• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Mollie

Oj, vad längesen jag var in här...  

Opererades i maj och började med flyt i april. Gått ner 46 kilo och har tyvärr fått problem med gallan.  
    Är det flera som tagit bort gallblåsan efter problem med den? Berätta gärna lite, hur länge är man på sjukhuset vid en sån operation (väntar på tid för titthål)? Är man sjukskriven efteråt? Hur länge?  Hur många nya hål får man på anda sidan magen?

Var dig själv, det finns redan så många andra...
  • Krakens

Hej! Jag har varit överviktig sedan 10-11 år tillbaka. Jag börjar bli redigt trött på det här nu. Har försökt Viktväktarna, kostscheman, pulverdiet, hälften grönt and so on. Första gången jag försökte gå ner i vikt gick det bra men sen smög sig vikten på igen.

Har insett med tiden att jag är väldigt känslig för socker och minsta lilla får mig att ramla av banan.

Jag har kontakt med Överviktscentrum på Karolinska (pausad just nu) där läkaren sagt att jag förmodligen inte är en god kandidat för operation pga återkommande depressioner och min adhd... Men som det är nu mår jag inte heller bra. Det är tröttsamt och varje dag är en kamp.

Jag är dessutom väldigt tveksam till operation själv men nu börjar det här stå mig upp i halsen. Jag vill också må bra och bli lycklig. Depressionen äter jag medicin mot och att jag äntligen fått diagnosen adhd är en enorm lättnad och har gett mig svar på så många tankar och funderingar.

Jag har dessutom hälsporrar som aldrig kommer bli bättre med den här övervikten eftersom jag inte kan promenera mer än 10 min åt gången i lagom tempo. Det blir ju en ond cirkel.

Jag vill kliva ur den här fat-suiten. Komma ur det här skalet som drar ner mig gång på gång.

Vad tror ni, om jag ber om remiss för åtminstone information om operation? Eller är det dömt att misslyckas? Någon med liknande erfarenheter?

• JessicaF

Glad idag, fick tag på akademiska i slutet av förra veckan och då hade de godkänt min remiss och jag lyckades dessutom få plats på en info-träff som var redan i fredags så nu känns det som att jag börjar komma i i ruljansen. De kommande stegen fick jag höra är sjuksköterska, dietist, läkare och sedan skickar de vidare en till kirurgen för bestämmande av operationstyp. De berättade att de har en av de långsammaste utredningarna i hela landet och att det är medvetet. Jag ska ta kontakt med dem nästa vecka tror jag och se om jag kan få boka in en tid hos sjuksköterskan innan jul iaf.. Har nu börjat få lite förhoppningar om operation innan sommaren :) hoppas allt rullar på nu. Vad kul för er som har fått era datum bestämda och som det snart är dags för. Är ni nervösa? Krakens:jag tror att dina egna upplevelser kan spela in men som jag förstått det är de väldigt hårda med BMI gränserna så jag tror det beror till stor del på vad du har för BMI idag.

• Krakens

Ok, trodde jag hade skrivit mitt bmi. Ligger på 39,9... 0,1 ifrån 40 alltså. Har, vad jag vet, ingen diabetes eller andra hälsoproblem.

• Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-11-09 22:17:50 följande:
    Bianca76: Vad kul :) Dagen innan mig då. Hur känns det?

Det känns kanon
  • Denajs

Nu har jag fått op datum :D Den 5e dec blev det!
    Den 14e ska jag till dietisten igen och den 19e ska jag träffa sjuksköterska, narkosläkare och börja med flyt :D
    Mindre än en månad kvar, jag längtar !!

• jjmh

JessicaF: Vad duktig du är som ligger i och tjatar så... Tydligen verkar det funka också! :) Jag har ju inte ens fått någon remiss bekräftelse än, men när jag fått den får jag väl också börja ringa! Hur lång tid tog det innan de godkände din remiss från att du remissbekräftelsen? Hur var informationsmötet? Det känns som jag går i dina fotspår, så hoppas det är okej att jag frågar dig en del! :) Jag har förstått att Akademiska har så lång utredningstid för att de vill ta itu med ätmönster och ätstörningar innan operationen så att den blir lyckad. Och det är så klart jättebra... Men det känns ändå frustrerande att vänta när man väl har tagit tag i det! :)

• Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-11-09 22:17:50 följande:
    Bianca76: Vad kul :) Dagen innan mig då. Hur känns det?

Då ses vi kanske där Har du börjat flyta?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)