• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • pluvdo

Vet någon ifall det finns någon fond man kan söka klädpengar från efter en gastric bypass-operation? Opererades i slutet av maj och har sedan dess gått ner 50 kg. Mina gamla kläder, inkl. sådana jag sparat från några år tillbaka då jag var "smalare" än jag var då jag opererades, är nu för stora. Och en ny garderob är dyr.

MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • systersandra

Jag har aldrig hört talas om någon klädfond.Man får göra som andra "fattiga" som inte har kläder,Köpa begagnat,på second hand,tradera mm.Kanske finns det vänner som kan skänka bort kläder de inte vill ha.Tycker inte man får mycket får nya kläder på tradera såvida det inte är märkeskläder.

Vad mycket det låter med 50 kg på bara sju månader.Men du kanske vägde väldigt väldigt mycket när du opererade dig.

• JohannaLund

Anna hbg: hur gick mineralvatten? :)

Igår blev det räktoast till förrätt, kött, bea och potatisgratäng till huvudrätt. Dessert skippade jag och tog ett par chokladpraliber utspritt över senkvällen. Det var ca 3 h mellanförrätt och varmrätt så det ffunkade bra. Jag vågde inte entrecote så jag åt. Visserligen små mångder: strax över 1 dl per portion. Men jag dumpade inte utan allt gick hur bra som helst! :)

Hir långt har du kommot i matfaserna? Jag är över på vanlig mat men väntar med typ rent kött tills efter 2 mån kontrollen :)

• Anna Hbg

JohannaLund: Det gick bra med bubblor :) Måste bara dricka det väldigt försiktigt. Jag lyckades också få i mig en trerätters igår och väntade precis som dig ca 3 timmar mellan rätterna och det var små portioner. Jag äter vanlig mat nu men är försiktig med mjukt bröd och trådiga livsmedel. Har ätit kyckling, kalkon och julskinka i köttväg men ingen entrecote eller liknande. Kan det vara " farligt"? när ska du på din 2-månaders koll? Jag ska till Simrishamn den 16:e :/ Så tråkig sträcka att köra! Gott nytt år också förresten! :)

• JohannaLund

Anna hbg: Gott nytt år till dig också! :) jag tror inte det är farligt men jag är lite nojig med kött. Alltså. Jag älskar kött men det känns läskigt. Men i helgen ska jag prova kyckling! :)

24 januari är det dags. Vi träffar flrst kirurg enskilt och sen dietist i grupp. Ska bli spännande att få lite feedback på viktnedgång och mat. Har du provat typ sallad? Är det trådigt tro?

• Anna Hbg

JohannaLund: Det har inte varit några problem för mig bara jag tuggar ordentligt men det gäller ju allt. Jag har ätit sallad och det har inte varit någon fara. Hoppar däremot sparris, sugar snaps, ananas osv eftersom det är trådigt. Ja det ska bli kul att se hur det gått. Har hamnat på en platå nu dock så knappt rört mig alls i vikt de två senaste veckorna. Hoppas det kommer igång snart!

• JohannaLund

Jag håller jämn takt. Men väger mig varje (!) dag. Jag måste sluta med det. Har det inte rört sig från en dag till nästa så hinner jag tänka: Åh inte ens gbp funkar på mig. Jättelöjligt. Men platåer är ju supervanligt. Kroppen lär ju vara i total chock. Som tjockis har man ju gett kroppen massor av energi, så inte så konstigt att den håller hårt i fettet

Tar ni prover inför återbesöket? Vi gör det inte, jag skulle vilja veta hur värderna är.  

• Anna Hbg

JohannaLund: Har exakt samma tanke där att inte ens gbp funkar haha Hade velat gått ner en 5-7 kg till innan återbesöket men det kan jag nog glömma nu då det bara är två veckor kvar :/ Nej, inga blodprov. Ska dit och vägas + nån info med dietisten så vitt jag vet. Tar ca 3-4 h enligt pappret jag fått.

• Liiii
    JohannaLund skrev 2013-12-26 11:50:03 följande:
    Anna hbg:Jag har provat mineralvatten och light julmust. Julmusten skadade jag lite innan men mineralvatten går bra som det är.
    Jag dumpar inte på choklad, dock har jag enbart ätit efter mat. Ca 30 mimuter efter. För blodsockrets skull. Äter man det som mellis lär blodsockret skjuta i höjden.

Är det förresten någon som har tips på Facebook grupp för opade? En stängd som det inte syns att man är medlem i.
    Det finns en stängd grupp på fb för oss opade :)
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • JohannaLund

Anna hbg: vad äter du för mellanmål? Idag har mina varit 1 dl apelsinjuice och en Nutrilett bar. Inte lysande med andra ord! Får jag fråga hur mycket du gått ner? Jag har 14 kilo sen op vilket ger ca 2.3 kilo per vecka om man räknar 6 veckor. Det måste ju iaf vara godkänt :) Liiii: vad kul! Hur blir man medlem?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)