• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anna Hbg

Provalarm: Jag ligger på bmi 36 nu så lite har ju hänt :) Känns verkligen som om man blir mer accepterad och inte fullt lika uttitad, även om jag fortfarande är tjock, nu som tidigare. Tom min bm sa till mig att jag såg sååååååå fräsch ut när jag var dör för några veckor sen haha Ok, då ligger du lite drygt en månad före mig på op så borde bli kallad på möte i maj då. Ser inte fram emot att köra till Simrishamn igen. Tar ju ca 2 h enkel väg och att sen göra detta med en 13 månaders envis liten gosse gör ju inte saken bättre men what to do.

• provalarm

AnnaHbg: Bra jobbat   Det var en lång bit att åka, det är ju kanske tur att det inte blir så ofta då   Jag tror att några tillämpar ett-års kontroller och Skönvikt kör tydligen på halvårskontroll så du kanske borde ta en rigning och kolla hur din enhet gör så du inte gruvar dig i onödan.
    Åh, du har en liten också ^_^  hur gick det med op tanke på så snart efter förlossningen?

• Bubbles
    provalarm skrev 2014-04-03 02:16:53 följande:
    AnnaHbg:   Det BMI:et är historia nu och kommer förbli historia   Det är en rätt skön känsla att vistas bland folk och inte känna att man sticker ut som en "sore thumb" samma sak med bikinin.. det bli liksom en milstolpe. H&M hade rätt skapliga trikåklänningar för sommarens utvävningar till en rätt hyfsad peng
    Jag op:ades 23 spetember 2013 och hade ett BMI på 41   nu på 86-ish kilo så har jag ett BMI på 29 och jag är ändå 172 cm. Enligt BMI-chart ska jag då vara fetmatisk men det är jag inte rent visuellt i alla fall så jag tar BMI med en nypa salt... eller 25 nypor.

Ang. Bubbles något syrliga inlägg: Låt mig äta det jag vill på min semester så kan du i Herrans tukt och förmaning äta det som du anser vara strikt och nyttigt... Hade du gjort det från början så hade du kanske inte behövt besöka denna tråd och gasta åt mig. Men sent ska syndaren vakna....
    Jag skördar det jag sår och jag kan tillräckligt mycket Dietik och Näringslära ( ja, det tillhör mitt jobb faktiskt) för att fatta att jag kan ge fullkomligt f*n i det för en kort period så ...ta din besvikelse och koka dig nån bukett broccoli och låt mig sköta mitt.
    En GBP innebär inte att vi slutar leva.

MikuAndSaraLi : Gratulerar!!
    Då missförstod du mitt inlägg å det grövsta om du tror att jag äter strikt och nyttigt jämt. Men att tycka det är  toppen man gick ner trots att man tryckte i sig massa onyttigt på semestern är lite tokigt. Alla kanske inte kan äta som du och ändå gå ner. Sedan är det också så att så småningom om man äter onyttigt ofta (nu sa jag inte att du gör det) så kommer man att gå upp i vikt igen. Tyvärr. Och att i detta forumet läser många som vill och ska opas och då kanske det är onödigt att skriva att man kan äta som vanligt och ändå gå ner för det är inte optimalt. 
    Jag läste bara sista sidan efter att inte ha varit inne i tråden på typ minst ett år, då blev jag ledsen av det jag läste helt enkelt så som jag skrev. 
  • Bubbles
    JohannaLund skrev 2014-03-26 19:59:56 följande:

Varför skulle du få påhopp? Den person du citerar kanske känner för att försvara sig. Men alltså, jag tycker du har en taskig attityd, varför skulle nyopererade eller de som vill opas tro att det är ett sund sätt att leva? För ett en person i ett forum gör så? Det är ju den livsstilen som gjorde i allafall mig tjock från början. Om det är så att man tror att ens kropp mår bra av att leva så ska man nog inte opereras, för baserar man sitt leverne på en person ett forum behöver man helt annan hjälp. :) Men för nyfikenhetens skull, om en person missköter sig under en vad jag förstår semestervecka, så har man alltså diskvalificerat sig som duktig GBPare? Jag äter 4 chokladpraliner varje fredag, är jag också en sån som inte borde fått min operation betald? Jag har hittills inte stött på en enda person som tyckt att gbp är en genväg. Förutom tjockisar som själva misslyckats med sin viktnedgång. Om man ni vill lägga sig i hur någon annan lever opad eller inte, så kanske man kan göra det med tips och råd. Inte pekpinnar och skuld. Så tänker jag i allafall!
    Nej jag tycker inte att du missköter din operation om du äter praliner på fredagen en gång i veckan. Men man kan inte trycka i sig som förr för då går man upp igen. Och när man pratar om hur man kan vräka i sig och ändå gå ner det är sånt som personer som har "normal" kroppsbyggnad, retar sig på att vi har fått våra operation betald. Jag vet att jag var syrlig och kanske onödigt syrlig, kan absolut be om ursäkt till personen som jag citerade för det. Men jag blev ledsen över det jag läste. 
  • Anna Hbg

Provalarm: ja, skönt att det bara är 2 besök kvar nu. Ett 6-månaders och ett 12-månaders sen blir jag utskriven därifrån och kan ta kontrollerna närmare hemma istället. Har tex en vårdcentral ca 5 min härifrån :) Han föddes i februari och jag opades i november så det påverkade inget. Blev förlöst med akut snitt som ev hade kunnat ställa till det lite pga ärrbildning osv men det såg bra ut. Caspers, min son, pappa var hemma och var föräldraledig när jag var sjukskriven efter op så fick lite sällskap och hjälp från honom också :)

• provalarm

Bubbles: det kan ju vara lite riskabelt att bara ta saker ur kontext. En Op kräver en del anpassning till ett "nytt liv" det är inget snack om saken..   Men du kommer ju ändå till en punkt där  ( när mage och system anpassat) sig och man driver mot den punkt vi kan kalla ett normalt liv med både godsaker och grönsaker. Vi får äta på eget ansvar och man får ju se till att man inte gör en operation onödig pga överätning eller dåliga matrutiner, då kan jag hålla med dig i att man har misslyckats fatalt.

Jag äter godis och proteinbars för att komplettera det jag inte får i mig ( någon energi är bättre än ingen alls) jag har mataversion till viss del i tillägg till att jag inte kan äta färs, korv, frukter.. har svårt med kött på det stora hela men faktumet att gå ner i vikt även fast man äter hyfsat och gör en avstickare med mycket snask är för mig väldigt fascinerande när man levt 20 år + med att banta och jävlas, broccoli och selleri till frukost lunch och middag och aldrig gå ner..  
     Toppen är det inte för jag vet att det finns ett pris som man får betala efteråt men jag kan leva med det för jag vet att det sker som undantag och det är så skönt att känna att man inte behöver köra fingrarna i halsen för att spy efter man har ätit något som kanske och möjligen gör att jag går upp i vikt.
    Jag talar alltid utifrån mitt eget perspektiv i jag-form och jag vet att alla har olika metabolism.
    Jag personligen sörjer det faktum att jag inte känner hunger förrän  jag blir extremt hungrig och jag sörjer för det faktum att jag får ont i magen av en färsbiff med sås medans en bekant som också op:ats kan äta morot, broccoli och fläskfilé utan problem.

• Anna Hbg

Hur går det för er allihop härinne och hur blev det med den där gbp-fikan för oss skåningar vi pratade om tidigare? :)

• JohannaLund

Anna hbg:

Jag försökte lägga upp en bild på mitt resultat hittils men det verkar inte gå från mobil? Men på min blogg har jag lagt upp bild på resultatet hittills. 38 kilo! :)

GBP fika ja! Jag är mammaledig så jag kan eg när som, fast planerar vi in en söndag typ så kanske vi kan ta det barnfritt. Alltid lättare att få en syl i vädret då! :)

• Anna Hbg

JohannaLund: Jag går ju också hemma just nu men som du säger, alltid lite lugnare utan barnen :) Så duktig du har varit! Syns STOR skillnad. Jag har också gått ner ca 38 kg men var större än dig när jag opades så har lite mindre än 50% kvar att gå ner. Men ändå.....lyckats gå ner över 50% av min övervikt! :)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)