

Ang. Bubbles något syrliga inlägg: Låt mig äta det jag vill på min semester så kan du i Herrans tukt och förmaning äta det som du anser vara strikt och nyttigt... Hade du gjort det från början så hade du kanske inte behövt besöka denna tråd och gasta åt mig. Men sent ska syndaren vakna....
    Jag skördar det jag sår och jag kan tillräckligt mycket Dietik och Näringslära ( ja, det tillhör mitt jobb faktiskt) för att fatta att jag kan ge fullkomligt f*n i det för en kort period så ...ta din besvikelse och koka dig nån bukett broccoli och låt mig sköta mitt.
    En GBP innebär inte att vi slutar leva.

MikuAndSaraLi : Gratulerar!!
    Men har du BMI 29 så har du ju inte fetma.Det är ju endast BMI över 30 som är fetma.Eller missförstod jag ditt inlägg?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)