• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • pluvdo
    VirrAnna skrev 2013-07-27 01:19:22 följande:
    Jag har en fråga till er som är opererade och har varit det ett tag. Jag opades i mars 2009 och allt har gått bra. Har inte haft några större problem med nåt. Nu har jag dock börjar få himla ont i magen. Det kommer och går och jag har inte kunnat se något egentligt samband mellan att jag äter nåt etc. Ibland gör det helt otroligt ont och det närmaste jag kan beskriva det som är värkar (förlossningsvärkar). Värken kommer i vågor precis som värkar och jag får så ont att jag knappt kan andas...Har någon mer upplevt detta och har någon gissning på vad det kan vara?
    Jag har varit på VC två gånger men läkaren hittar inget fel...Jag skall ringa Sophiahemmet där jag opades på måndag och fråga dem...Borde jag vara orolig?
    Nu har jag inte varit opererad så länge, så jag vet inte om den sortens värk är något som förekommer ibland eller ej. Men... du säger att det känns typ som förlossningsvärkar. Är du säker på att det inte är i de delarna av magen det gör ont, då? Alltså, livmodern, äggstockar eller dylikt? Du kan ju ha fått en cysta på ena äggstocken eller någonting utan att det har någonting med operationen att göra alls.

Sedan är det väl ökad risk för gallsten eller något sådant efter operation, va? Det gör nog ont i magen. Fast det hade väl vårdcentralen reagerat på i så fall, om det fanns risk för att vara något sådant.
  • VirrAnna
    pluvdo skrev 2013-07-27 02:33:49 följande:
    Nu har jag inte varit opererad så länge, så jag vet inte om den sortens värk är något som förekommer ibland eller ej. Men... du säger att det känns typ som förlossningsvärkar. Är du säker på att det inte är i de delarna av magen det gör ont, då? Alltså, livmodern, äggstockar eller dylikt? Du kan ju ha fått en cysta på ena äggstocken eller någonting utan att det har någonting med operationen att göra alls.

Sedan är det väl ökad risk för gallsten eller något sådant efter operation, va? Det gör nog ont i magen. Fast det hade väl vårdcentralen reagerat på i så fall, om det fanns risk för att vara något sådant.
    Värken sitter högre upp än de kvinnliga delarna, typ strax under magen och så strålar det ut mot ryggen. Det är mer intensiteten och hur det kommer och går som påminner om värkar. Jag blir också sen typ 2 veckor tillbaka jätte illamående då och då. Det kommer helt plötsligt och inte i samband med att jag ätit...

Gallsten och tarmvred är det en ökad risk för har jag förstått men VC verkar inte tro att det är nåt sånt. Läkaren troodde att det kanske kan bero på ärrvävnad efter operationen som ger tarmen för lite plats att röra sig men det verkade inte finnas nåt att göra åt det. Det blev lite bättre när jag minskade till en kalktablett om dagen istället för två. 
  • VirrAnna
    VirrAnna skrev 2013-07-27 11:33:39 följande:
    Värken sitter högre upp än de kvinnliga delarna, typ strax under magen och så strålar det ut mot ryggen. Det är mer intensiteten och hur det kommer och går som påminner om värkar. Jag blir också sen typ 2 veckor tillbaka jätte illamående då och då. Det kommer helt plötsligt och inte i samband med att jag ätit...

Gallsten och tarmvred är det en ökad risk för har jag förstått men VC verkar inte tro att det är nåt sånt. Läkaren troodde att det kanske kan bero på ärrvävnad efter operationen som ger tarmen för lite plats att röra sig men det verkade inte finnas nåt att göra åt det. Det blev lite bättre när jag minskade till en kalktablett om dagen istället för två. 
    Strax under naveln ska det stå inte magen...
  • VirrAnna
    Simben skrev 2013-07-15 21:54:44 följande:
    Nån som vet om det finns nån tråd om gastric sleeve? Eller nån här som vet nåt om den operationen? Om den går att få finansierad via landstinget eller enbart går att bekosta själv? Väger för lite för gastric bypass men behöver verkligen hjälp har BMI 33 tror jag
    www.viktop.se/forum/viewforum.php?f=74
    här finns info om sleeve. Jag tror att du har ett för lågt BMI för att få operation via landstinget så privat är nog enda alternativet.
  • Simben

Jag hade helt räknat fel jag har visst 37 i bmi, tror ni det finns chans att få en sleeve bekostad av landstinget då? Ska ringa vc imorgon och boka tid iallafall orkar inte. Måste få hjälp

• sextiotrekg

Jahaja, mensen är sen 4dagar och jag tog ett test på em idag som visade svagt positivt, jag tror själv att det är ett spökstreck då de försvann efter ett tag men klumpen i magen försvinner inte :( blir ett nytt test på måndag om den inte dykt upp då. Har ont i mensmagen så hoppas den kommer snart!

• Mum2boys1
    sextiotrekg skrev 2013-08-02 21:06:46 följande:
    Jahaja, mensen är sen 4dagar och jag tog ett test på em idag som visade svagt positivt, jag tror själv att det är ett spökstreck då de försvann efter ett tag men klumpen i magen försvinner inte :( blir ett nytt test på måndag om den inte dykt upp då. Har ont i mensmagen så hoppas den kommer snart!

Hur går det för dig?? Tänker mycket på dig och din situation.. 

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)