• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • JJJPKP

Hej, Gjorde min op för 1 år sedan. Ångrar inget och jag mår toppen. Det ända som är irriterande är att på senare tid verkar det som maten rinner rakt igenom. Får gå på toa med diarré 5-10 min efter jag ätit mat.
     Är det fler som har så? 

• JohannaLund
    Hängde endel i tråden när jag precis gjort min operation och kom och tänka på den idag när jag varit på min ettårskontroll i Landskrona. 

Alla mina värden var perfekta och jag har gått ner 80% av min övervikt och idag är det exakt 1 år sedan jag börja med mitt flytande inför operationen. 

Nu, efter ett OK från sjukhuset så är det dags för baby making! Nu ska här bli syskon gjorda. Detta har varit mitt stora mål med operationen, att på ettårsdagen få ok att bli gravid och nu är jag här! 

Det firar vi med lite kvarg
  • Wollan

Grattis till att syskonfabriken kan öppna!! Själv opererades jag i tisdags och önskar att allt ska normaliseras snart. Har tre barn som behöver min energi (som just nu är noll) Har gjort en gastric sleeve efter tre graviditeter utan att lyckas gå ner i vikt i mellan.

• Anna Hbg

JohannaLund: Kul att höra hur det gått för dig! Visst opererades vi samma dag, 27/11 2013?

Jag ska inte på återbesök förrän 16/12 i Simrishamn.

Hoppas de har samma regler som Landskrona angående plastiken.

Hur mår du i övrigt?

• JohannaLund

Anna hbg: Ja, vi opades samtidigt :)

Jag fattar det som att hela Skåne har samma riktlinjer och att det är Akademikliniken som utför operationerna. Hur har du det med häng om jag får fråga?

Jag mår superbra, står still i vikt så börjat acceptera att jag inte når bmi 25 utan får nöja med med 28. Det var lite jobbigt i början men samtidigt så mår jag så bra och har sluppit häng så det kanske är en bra deal ändå. Även om det är lite konstigt, senaste veckorna har jag hållt koll på kalorier oxh snittar på 1200 per dag så lite konstig är det men Jag började ju på bmi 41 så det är väl okej.

Nu är det som sagt förhoppningsvis syskon snart och då är det ju bra att jag står still :)

Hur mår du?

• Anna Hbg

JohannaLund:

Ok, kan ju alltid hoppas att det är samma för hela skåne.

Jag ser ut lite som om jag håller på att smälta. Liksom skrynklig och hängig överallt men inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara. Ser ok ut med kläder på :)

Mest brösten som jag vill fixa för de hänger rätt så bra efter amning och 60 kilo minus :O

Är ju bara 34 så vill inte se ut som 70 i de regionerna hihi

Jag började på bmi 49,8 och hade sist jag kollade ett bmi på 26,8 så jag är också rätt nöjd.

Mitt mål var att komma under 70 kg, vägde 130 kg som mest, och det har jag lyckats med nu så borde vara nöjd :)

Ååhh, kul med syskon!

Vi har också pratat om det. Har en son född februari 2013 så känns som om det börjar bli dags :D

• elllen

Hej alla! Vad roligt att höra att ni mår så bra ett år efter op Ska själv göra en gastric bypass 1/12, nervös men oxå väldigt förväntansfull.

Är 38 år med tre barn och har haft problem med vikten hela mitt liv. Ser detta som en nystart såhär mitt i livet

• JohannaLund
    Anna Hbg skrev 2014-11-14 12:29:31 följande:

JohannaLund:

Ok, kan ju alltid hoppas att det är samma för hela skåne.

Jag ser ut lite som om jag håller på att smälta. Liksom skrynklig och hängig överallt men inte alls så farligt som jag trodde det skulle vara. Ser ok ut med kläder på :)

Mest brösten som jag vill fixa för de hänger rätt så bra efter amning och 60 kilo minus :O

Är ju bara 34 så vill inte se ut som 70 i de regionerna hihi

Jag började på bmi 49,8 och hade sist jag kollade ett bmi på 26,8 så jag är också rätt nöjd.

Mitt mål var att komma under 70 kg, vägde 130 kg som mest, och det har jag lyckats med nu så borde vara nöjd :)

Ååhh, kul med syskon!

Vi har också pratat om det. Har en son född februari 2013 så känns som om det börjar bli dags :D

Men vad bra det gått, vad roligt! :) 

Jag har klarat mig ganska bra med hänget, men jag hade inte riktigt lika många kilo att gå ner, så det är ju inte så konstigt. Men vi kommer toknjuta av att vara gravida när magen fyller ut hänget ;) 

Mentalt hänger jag inte alls med, när folk kallar mig för normalviktig så undrar jag varför dom ljuger. På bild kan jag se, men då övertygar jag mig själv om att det är "rätt" vinkel. Det är så konstigt. Även om jag ju ser att jag köper M och typ 42 så går det inte in. Det är nog det jobbigaste med hela grejen! 

Om vi får syskon hyffsat lika så måste vi starta en GBP-mammagrupp!
  • Anna Hbg

JohannaLund:

Vet vad du menar med kläder och kommentarer osv även om jag fortfarande är överviktig enligt bmi med mina 66 kg till 160 cm.

Har nästan alltid sambon med mig när jag handlar kläder numer eftersom jag alltid tar alldeles för stora storlekar fortfarande :)

Är en xs-s på överkroppen och en 38-40 på nedre delen men är ändå på L storlekarna hela tiden och undrar varför de är så stora.

Känner inte igen mig själv i speglar eller på foto heller.

Senast igår var jag halvt om halvt övertygad om att det var en trickspegel jag kollade i när jag såg mig själv för så smal är jag ju inte hihi

Ohhh, det hade varit kul med en mammagrupp :)

När ska ni börja försöka?

• Jennyns

Hej på er =)

Min läkare skickade remiss till Nyköping i början av November.
    Jag är lite nyfiken på om det är någon annan som blivit opad i Nyköping och hur lång tid det tog från remiss till op.
    Enligt min läkare är det rätt lång väntetid där men att jag kan få komma till något närliggande sjukhus typ Stockholm när vårdgarantin börjar gälla.
    I så fall pratar hon om ca 6 månade från skickad remiss till Opad och klar.
    Kan det stämma tror ni?

Jag är så sjuuuukt förväntansfull och kanske en gnutta otålig!! ;)

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)