• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • mamlinda

Hej på er jag är ny här! ville bara dela lite tankar med er och hopas det går bra :) Jag har nyss för snart 2 månader sen fått mitt tredje barn och har länge funderat på att göra något åt min fetma...  och har som säkert alla här inne testat tusen olika metoder utan att det fungerat :( Så nu har jag nog nästan bestämt mig för att göra en operation... väger 114 kg och är 163cm lång... FETMA :( 
    Men samtidigt som man vill må bar och komma ut i från sitt matmissbruk och få en hälsosam vikt är man ju så rädd för att göra en OP... är det mycket risker med den GBP? Hur resonerar ni? Sen har jag förstått att det är långa köer för att få en OP, så jag har faktiskt  bara tittat på privta ställen typ ersta sjukhus och Cavalio någon som har erfarenhet av dom?Det är verkligen inte så att jag har mycket pengar men tänker så att det är en investering för att jag ska må bättre... och så tänker jag då att amn få ta ett lån på konstanden  där koster den typ 90 000 kr. Har någon här gjoert så? eller går alla ni via VC och hur länge får ni vänta då?

Dela gärna med er av era erfarenheter och hur ni tänker inför OP?!

Tack på förhand Linda 

• Lucy Cat
    mamlinda skrev 2013-11-07 10:04:31 följande:
    Hej på er jag är ny här! ville bara dela lite tankar med er och hopas det går bra :) Jag har nyss för snart 2 månader sen fått mitt tredje barn och har länge funderat på att göra något åt min fetma...  och har som säkert alla här inne testat tusen olika metoder utan att det fungerat :( Så nu har jag nog nästan bestämt mig för att göra en operation... väger 114 kg och är 163cm lång... FETMA :( 
    Men samtidigt som man vill må bar och komma ut i från sitt matmissbruk och få en hälsosam vikt är man ju så rädd för att göra en OP... är det mycket risker med den GBP? Hur resonerar ni? Sen har jag förstått att det är långa köer för att få en OP, så jag har faktiskt  bara tittat på privta ställen typ ersta sjukhus och Cavalio någon som har erfarenhet av dom?Det är verkligen inte så att jag har mycket pengar men tänker så att det är en investering för att jag ska må bättre... och så tänker jag då att amn få ta ett lån på konstanden  där koster den typ 90 000 kr. Har någon här gjoert så? eller går alla ni via VC och hur länge får ni vänta då?

Dela gärna med er av era erfarenheter och hur ni tänker inför OP?!

Tack på förhand Linda 
    Ett matmissbruk botas inte med en operation. Missbruket sitter i ditt huvud och du gör bäst att ta itu med det missbruket innan du gör en operation.
    Jag gick via VC. Ringde och bokade tid, en vecka senare kom jag dit, remiss skrevs, 10 dagar efter kom remissbekräftelsen. Ringde då och åberopade vårdgarantin. Detta var mitt i sommaren, så mitt OP-ställe, Aleris i Kristianstad, hade sommarstängt 1 månad.

Så från 7 juni då jag var på VC - 19 september då jag opades.  
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • jjmh

Lucy Cat: Oj vad snabbt det gick för dig! Är det så olika mellan landsting? Ingen lång utredning med flera möten osv? Vad jag har förstått så tar det 12-18 månader här i Västmanland och då sker utredningen i Uppsala, med minst 3-4 möten. Jag väntar nu på remissbekräftelsen, bör man ringa och åberopa vårdgarantin så fort man får den? Och vart ringer man? Hoppas att du orkar svara och hoppas du är nöjd med operationen?!

• Lucy Cat
    jjmh skrev 2013-11-07 14:50:09 följande:
    Lucy Cat: Oj vad snabbt det gick för dig! Är det så olika mellan landsting? Ingen lång utredning med flera möten osv? Vad jag har förstått så tar det 12-18 månader här i Västmanland och då sker utredningen i Uppsala, med minst 3-4 möten. Jag väntar nu på remissbekräftelsen, bör man ringa och åberopa vårdgarantin så fort man får den? Och vart ringer man? Hoppas att du orkar svara och hoppas du är nöjd med operationen?!

Ja, ring vårdgarantin så fort du får din remissbekräftelse. Du ringer till det lasarett som tar emot din remiss. Alltså de som skickar remissbekräftelsen. Jag är absolut nöjd med operationen. I början ångrade jag mig för att det var så jobbigt med soppor och jag gick inte ner i vikt. Nu har jag variy opad i 7 veckor och tappat 16 kg. Kan vara ute och gå utan att dö av andfåddhet :) det här kommer förändra mitt liv.
  • jjmh

Lucy Cat: Vad kul att det funkar bra för dig, grattis! :) Tydligen är det inte samma system här... Man kan åberopa vårdgarantin när utredningen är klar, men själva utredningen kan visst ta i princip hur lång tid som helst! :( Men man får komma på första informationsmötet inom 3 månader, det är visst det enda som räknas! Sen är Det tre möten till som jag förstår de som innan utredningen är klar, men mellan dem är det inga tidsgränser. Så det är väl lika bra att räkna med 1 1/2 års väntan. Behövde inte du genomgå så lång utredning?

• Anna Hbg

Bianca76: Jag bor i Helsingborg. De är jättegulliga där tycker jag och får en att känna sig välkommen. Var på mitt 2:a möte igår och får kanske op redan i slutet av november *hoppas* :) Var bor du?

• Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-11-08 00:28:23 följande:
    Bianca76: Jag bor i Helsingborg. De är jättegulliga där tycker jag och får en att känna sig välkommen. Var på mitt 2:a möte igår och får kanske op redan i slutet av november *hoppas* :) Var bor du?

Vad kul då bor vi närma varandra, jag bor i Kävlinge. När var du på ditt första? Frågan är om jag hinner få min operation innan nytt år. Ha en bra dag/Lina
  • Lucy Cat
    jjmh skrev 2013-11-07 22:43:03 följande:
    Lucy Cat: Vad kul att det funkar bra för dig, grattis! :) Tydligen är det inte samma system här... Man kan åberopa vårdgarantin när utredningen är klar, men själva utredningen kan visst ta i princip hur lång tid som helst! :( Men man får komma på första informationsmötet inom 3 månader, det är visst det enda som räknas! Sen är Det tre möten till som jag förstår de som innan utredningen är klar, men mellan dem är det inga tidsgränser. Så det är väl lika bra att räkna med 1 1/2 års väntan. Behövde inte du genomgå så lång utredning?
    Nej, här är det inte så. Jag var ju som sagt på mitt första möte den 7 juni med VC då också min remiss skrevs och skickades.  
    Den 16 augusti var jag på ett informationsmöte med Aleris (i juli hade de helt stängt för operation och infomöten), där de tog upp information kring operation och en dietist pratade om mat före och efter. Vi var runt 15-20 st på det mötet.
    På samma möte fick jag också en optid och den blev satt till den 19 september. 
  • Anna Hbg

Bianca76: Inte speciellt långt alls då nej :) Jag var på första mötet den 11/10. Hur gick det för dig idag då?

• Bianca76
    Anna Hbg skrev 2013-11-08 22:30:55 följande:
    Bianca76: Inte speciellt långt alls då nej :) Jag var på första mötet den 11/10. Hur gick det för dig idag då?

Allt gick bra, skall opereras den 17 december
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)