• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • ad astra

Tack för era svar  
    En till fråga. Någon som vet operations situationen i nyköping nu efter sommaren?? Har dom fått/när får dom igång operationerna igen???

• Liiii
    ad astra skrev 2013-08-19 17:36:57 följande:
    Tack för era svar  
    En till fråga. Någon som vet operations situationen i nyköping nu efter sommaren?? Har dom fått/när får dom igång operationerna igen???

Si´st jag hörde så hade några av de som opar här i nyköping slutat och det stod till i op kön, de visste väl inte hur det skulle lösas.

Har du blivit godkänd för op? Vad har de sagt för väntetid till dig? 
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • ad astra

Ja dom hade bara en kirurg innan sommaren och behöver ha två för att operera. Jag har blivit godkänd och blev lovad att jag skulle opereras inom det här året. Men sist jag pratade med dom skulle dom försöka hitta en till kirurg under sommaren för att kunna börja operera igen. Jag ska ringa dit vecka 36 för att kolla hur allt ligger till. Dom flesta hade ju flyttat till st. görans så det var inte lång kö men nu kan dom ju inte heller operera innan det finns minst två kirurger tillgängliga.

• ad astra

Det känns bara att jag har väntat i en evighet nu då jag startade hela allt för bra över ett år sen... Nu har jag lyckats gå ner nästan 10kg själv i väntan på op men skulle ju helst vilja att det äntligen blev dags för mig med.

• Lucy Cat

Jag var på mitt infomöte på Aleris i Lund förra veckan. Gick därifrån med en operationstid :D
    Sedan jag skickade remissen och fram till att jag får min operation, så har det gått 104 dagar. Början på juni till 19 sept. Det har med andra ord gått snabbt, och det gör mig ingenting! Jag är så redo NU Solig

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Beibikär
    Jag ringde idag polikliniken bara för att kolla om de säkert fått min husläkares remiss. Ssk berättade att kallelsen kommer att skickas nu i dagarna och jag får en läkartid första veckan i sept! Hon bad mej gå till lab å ekg i nästa vecka...oj! Jag som trodde jag skulle få vänta i månader bara på detta första läkarbesök. Tänk om det inte är någon lång op-kö i Vasa det här kan ju gå snabbt, blev faktiskt lite till mej
    Håll tummarna nu att jag blir satt i kö!!
    Det känns så rätt att göra detta  
  • FruNisseTuta

Hej på er ! 

Jag vill också hänga på. Jag har följt era inlägg länge och nu äntligen har jag tagit mig mod och besökt vårdcentralen. De skickar en remiss ;)

Jag är däremot sååå nervös. Läkaren som skrev remissen tog bara vikt och längt..Mitt BMI är 36. Hon tog också midjemått... hela 127 cm ;(
    Däremot så skrev hon inte något om min historik. inget om den vidriga artros jag lider av sedan2 år tllbaka och som bara blir värre och värre,  eller sjukdomar som mina föräldrar har....
    Jag har varit överviktig i över 25 år och gjort det mesta för att få bort dessa kilon. VV, LCHF, Dietist, Viktgupper via lanstinget, FYSSkort,,,,m,m,
    Jag går på spinning 4 ggr / veckan sedan 5 år tillbaka, så kondis och benmuskler har jag, men vikten är densamma.
    Kommer jag få en chans att träffa en kirurg för bedömning där jag själv kan ta upp det här eller finns det en chans att de gör avslag direkt för att de "bara" går på BMI?

Jag tillhör Stockholms landsting.

...som sagt.....så nervös !

• Ampellilja

åhh är så glad idag.. har fått tid för grupp mötet.. de händer något igen nu efter sommar uppehållet :D underbart

• JJJPKP
    Oj här höll det på bli en jättemiss, har pratat med kirurgen ang mitt möte med dem och att jag är på resa mellan den 28/8-9/9. Döm om min förvåning att det står i min journal att jag är borta till nov och inte sept. Han ordnade det snabbt o sa att jag får komma på kirurg möte den 10 sep och sedan op strax efter;) Hurra....
  • Paragraf
    FruNisseTuta skrev 2013-08-22 11:05:17 följande:
    Hej på er ! 

Jag vill också hänga på. Jag har följt era inlägg länge och nu äntligen har jag tagit mig mod och besökt vårdcentralen. De skickar en remiss ;)

Jag är däremot sååå nervös. Läkaren som skrev remissen tog bara vikt och längt..Mitt BMI är 36. Hon tog också midjemått... hela 127 cm ;(
    Däremot så skrev hon inte något om min historik. inget om den vidriga artros jag lider av sedan2 år tllbaka och som bara blir värre och värre,  eller sjukdomar som mina föräldrar har....
    Jag har varit överviktig i över 25 år och gjort det mesta för att få bort dessa kilon. VV, LCHF, Dietist, Viktgupper via lanstinget, FYSSkort,,,,m,m,
    Jag går på spinning 4 ggr / veckan sedan 5 år tillbaka, så kondis och benmuskler har jag, men vikten är densamma.
    Kommer jag få en chans att träffa en kirurg för bedömning där jag själv kan ta upp det här eller finns det en chans att de gör avslag direkt för att de "bara" går på BMI?

Jag tillhör Stockholms landsting.

...som sagt.....så nervös !

Jag tror Sthlms landsting har BMI 35 som gräns för Op. Och du har gjort många egna försök på att "banta"
    Din sjukdomshistoria kan du berätta när du får en kallelse till Viktenheten. Jag tror du kommer att få möta någon för en bedömning.

BMI kan vara lite lurigt.. enligt mitt BMI ska jag vara så fet att jag har svårt att röra mig men jag har inga som helst problem med rörlighet men jag är lång och fettet är placerat proportionerligt.

Mitt mått var 125 i midja och jag hade 39, -nånting i BMI ( tydligen har jag lagt på mig 7 kilo på två år)

Jag skulle blivit inkallad till Falun i augusti men pga av att dom hade bara en kirurg så vände jag mig till väntetidskansliet och gnällde så jag blev rekommenderad  Sophiahemmet i sthlm, jag var på en andra information ( fick den första på Skönvikt i Säter) och fick välja mellan mitten av september eller den 23 september för Op i Sthlm.

För att gå ner dessa 5 kilo som krävs för op har jag resonerat om jag inte lika gärna kan sleva i mig blå bands soppa spetsat med lite proteinpulver i stället för att äta Cambridge/ Modifast/ Allevo som de rekommenderade.  Anledningen till detta är att jag avskyr dessa j*vla pulver-producenter som tjänar pengar på människors viktproblem genom att sälja dem svältpulver som i regel är värdelösa

Det som skrämmer mig är att eftersom jag nu haft denna "hydda" i ett x antal år så är jag lite rädd för den person som kommer komma fram när fettet försvinner.. som om jag skulle behöva förhålla mig till en helt ny människa, en ny identitet. 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)