• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anna Hbg

Bianca: Skönt att höra att du mår bra :) Jag beställde ett par easytone walkingskor skor från Reebok igår så nu ska rumpan också få lite extra träning under mina promenader :P Så skönt att slippa leva i kartonger mera. Har packat upp en hel del nu tom så vi börjar hitta saker hihi

• Anna Hbg

Provalarm: Jag har precis börjat gå ner igen efter en platå på ca 5-6 veckor där jag stod still i vikt så känner mest att jag har en massa att "ta igen" nu :P

• provalarm
    Anna Hbg skrev 2014-02-23 18:59:47 följande:
    Provalarm: Jag har precis börjat gå ner igen efter en platå på ca 5-6 veckor där jag stod still i vikt så känner mest att jag har en massa att "ta igen" nu :P

Skrattande Härligt!
    Jag stod på 90 i 8 veckor, drog i gång i slutet på januari igen och nu nere på 86.. endast med en skidweekend med motion... jag vill helst inte gå ner mer men jag vet att jag inte får bestämma
  • Anna Hbg

Provalarm: Första veckan jag tappat nu vilket även innebar att jag kommit ner på 2 siffrigt för första gången på över 2 år. Glad :D Jag har ca 30-40 kg till att gå ne eftersom jag inte är så lång men vill ändå behålla lite kurvor vilket jag hoppas få göra :)

• provalarm
    Anna Hbg skrev 2014-02-23 21:07:57 följande:
    Provalarm: Första veckan jag tappat nu vilket även innebar att jag kommit ner på 2 siffrigt för första gången på över 2 år. Glad :D Jag har ca 30-40 kg till att gå ne eftersom jag inte är så lång men vill ändå behålla lite kurvor vilket jag hoppas få göra :)
    Grattis! Vad underbart! Jag är så glad för din skull!

..Jag hoppades samma sak..  Jag ser ut som om man satt ett sugrör i huvudet och sugit ur 30 kilo, formen är kvar fast bara mindre i  massa... hmph... samma sak med brösten. I övrigt så sitter allt där det ska
    Jag har gått ner ganska långsamt så huden har hängt med. Jag tror att det var det som jag var mest orolig över..man ser bak på låren att de "randat" sig lite men jag tror det kommer dra i hop sig också.
  • Anna Hbg

Provalarm: Jag ser ut lite somom jag har smält :/ Hänger både här och där just nu. Hoppas verkligen det drar ihop sig lite framöver. Som det ser ut nu kommer det behövas både buk- och bröstplastik om nåt/några år men det är det värt :) Börjar ju få tillbaks mitt liv igen :D

• Em95

Jag är 19år. Började märka att jag var större än alla andra barn när jag var ca 10år. Har BMI 39. Har försökt med LCHF, Nutrilette, inget socker + tränat. Inget funkar för mig!! :(Har pratat med dem på min VC som ska skicka en remiss. Tror ni att jag kommer få göra operationen?? Vill verkligen detta!Några tips efter och innan om det blir av?

Snälla svara?
  • JohannaLund

Hur mår ni andra opererade psykiskt efter operationen? Jag har nu 18 kilo kvar tills jag når min målvikt enligt sjukhuset och 23 enligt mig själv. Jag är såklart jätteglad för detta och evigt tacksam för operationen. Men det är som om jag blivit lite "nere" efteråt. Jag är annars väldigt lättsam och glad. Det är jag visserligen fortfarande men det känns som om tålamodet är sämre, mitt humör är lite mer labilt och jag har lite lättare att bli ledsen. (Tänk söta hundar till sorgliga nyheter). Kort sagt så mår jag ungefär som om jag ska ha mens när som helst eller är nygravid. Utan att något av det stämmer. Hur mår ni andra? känner ni något på humöret?

• JohannaLund

Em95: det är omöjligt att svara på om du kommer få operationen. Det beror på sjukdomshistoria, provsvar och hur seriösa försök man har gjort. Och såklart om man uppfyller sitt landstings krav för operation. Var bor du?

• Em95

Bor i Stenungsunds komun.

Det är 5st andra på mammas sida som har gjort operationen, 90% av släkten är överviktiga.

Har verkligen försökt att gå ner i vikt själv i flera år, största problemet är hur stora portionerna är :/ Så hade verkligen hjälpt med operationen. :)

Kul att läsa vad alla har att säga :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)