• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • FemmeM

Har kollat igenom före och efter bildtråden lite och är fruktansvärt impad över hur duktiga ni varit! Jättefina! {#emotions_dlg.flower}

• Liiii
    FemmeM skrev 2014-01-28 23:00:46 följande:
    Hej på er!

Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu? 

Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare?

Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart.

Lite kort om mig iaf:

Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting.

Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

Hej :)

Det tar lite olika lång tid och ser olika ut beroende på vilket landsting man tillhör. Visa landsting har BMI krav på minst 35 och vissa har 40.

För mig som tillhör Södermanlands landsting så såg vägen ut så här:

Januari-12 remiss skickades

April-12 kallad till info möte om op

Maj-12 läkarbesök (hade tur och få en återbuds tid vanlig väntan 3 mån.

Augusti-12 godkänd för op

September-12 använde vårdgarantin och blev flyttad till St Görans i Sthlm som min sjukhus har avtal med

November-12 gruppmöte igen i Sthlm

December-12 godkänd igen för op

28 januari-2013 opades jag i Sthlm.
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • JohannaLund
    FemmeM skrev 2014-01-28 23:00:46 följande:
    Hej på er! Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu?  Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare? Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart. Lite kort om mig iaf: Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting. Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

Det är så olika hur "resan" ser ut. Såhär gick det för mig, jag bor i Skåne. Här är bmikrav 35. 2013 Slutet av September - skickade in egenremis Början av november - infomöte samt träffa kirurg, godkänd. Slutet av november - opererades i Landskrona Det tog exakt två månader från att jag skickade in min remiss till att jag opererades. Lycka till! :)
  • FemmeM

Tack, Liiii och JohannaLund, för svar! Ja, det var väl 2 väldigt skilda exempel, hehe. Allt emellan 2 månader och 1 år alltså :)
    Gäller väl bara att vänta och se för mig.
    Jag bor i Norrköping och jag vet att BMI-gränsen här är 35 och läkaren sa att vi precis börjat göra dessa operation här på vårt lasarett.

Går det fortare om man skickar in en egenremiss eller ska jag vänta innan jag gör det? Vad tycker ni?
    Och vad händer när man träffar kirurgen? Bestämmer han där och då om man blir beviljad?

• Camillapunktslut

Hej allihopa, tänk vad tiden går! Snart opererad i 1 år! Det har så fort, har gått från 132 kg till 78

Från XXXL i byxor till L.

Maten funkar jättebra, men har lite svårt att hålla mig ifrån sötsaker. Har ett väldigt sockersug tyvärr. Det är mycket mycket mindre än innan operationen men det blir något varje dag.

Jag orkar mycket mer nuförtiden, orkar vara ute, åker och badar med min son, busar runt på lekland. Jag har fått livet tillbaka. Innan levde jag som i en bubbla, jag var inte jag.

Nu njuter jag! Jag älskar mitt liv!

• Anna Hbg

Hej allihopa! Hur går det för er? Jag står fortfarande och stampar på ungefär samma ställe viktmässigt fortfarande. Dumma platå :( Någon som vet hur länge en platå kan/bör/ska vara ?

• Liiii
    Anna Hbg skrev 2014-02-03 09:15:04 följande:
    Hej allihopa! Hur går det för er? Jag står fortfarande och stampar på ungefär samma ställe viktmässigt fortfarande. Dumma platå :( Någon som vet hur länge en platå kan/bör/ska vara ?

Tyvärr ser platåerna lite olika ut, mina har varit allt från 2 v till 2 månader. Lite tråkigt men rätt som det är så tar det fart igen.

När jag har hamnat i platå så har jag upptäckt att jag har ätit lite för lite. När jag börjat äta lite mera och bättre proteiner så har vågen börjat röra på sig igen....
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Anna Hbg

Liii: Ok, har faktiskt varit lite dålig på att äta på sistone så ska genast skärpa mig och se om det hjälper :)

• JJJPKP

Hej ,gjorde en GBP operation den 18 november 2013. Vikten på operationsdagen var 95 kg och nu 3,5 månad senare har jag bara lyckats gå ner till 81 kg. Vad gör jag för fel?

• Anni Me

Hej alla, jag har smugit runt och läst här ett bra tag och tänkte jag skulle ge mej till känna nu :)

Jag har länge funderat på en gbp operation, båda mina systrar har gjort det med bra resultat men jag har inte känt mej riktigt redo förens nu!

Jag har valt att göra operationen privat dels för att jag inte riktigt är uppe i BMI 40 som det är i Göteborg och dels för att slippa väntan. Nu är en bra tid i mitt liv för att göra operationen.

Fick idag klartecken från banken att lånet blir beviljat och jag ringde calanderska idag så fort jag fick svaret från banken. De skickade en hälsoblankett idag som ja ska fylla i o skicka in o får sedan svar i nästa vecka om när operationen bli. Ser ut att bli i mitten av mars. Jag är nervös men längtar otroligt mycket nu när jag väl har bestämt mig.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)