Inlägg från: provalarm |Visa alla inlägg
  • provalarm

Gastric Bypass (GBP)

Op:ad i september -13  minus 32 kilo.  Jag gillar att vara någorlunda aktiv men har noterat att viktförlusten går för fort vid motion. 2 dagars skidåkning gav en total viktförlust på 2 kilo Obestämd någon mer än jag som tycker att det "sticker" av lite väl fort ibland?

• provalarm
    Anna Hbg skrev 2014-02-23 18:59:47 följande:
    Provalarm: Jag har precis börjat gå ner igen efter en platå på ca 5-6 veckor där jag stod still i vikt så känner mest att jag har en massa att "ta igen" nu :P

Skrattande Härligt!
    Jag stod på 90 i 8 veckor, drog i gång i slutet på januari igen och nu nere på 86.. endast med en skidweekend med motion... jag vill helst inte gå ner mer men jag vet att jag inte får bestämma
  • provalarm
    Anna Hbg skrev 2014-02-23 21:07:57 följande:
    Provalarm: Första veckan jag tappat nu vilket även innebar att jag kommit ner på 2 siffrigt för första gången på över 2 år. Glad :D Jag har ca 30-40 kg till att gå ne eftersom jag inte är så lång men vill ändå behålla lite kurvor vilket jag hoppas få göra :)
    Grattis! Vad underbart! Jag är så glad för din skull!

..Jag hoppades samma sak..  Jag ser ut som om man satt ett sugrör i huvudet och sugit ur 30 kilo, formen är kvar fast bara mindre i  massa... hmph... samma sak med brösten. I övrigt så sitter allt där det ska
    Jag har gått ner ganska långsamt så huden har hängt med. Jag tror att det var det som jag var mest orolig över..man ser bak på låren att de "randat" sig lite men jag tror det kommer dra i hop sig också.
  • provalarm
    JohannaLund skrev 2014-02-24 19:36:47 följande:
    Hur mår ni andra opererade psykiskt efter operationen? Jag har nu 18 kilo kvar tills jag når min målvikt enligt sjukhuset och 23 enligt mig själv. Jag är såklart jätteglad för detta och evigt tacksam för operationen. Men det är som om jag blivit lite "nere" efteråt. Jag är annars väldigt lättsam och glad. Det är jag visserligen fortfarande men det känns som om tålamodet är sämre, mitt humör är lite mer labilt och jag har lite lättare att bli ledsen. (Tänk söta hundar till sorgliga nyheter). Kort sagt så mår jag ungefär som om jag ska ha mens när som helst eller är nygravid. Utan att något av det stämmer. Hur mår ni andra? känner ni något på humöret?

De är blandat.. jag hade inget problem med självkänsla innan op men känner att den sviktar nu istället.. jag känner mig liksom inte hemma riktigt i kroppen. Jag har haft dalar där jag blivit näst intill likgiltig och ambivalent och känner att det är svårt att ta sig upp ur dalen men i övrigt så  tror jag att allt är bra på regelbunden bas.
  • provalarm
    Anna Hbg skrev 2014-02-24 21:33:50 följande:
    Provalarm och Johanna: könner lite samma sak där. Måste bli konpis med min kropp igen tror jag. Både jag och andra ser migpå ett annat sätt i takt med att kilona rasar ochkan vara lite svårt att förhålla sig till det. Sen kanske nedstämdheten beror till viss del på att kroppen fpr så lite näring vilket också innebär mindre energi vilket gör, mig i alla fall, extra känslig.

Jo, det känns som om det är lite snålt med lycko-hormoner efter OP. En del av njutningen var att både laga och äta god mat ( och jag jobbar med mat också Obestämd  )  Jag har mataversion när jag själv har lagat maten men efter ett par timmar kan jag äta av den..kall.

Nej, inga kickar av maten .. inga goa grillade revben med gottig krydda att slicka bort från fingrarna :-P .. *suck*  fil och flingor är inte så sexigt som det låter hahaha.. det blir inget kompakt kött alls för mig.. det bränner i magen när det landar. Så jag har börjat röka mer istället... usch, det borde jag verkligen ta i tu med men det får bli en sak åt gången så det inte blir ett berg av åtaganden.
  • provalarm
    Em95 skrev 2014-02-26 14:05:14 följande:
    Hur länge har alla fått vänta på operationen?
    1vecka? 3månader? 5år??

Jag gick via remiss från VC till skönvikt och jag stod i kö till skönvikt i 1,5 år ( de gör rätt rejäla utredningar) i april 2013 så gick remissen från skönvikt  till kirurgen i Falun som i juli berättade att jag inte skulle komma fram efter vårdgarantins 90 dagar, möjligen i december 2013 skulle jag få komma dit för 1:a bedömning så jag vände mig till väntetidskanskliet och klagade som  Hänvisade mig till Sophiahemmet som petade in mig i augusti och 4 veckor senare var det Op... Sååååå in alles  har jag väntat i 2 år ca..

AnnaHbg: Jag äter mer godis nu än vad jag någonsin gjort på de senaste 15 åren.

Lyckas ni med mat-schemat? små måltider flera gånger om dagen? Konsistens-problem?
  • provalarm

Anna Hbg: Jag åt sushi för första gången nu i januari. Jag var högst misstänksam men hungrig, jag åt i små bitar och jag fick  ordentligt och hålla igen på "wasabin" så man inte måste bälga i sig vatten.  Jag tror det är som med de flesta rätter ... man får låta bli att glufsa i sig ( jag är glupskt lagd tyvärr)

Samma här .. urkass på mat-tider Jag äter nog bara mindre frukost och lunch på jobbet och nåt lätt-ätet när jag kommit hem men sen så river jag i skafferiet och letar upp godiset. ( jag har nog vant mig vid sockret nu) Jag kan äta bönor och färska grönsaker men inte bitar av kött såvida de inte är pulvriserade.. det handlar om att tugga, tugga och tugga.

En big No-No är mjölk och creme fraiche.. samma med feta såser.. det får mig att må så illa. Torra och knastriga grejer som grovt hårdbröd och liknande har gått bra sedan jag klarade av att äta men vitt mjukt bröd får bagarn behålla.. det blir bara en äcklig klump som gör ont i magen. Prova dig fram, tugga väl och låt det ta sin tid även om det känns lite tröstlöst ibland.
    Även tarmarna var helt i oordning då jag skulle "på pottan" från september till mitten av februari.. först nu är närmar det sig... hmm... normal konsistens och man kan skita ordentligt .. på ren svenska

• provalarm

AnnaHbg:  Laktos är inget problem   lika tolerant som jag var innan OP men däremot får jag kvälningar av det nu.

Var i Sälen en vecka och blev av med 2 kilo till fast vi proppade i oss chips och godis som galningar, däremot har jag varit trött hela veckan efter så jag ska nog ringa VC för en liten extra-koll.
    Läggas till ska kanske göra att jag för första gången på god-knows-how-long bar bikini på Experium, en rejäl bikini i och för sig men va fasen...

ligger nu på 85 ( men min våg är lite skraltig så jag är inte 100 på det) det innnebär att jag minskat från 121 till 85 på ett halvår.. ingen hud som sladdrar förutom att brösten blir lite rynkiga i bh:n, det är svårt att låta bli att vara "fåfäng" även om jag faktiskt skäms för att erkänna att jag är det

• provalarm

AnnaHbg: Grattis!  Härligt att höra att du minskat så pass.. vi ligger ungefär lika både i start och minskning då?   Köpte ett par 46:or i jeans härom veckan   Ja, det tog ca 2 kilo till i backen :-S

Att bära bikini kändes rätt bra faktiskt med ärr och allt, jag tänkte  "att om skon inte passar så är det inte mitt problem" och för att kröna min entré så råkade jag gå in i herrarnas duschrum ist för damernas och en 5 sekunders dödstystnad och 20 par stirrande ögon härdar och där var det ingen som gömde sig bakom handduken minsann. 
    men om man ska dra det krasst.. Titta in i ett duschrum.. vem ser ut som Cindy Crawford? En av hundra? En av tvåhundra? Kroppsfett har vi alla i olika mängd och har nån nåt emot mitt så kan jag gärna ta diskussionen om människosyn på plats.
    Jag ska på en oväntad halvårskoll hos läkaren i april och känner att jag kommer få en skopa ovett pga att jag inte tar tabletterna och järnet regelbundet och blir dålig så det är av yttersta vikt man sköter sina tillskott.

• provalarm

AnnaHbg:   Det BMI:et är historia nu och kommer förbli historia   Det är en rätt skön känsla att vistas bland folk och inte känna att man sticker ut som en "sore thumb" samma sak med bikinin.. det bli liksom en milstolpe. H&M hade rätt skapliga trikåklänningar för sommarens utvävningar till en rätt hyfsad peng
    Jag op:ades 23 spetember 2013 och hade ett BMI på 41   nu på 86-ish kilo så har jag ett BMI på 29 och jag är ändå 172 cm. Enligt BMI-chart ska jag då vara fetmatisk men det är jag inte rent visuellt i alla fall så jag tar BMI med en nypa salt... eller 25 nypor.

Ang. Bubbles något syrliga inlägg: Låt mig äta det jag vill på min semester så kan du i Herrans tukt och förmaning äta det som du anser vara strikt och nyttigt... Hade du gjort det från början så hade du kanske inte behövt besöka denna tråd och gasta åt mig. Men sent ska syndaren vakna....
    Jag skördar det jag sår och jag kan tillräckligt mycket Dietik och Näringslära ( ja, det tillhör mitt jobb faktiskt) för att fatta att jag kan ge fullkomligt f*n i det för en kort period så ...ta din besvikelse och koka dig nån bukett broccoli och låt mig sköta mitt.
    En GBP innebär inte att vi slutar leva.

MikuAndSaraLi : Gratulerar!!

• provalarm

AnnaHbg: Bra jobbat   Det var en lång bit att åka, det är ju kanske tur att det inte blir så ofta då   Jag tror att några tillämpar ett-års kontroller och Skönvikt kör tydligen på halvårskontroll så du kanske borde ta en rigning och kolla hur din enhet gör så du inte gruvar dig i onödan.
    Åh, du har en liten också ^_^  hur gick det med op tanke på så snart efter förlossningen?

• provalarm

Bubbles: det kan ju vara lite riskabelt att bara ta saker ur kontext. En Op kräver en del anpassning till ett "nytt liv" det är inget snack om saken..   Men du kommer ju ändå till en punkt där  ( när mage och system anpassat) sig och man driver mot den punkt vi kan kalla ett normalt liv med både godsaker och grönsaker. Vi får äta på eget ansvar och man får ju se till att man inte gör en operation onödig pga överätning eller dåliga matrutiner, då kan jag hålla med dig i att man har misslyckats fatalt.

Jag äter godis och proteinbars för att komplettera det jag inte får i mig ( någon energi är bättre än ingen alls) jag har mataversion till viss del i tillägg till att jag inte kan äta färs, korv, frukter.. har svårt med kött på det stora hela men faktumet att gå ner i vikt även fast man äter hyfsat och gör en avstickare med mycket snask är för mig väldigt fascinerande när man levt 20 år + med att banta och jävlas, broccoli och selleri till frukost lunch och middag och aldrig gå ner..  
     Toppen är det inte för jag vet att det finns ett pris som man får betala efteråt men jag kan leva med det för jag vet att det sker som undantag och det är så skönt att känna att man inte behöver köra fingrarna i halsen för att spy efter man har ätit något som kanske och möjligen gör att jag går upp i vikt.
    Jag talar alltid utifrån mitt eget perspektiv i jag-form och jag vet att alla har olika metabolism.
    Jag personligen sörjer det faktum att jag inte känner hunger förrän  jag blir extremt hungrig och jag sörjer för det faktum att jag får ont i magen av en färsbiff med sås medans en bekant som också op:ats kan äta morot, broccoli och fläskfilé utan problem.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)