• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • veronica26

Hei! Jeg har nå fått innkallelse til kirurgavdeling 22 januar på sykehuset i Torsby. Lurer på hvor lang tid det tok fra dere var på et slikt møte til operasjonsdato? Og er det noen som har operert der ?:) 

• Sessan4

Hej!

Jag är ny här och funderat på att våga söka hjälp.. Jag är 34 år och har 2 barn, minstingen 6 månader. Jag har tusen historier jag skulle kunna berätta om hit övervikten förstör mitt liv. Jag har en höft som jag har ont i och skall söka hjälp för nu efter helgerna. Mitt BMI är 37 . Har jag någon changs att få operation tror ni?

En av mina bästa vänner har fått operation och hon har fått ett helt nytt liv..

Hon har berättat och jag har läst på lite. Är införstådd med att det är en stor operation och med det kommer risker..

Men jag orkar inte leva i skuggan av mig själv längre.. Jag har provat allt genom åren och kommit fram till att alla dieter fungerar..

Så länge man orkar hålla på med dem.

• ymmmi

Det är olika för olika landsting. Här i Västerbotten är BMI 40

Och i vissa är det BMI 35

• Kashmir89

Äntligen.. Andra steget klart mot en op.. Remissen är skickad och enligt deras hemsida så ska det ta Max 6 månader innan en op.. Så nu väntar jag bara på kallelsen :)

Aleris Obesitas Skåne heter stället dit remissen skickas.. Där står även att de inte har några väntetider.. Någon som har erfarenhet därifrån? Nervös väntan är det nu..

• Sessan4
    Kashmir89 skrev 2015-01-05 19:56:18 följande:

Äntligen.. Andra steget klart mot en op.. Remissen är skickad och enligt deras hemsida så ska det ta Max 6 månader innan en op.. Så nu väntar jag bara på kallelsen :)

Aleris Obesitas Skåne heter stället dit remissen skickas.. Där står även att de inte har några väntetider.. Någon som har erfarenhet därifrån? Nervös väntan är det nu..

Vad har du för BMI? Lycka till ????
  • Mollie

Har inte vart inloggad här på år och dar... Va roligt och läsa om alla nytillkomna, alla som är i bebisverkstad och alla andra!

Här har helgerna flutit på och man har behållt vikten, det trodde jag aldrig var möjligt. Men det var det. Nytt år och nya fysiska utmaningar! Op i maj -13, stått still den i april -14 och det har försvunnit 60 kg och jag har lite, lite häng på huden, inget som stör och inget jag kommer begära plastik för...

Nu när jag loggade in här så snubblade jag över en tråd för opade som vill bli/försöker bli gravida. Kan det vara nått för er so skrivit här ovan?  www.familjeliv.se/forum/thread/73613590-nagon-som-har-gjort-gbp-som-forsoker-bli-gravid

Må så gott alla!!

Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • BHJE

Hej!

Haft funderingar på en gbp i många år men inte haft stöd eller backning samt att jag inte nått kriterierna på bmi 40. En graviditet emellan och fortsatt kämpande med vikt och mående.

Nu när jag hörde att man sänkt från bmi 40 till bmi 35 här i skåne så tog tankarna fart på nytt. Arbetskamrater, fd arbetskamrater och några vänner/bekanta med lägre bmi än mitt (36,6) har gjort op och fått beviljat via landstinget. Har tvekat på att ta kontakt med vc i dryga halvåret men i förra veckan så ringde jag bara. Har tid om 14 dar och är redan grymt nervös!

Vet att man skickar remissen till Landskrona men kan man, redan på vc, be den läkaren sända remiss till tex Lund o Aleris? De jag pratat med har op:at sig där och det känns tryggt samt är nära hemma. Nu är jag pessimisst och räknar inte med godkännande men ändå..

...skåning...
  • Kashmir89

Jag sitter lite i samma båt som dig.. Min remiss är skickad till alertis Lund men op kommer göras i Kristianstad.. Om det blir en op.. Mitt BMI är 41 så hoppas verkligen på op.. Väntar nu på att få en kallelse från dem så att hjulet kan rulla vidare

• BHJE
    Kashmir89 skrev 2015-01-26 13:26:42 följande:

Jag sitter lite i samma båt som dig.. Min remiss är skickad till alertis Lund men op kommer göras i Kristianstad.. Om det blir en op.. Mitt BMI är 41 så hoppas verkligen på op.. Väntar nu på att få en kallelse från dem så att hjulet kan rulla vidare

Längesen din remiss skickades? 
    ...skåning...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)