• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Familjen Kaos

Hej Är SUPER nervös ska opereras på mån och kommer göra en gastric sleeve någon annanstans gjort det???? Jag är i behov av tips vad jag ska planera att ha hemma när jag kommer hem ( mat) ? De första veckorna är de jag mest jag behöver hjälp mig Har många bra maskiner så kan göra massa bra flytande mosad mat juicer osv men behöver tips Jag har haft tur behöver inte ta detta med flyt så ordagrant behöver bara dra ner nu de sista dagarna kör delvis flyt men äter knappt något för att vänja mig ( detta efter samtal med kirurg)

William-98 Nelly-04 Jamie-07 Stella-09
  • Familjen Kaos

Kan berätta att jag slapp 2 veckors flyt bor i Stockholm och på ersta och de brukar rek 2 veckors flyt men man kan slippa om man har bra värden när de kollar fettet i levern mina värden var bra :) tur trots allt jag har soppor och jag vet jag måste det efter men det är helt ok för man kan inget annat Det gick fort för mig trots väntetid min remis gick ifrån vårdcentralen sen knappt 3 mån fick jag gå på 2 gruppmöten i juni, jag fick läkartiden i juli och fick då klartecken kunde gått fortare med op men det var sommar så op blev nu i sep :) Är glad och nöjd jag tar inte lätt på detta, har gått ner 30 kg på egen hand men sen fick jag 2 barn till och min kropp och allt annat gick åt skogen så nu ska jag ner 40 kg hoppas vara färdig till juni 2014 ( man kan ju hoppas)

William-98 Nelly-04 Jamie-07 Stella-09
  • Perpen
    kymaro skrev 2013-09-19 10:42:45 följande:
    Jag har nu äntligen gjort min bukplastik!! Och mår hittills väldigt bra :)
    Åh vad skönt! :)  Jag har funderat på att göra det också sen när jag gått ner klart och blivit viktstabil. Så nu har jag givetvis "tusen frågor". :) När opades du? Fick du bukplastiken genom landstinget eller betalade du själv? Ungefär vad kostade det isf? Vilka var det som opade/vart? :)
  • Perpen
    Perpen skrev 2013-09-19 12:50:25 följande:
    Åh vad skönt! :)  Jag har funderat på att göra det också sen när jag gått ner klart och blivit viktstabil. Så nu har jag givetvis "tusen frågor". :) När opades du? Fick du bukplastiken genom landstinget eller betalade du själv? Ungefär vad kostade det isf? Vilka var det som opade/vart? :)
    Oh glömde fråga hur länge du var viktstabil? Och om du har normalt bmi nu? :)
  • candelia

Hej allihopa! Har följt denna sidan ett tag nu o nu har jag äntligen efter låååång väntan fått en opetationstid 1 oktober! Har börjat flyta o det går bra, men jag har jättesvårt att få i mig vatten. I vanliga fall älskar jag vanligt vatten men nu tycker jag att det smakar urk. Har svårt för kolsyrat vatten, får så lätt hicka av kolsyran. Någon som har något bra tips på dryck?

• Drefk2000

Jag opererades i måndagsmorse runt 9 på Ersta. Inga problem före, under eller efter. Skrevs ut tisdag 12:30.
    Ersta har nog den bästa och trevligaste personal jag någonsin träffat i vårdsammanhang, helt suveräna.

De har nu gjort sitt, nu är det upp till mig. 

• sextiotrekg
    candelia skrev 2013-09-19 16:01:42 följande:
    Hej allihopa! Har följt denna sidan ett tag nu o nu har jag äntligen efter låååång väntan fått en opetationstid 1 oktober! Har börjat flyta o det går bra, men jag har jättesvårt att få i mig vatten. I vanliga fall älskar jag vanligt vatten men nu tycker jag att det smakar urk. Har svårt för kolsyrat vatten, får så lätt hicka av kolsyran. Någon som har något bra tips på dryck?

Light dryck? Isbitar i vattnet funkar för mig, måste vara iskallt!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)