• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • MikuAndSaraLi
    Anna Hbg skrev 2014-03-13 19:35:38 följande:
    MikuAndSaraLi: Vet vad du menar! Var sjukt nervös innan min op. Har en liten kille på 1 år här hemma också så var lite ångest att åka ifrån honom på operationsdagens morgon :/ Hur gick det för dig hos dr? Blev du beviljad op? :)

Jag blev beviljad :)

Läkaren skickade remiss vidare så jag ska få komma på information med ännu en läkare som ska gå igenom allting som kommer (och kan) hända med mig.
  • provalarm

AnnaHbg:  Laktos är inget problem   lika tolerant som jag var innan OP men däremot får jag kvälningar av det nu.

Var i Sälen en vecka och blev av med 2 kilo till fast vi proppade i oss chips och godis som galningar, däremot har jag varit trött hela veckan efter så jag ska nog ringa VC för en liten extra-koll.
    Läggas till ska kanske göra att jag för första gången på god-knows-how-long bar bikini på Experium, en rejäl bikini i och för sig men va fasen...

ligger nu på 85 ( men min våg är lite skraltig så jag är inte 100 på det) det innnebär att jag minskat från 121 till 85 på ett halvår.. ingen hud som sladdrar förutom att brösten blir lite rynkiga i bh:n, det är svårt att låta bli att vara "fåfäng" även om jag faktiskt skäms för att erkänna att jag är det

• MikuAndSaraLi
    Anna Hbg skrev 2014-03-15 13:48:31 följande:
    MikuAndSaraLi: Grattis! :) Vet du på ett ungefär när det blir av?

Nej, tyvärr :')

Dom skulle höra av sig.

Antingen ringer dom eller så får jag hem ett brev.
  • Anna Hbg

Provalarm: Perfekt ju :) Äta godis och ändå gå ner liksom :P Åkte ni skidor också så motionen hjälpt till med viktnedgången lite? Själv verkar det som om jag gått upp lite hur det nu kan gå till....äter ju inget konstigt och rör hyffsat på mig. Iof haft mens och binder då en massa väska så får hoppas att det är anledningen. En aning deppigt är det i alla fall :( Vad härligt att höra att du haft bikini på dig!!! :D Hur kändes det? Shit vad bra jobbat! :) Jag har gått från en storlek 52/54 i byxor till en storlek 46. Blev så paff när jag kom i byxorna så var tvungen att både dubbel och trippelkolla att det var en 46:a hihi Behöver inte skämmas öve att du är fåfäng! Bara naturligt att vilja se bra ut och lukta gott :) Blivit viktigare för mig nu när jag tappat lite i vikt också.....eller kanske snarare roligare förresten med den biten.

• JohannaLund

Nu så händer det grejer. Jag har nu BMI 30 och gått ner 36 kilo snaaaaart är jag "bara" överviktig. Om 1 kg för att vara exakt. Så nu är 70% av övervikten borta, så enligt Landskrona är jag nu en lyckad gbp. 3,5 månader efter operation. Har precis flyttat och tappat alla matrutiner så jag måste verkligen skärpa mig. Usel på att dricka fortfarande. Mellanmål lika så. (Blir ofta två riskakor med smör, uruselt) Känns som en evig kamp med mellanmål och vatten. Börjat dumpa på godis, viss sort i allafall. Dragerade mandlar från anton berg fungerar verkligen inte alls ;) Hur går det för er alla andra?

• Bubbles

Har inte varit härinne på evigheter, gjorde min operation februari 2010.
    Läste nu bara sista sida och blev så himla ledsen när jag läser
    "blev av med 2 kilo till fast vi proppade i oss chips och godis som galningar, däremot har jag varit trött hela veckan efter så jag ska nog ringa VC för en liten extra-koll."

Då har man inte förstått meningen med en operation, borde inte fått en och det är sån inställning som gör att folk tycker att operation är en genväg osv och borde inte bekostas av skattebetalare.

Hoppas verkligen inte att ny-opererade eller ni som vill opereras tror att man ska göra så. 

Sjukt besviken vandrar jag ut igen och räknar med påhopp. Men kunde inte bry mig mindre med den taskiga attityden på en del inlägg. 

Tack och hej!

• Bubbles

Dessutom kan man visst bli laktosintolerant efter operationen. Vet massor som har blivit det, eller känsligare mot laktos. 

• ASD03

Innebär detta att ni måste äta mer för att få i er samma mängd nyttigheter? Jag tänker på om födan passerar systemet snabbare? Eller är det bara att det knyts åt och görs mindre så att man känner sig mätt?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)