• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Anna Hbg

JessicaF: Förstår vad du menar. Kände precis likadant! När jag väl tog steget att kontakta husläkare var jag redo och hade funderat igenom allt mååååånga gånger.
    Hoppas att det går undan för dig med när det väl drar igång! =)

FruFilidutt : Ja, lätt är det inte men man får försöka ha målet i sikte så blir det lite lättare.
    Är nu inne på 3:e veckan med flyt och är SÅ trött på det och på chokladshakes...finns det inga andra smaker som är ok?
    Får stötta varandra här inne så kommer det att gå! =) 

• jjmh

JessicaF, Hur går det för dig? Har det hänt nåt? Jag har inte hört nåt alls från akademiska men det är väl bara att räkna med att det dröjer. Jag känner ju som dig att man vill att det ska hända nåt! Jag har ju precis som du täntkt på det här i flera år, det var ju inget jag kom på igår direkt! Vi kanske kan följas åt, vi ska ju båda till Akademiska! :)

• JessicaF

Jjmh: nä tyvärr har jag inte hört nånting än. Pratade med dem förra veckan och då sa de att läkarna brukade kolla på inkomna remisser på måndagar. Antar att man får ringa och tjata ibland :) Ja man har ju funderat bra länge. Det är Juh inte så att jag under hela mitt liv har varit nöjd med att väga över 100 kg och aldrig försökt göra nånting åt det men nu har jag nått gränsen liksom.

• jjmh

JessicaF: Jag har inte ringt något alls än, men om du tror det hjälper att tjata lite ska jag nog också börja! ;) Jag känner precis som du... Har försökt gå ner i vikt i hela mitt vuxna liv och även lyckats ibland men det har alltid slutat med att jag hårt upp allt och lite till igen. Nu efter två graviditer väger jag mer än någonsin och känner att jag inte klarar av det på egen hand. Klarade jag inte av det innan jag hade barn så lär jag ju knappast av det nu med två småbarn. Jag är så trött på att vara överviktig och det sliter framförallt psykiskt på mig!

• JJJPKP

Nu är det inte långt kvar :Skrattande Den 18 november smäller det. Tyst 
    -7 kg på 1 veckas flyt Skål 
    Känner mig super taggad och mår gott Glad 

• Anna Hbg

JJJPKP:- 7 kg? Hur lyckades du med det? :) Har gått på flyt i 3 veckor och minskat 5 kg och ca 7 cm runt midjan samt 3 cm runt höfterna. Lycka till den 18:e! :)

• Bianca76

Hej! Här är en till som skall opereras i Simrishamn, skall på första mötet i morgon

• Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-10-29 00:23:17 följande:
    JessicaF: Jag skulle fått vänta ca 7-8 månader på första besöket/informationsträffen i Landskrona till en början men fick sedan hem en lapp att de skickat mig vidare till Simrishamn och Astra medica pga för långa köer och då gick det undan. Var hos min husläkare i augusti, kom på infomöte och utvärdering den 11/10, där jag blev godkänd och fick operationsdatum den 18/12 sen ska jag tillbaks den 6/11 för infomöte nr 2 så det gick rätt snabbt :) Jag ska gå ner minst 5% av min kroppsvikt till operationsdagen annars genomför de den inte så har redan börjat med mitt flyt och kommer väl i stort sett hålla på fram tills det är dags fast jag redan uppnåt det målet efter 2 veckor . Har inte ett visst antal veckor där utan en individuell % av vikten man ska gå ner. Ju mer bukfetma du har dessto större % ska du ner för att minska fettmängden kring levern, minst 5% och max 10% är det som gäller i Simrishamn.

Hej! Såg att du också skall opereras i Simrishamn, skall på mitt första möte i morgon. Så var bor du?
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)