• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anna Hbg

JohannaLund: Äter bla kvarg med blåbär, frukt, lite yoggi med bär osv. Har gått ner ca 12 kg sen operationen vilket ger ett snitt på ca 2 kg i veckan :) Hoppas jag har kommit från platån som jag varit på nu så det sätter fart med viktminskningen igen! Tycker du också att det är svårt att få i sig all vätskan på en dag?

• JohannaLund

Jag tycker vi har varit hur duktiga som helst! Mönsterpatienter!
    Undra när man nått målet? Jag har 27 kilo kvar enligt kirurgen, de tycker jag ska väga 80 kilo. Och 32 kilo enligt mig, vågar man hoppas på slutet av sommaren tro?

Omöjligt! Jag tror tyvärr aldrig jag får i mig 1,5-2 liter vätska om dagen. Som är vår rekommendation. Kanske om jag dricker till mellanmål. Kommer ofta på när jag sätter mig i soffan på kvällen när sonen är nattad att jag bara druckit typ 6 dl. Mönsterpatient eller hur var det

• Belinda04

Hej 

Är helt ny på denna tråden och hoppas att det är okej.
    Jag är precis i startgroparna inför en möjlig GB operation. En remiss av min husläkare har skickats till Varberg Sjukhus och jag har nu blivit kallad för ett första möte med en läkare, ska dit om två veckor.
    Är det någon som har erfarenhet utav Varberg Sjukhus?
    Förstår det som att denna läkaren ska sedan besluta om man blir godkänd för OP eller inte…
    Jag har ett BMI som ligger över 40 kan det vara en anledning till att bli nekad OP?

• Anna Hbg

JohannaLund: Oj, då är du ju snart där :) Jag har väl ca 40 kg kvar att bli av med så hoppas vågen börjar röra på sig snart igen :/ Får fråga på mötet den 15/1 annars. Är också dålig på att dricka och får i mig ca hälften av vätskan i snitt om dagen skulle jag tro. Måste bättra mig! Springer också efter vårt busfrö mest hela dagarna :) BELINDA: De flesta har som riktlinje att ditt bmi inte får vara lägre än 40 så det är ingen orsak. Det som däremot kan tala mot det är tex psykisk sjukdom, vissa hälsoproblem, att du inte aktivt försökt gå ner i vikt tidigare osv

• FruFilidutt

Drygt 3 veckor sedan op nu och igår visade vägen på -30kg! Ja sedan flytstart alltså. Vilken fantastisk känsla! Men s

kulle vilja snabbspola tiden nu då jag trots det har MYCKET kvar att gå ner :P

• systersandra
    FruFilidutt skrev 2014-01-11 14:57:37 följande:
    Drygt 3 veckor sedan op nu och igår visade vägen på -30kg! Ja sedan flytstart alltså. Vilken fantastisk känsla! Men s
    kulle vilja snabbspola tiden nu då jag trots det har MYCKET kvar att gå ner :P
    Oj hur länge gjorde du flyt och hur mycket gick du ner på det?
    Låter väldigt mycket.
  • JohannaLund

Annahbg: nu dricker jag i dos vätskeersättning om dagen, haft lite huvuvärk och det hjälper. Men jag borde skärpa mig. Frufilidutt: herregud vad bra jobbat! Får jag fråga vad du vägde vid flytstart? Jag vill också veta vad fbgruppen heter :)

• kvinnan03

Hej Anne B M

Hur går det för dig? Vi hade kontakt innan för några år sedan. Jag valde ju att inte göra min operation och står stila på ca 106 kg men hur går det.

Vad jag mins hade du det tufft efteråt? Har det blivit bättre? brukar tänka på dig? speciellt nu när jag går op Obestias i Lund då de kanske börjar prata om en OP igen.

/ kramar mig

• Anna Hbg

JohannaLund: Kanske borde prova vätskeersättning och se om jag blir lite piggare. Har skärpt till mig lite när det kommer till drickandet i alla fall :) Har en 1 liters flaska som jag dricker ur hela tiden vilket gör att jag har en måttstock hur mycket jag får i mig :) Snart dags för mitt åerbesök och måste säga att jag är lite nervös för resultatet :/

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)