• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Bianca76
    Anna Hbg skrev 2014-01-17 12:04:13 följande:
    Tack tjejer :) Har märkt att kläderna är för stora men trodde inte att jag minskat så mycket som jag gjort. Ska bli spännande att se det fortsatta resultatet :P När ska ni på era återbesök?
    Jag skall den 29 januari, dock bara 6 veckors kontroll!
  • Anna Hbg

Bianca: Det var 6 veckors koll jag var på också. Sen blir det en koll efter 6 månader och en efter 1 år sen slipper vi åka till Simrishamn hihi

• Belinda04

Imorgon ska jag till Varberg och träffa en kirurg för att få ett godkännande eller ej till Op… 
    Nu när jag går här hemma, börjar jag bli riktigt nervös… Vet inte riktigt vad jag ska vänta mig.

• Belinda04

Hej hej
    Ja jag blev beviljad op. men innan jag får en tid för operation ska jag gå på ett gruppmöte som är om fem veckor.
    Samt ska jag gå ner sju kilo.. så nu har kampen börjat.
    Mitt mål är att jag har gått ner mina kilon tills denna träff så jag sedan kan komma på ett möte och få ett datum.

• Anna Hbg

Belinda: Grattis! :) Jag gick på enbart flyt inför min op och gick ner 4 kg bara första veckan. Det är jobbigt men det funkar om man bara ger sig f-n på det :)

• JohannaLund

Då var mitt återbesök gjort! Sen flyttstart har jag nu gått ner 27 kilo. Vilket innebär att jag är lite mer än halvvägs! Först dietistprat och sen träffa kirurg. Glömde fråga hur mycket det var i cm jag gått ner. Det hade varit spännande. Dock fick jag uppmaning om att sluta mäta maten, jag mäter fortfarande med dlmått såå jag bara lägger upp max 1,5 dl. Det var tydligen inte bra, hur gör ni andra? Mäter eller ögonmått? Sen väger jag mig varje dag. Det gillades inte heller. Vilket ska minskas till en gång i veckan om 3 kilo för då är jag nere på tvåsiffrigt. Hur ofta väger ni andra er?

• Anna Hbg

Johanna: Grattis! Starkt jobbat! Måste kännas bra :) Jag har en bit kvar tills jag är normalviktig men varje kilo räknas :D Jag väger också oftast min mat. Har fortfarande svårt att se vilken mängd mat jag ska ha + att jag oftast inte orkar äta så mycket som 1,5 dl ändå. Försöker att bara väga mig en gång i veckan men ärligt talat går det käpprätt åt......haha

• Liiii

Idag firar jag 1år som opererad, -36,3 kg :) vågen rör sig sakta nedåt fortfarande fast det inte är nödvändigt. Jag mår hur bra som helst, ska till St Görans nästa vecka på 1-års koll :)

Lukas 070530, Linnea 090613
  • FemmeM

Hej på er!
    Jag har var hos en läkare på VC i måndags och han skulle skriva en remiss för samtal med kirurg angående GBP. Hur lång tid brukar det ta innan man får tid? Och vad kommer hända nu? 
    Läkaren som jag var hos var väldigt negativt inställd till operation i allmänhet, så jag kände inte för att fråga ut han eller ens prata så mkt med honom utan vänta på remissen bara men känner nu att man svävar lite i ovisshet, så skulle bli tacksam om någon ville svara även om ni självklart inte kan veta hur det blir för mig. Men hur lång tid det tog för er, vad ni fick gå igenom och så vidare?
    Ska läsa igenom tråden när jag får tid, måste ju gå och lägga mig snart.

Lite kort om mig iaf:
    Är 33 och har 4 barn (yngsta är 8 månader). Sedan sista föddes har jag gått upp 10kg vilket gör att vågen stannar på 108kg nu för tiden (är 169-170cm lång), BMI ligger väl mellan 37-38(?). Jag har social fobi vilket gör allt till en enda stor, svart cirkel. Desto tyngre jag blir, desto mindre vill jag visa mej ute. Blir svårt att röra sig och blir därför ännu tyngre=självkänslan sjunker ytterligare osv. Känns som det inte går att komma ur det här, därför har jag tagit modet till mig att söka hjälp. Hoppas jag kan få den här nystarten som jag verkligen behöver, både för mig och mina barns skull. Jag vill vara en bra mamma, känner inte som att jag är det nu. Orkar ingenting.

Ska som sagt läsa igenom tråden men ni får jättegärna ge mig tips och råd inför det här stora (om det nu blir någon operation, det vet jag ju inte än.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)