• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Boomsan

Kan man själv bestämma hur länge man får flyta? Jag ska gå ner knappt 5 kg och har redan gått ner 3 av dem sen i lördags. För om ja hade kunnat bestämma själv så hade de räckt att jag börja med flyt 2 veckor innan kanske. Men den 19 juli ska jag på träff igen och då bör man ha uppnått viktminskningen. Op den 8 augusti.

• Ljuspunkter

Det gick jättebra igår, op tid 27/8. Vissa i min "grupp" gillade inte läkaren vi träffade men det gjorde jag. Rak, ärlig och lite butter. Men jag upplevde honom även som engagerad och ödmjuk.. Gillade honom och hans sätt. ????

Jag tog den första tiden som jag kunde få, så den 10 juli borde du väl bli erbjuden tid i september iaf?

Hos Aleris får du använda vilka metoder du vill för att nå op vikt som jag förstod det. Minimum det dom säger men gärna mer. Ingen op vikt, ingen op.

• Mum2boys1
    Ljuspunkter skrev 2013-06-27 23:04:54 följande:
    Det gick jättebra igår, op tid 27/8. Vissa i min "grupp" gillade inte läkaren vi träffade men det gjorde jag. Rak, ärlig och lite butter. Men jag upplevde honom även som engagerad och ödmjuk.. Gillade honom och hans sätt. ????

Jag tog den första tiden som jag kunde få, så den 10 juli borde du väl bli erbjuden tid i september iaf?

Hos Aleris får du använda vilka metoder du vill för att nå op vikt som jag förstod det. Minimum det dom säger men gärna mer. Ingen op vikt, ingen op.
    GRATTIS till din OP tid,
    Jo, vi hade nog samma läkare Flört. Jag upplevde han som lite trött på hålla föredrag, kanske lite butter också men engagerad. Ja precis som du säger så sa han " jag skiter hur ni går ner bara ni gör det " , haha så raka rör körde han med, men rekommenderade ändå flytet över andra alternativ.

Ljuspunkter  27/8, det är ju snart!! Hur många kg ska du ner??
    Boomsan skrev 2013-06-27 22:30:12 följande:
    Kan man själv bestämma hur länge man får flyta? Jag ska gå ner knappt 5 kg och har redan gått ner 3 av dem sen i lördags. För om ja hade kunnat bestämma själv så hade de räckt att jag börja med flyt 2 veckor innan kanske. Men den 19 juli ska jag på träff igen och då bör man ha uppnått viktminskningen. Op den 8 augusti.
    Härligt att höra, att du redan gått ner mer än hälften av din vikt redan Glad. Varje kg x-tra ner är ju som en bonus, tänker jag. Var ska du opas??
  • kymaro
    Boomsan skrev 2013-06-27 22:30:12 följande:

Hör med ditt sjukhus, är ju inte fel att gå ner några kg extra är ju bara bra :)
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • Ljuspunkter

Alla kilo ner innan op slipper du ju gå ner efter op som dom sa på infomötet.

7 kilo ska jag gå ner, du då? Enligt vågen har jag gått ner 1,5 sedan onsdags ... Det kan ju bara betyda att våra vågar inte är synkade, inte alls nervöst! Fast jag har lagt av med sockret och äter inte efter 18 så man kan ju hoppas att det är fett.. ????

• Mum2boys1
    Ljuspunkter skrev 2013-06-28 10:12:36 följande:
    Alla kilo ner innan op slipper du ju gå ner efter op som dom sa på infomötet.
    7 kilo ska jag gå ner, du då? Enligt vågen har jag gått ner 1,5 sedan onsdags ... Det kan ju bara betyda att våra vågar inte är synkade, inte alls nervöst! Fast jag har lagt av med sockret och äter inte efter 18 så man kan ju hoppas att det är fett.. ????
    Jag ska också gå ner 7kg. Vägde mig på min våg efter mötet, min våg var lite av glädjevåg, hade gått ner bara genom att köra hem, haha.
    Är på god väg, nästan 3kg borta ( Inte de 1.4kg som jag tappa genom att köra hem inräknade, Tungan ute haha)

Grymt bra jobbat Ljuspunkter, vi får kämpa tillsammans =)  

• MBE01
    Tusen tack för all information tjejer!!!! Jag suger åt mig allt ni skriver. Glad Jag hoppas verkligen inte att jag måste vänta tills september! Då får jag döööör jag!! *skrattar*

Jag fick hem ett provpaket med Modifast idag så jag ska testa redan ikväll hur de smakar (choklad, vanilj och potatis/purjosoppa) för sen är det ju enkelt att beställa hem vad jag gillar. Ni ser att jag är helt redo för detta va.... *skrattar* Det är enkelt att skicka efter ett gratis provpaket på Modifast.se, så att ni vet och så slipper man betala mer för paketen över nätet än att handla på apoteket (ni måste bara registrera er). Jag har testat Nutrilette och Naturdiet förrut, men jag har hört att det ska vara "godare" med Modifast. Lite dyrare, men det kan kvitta, bara det fungerar så att man blir av med preOPkilona.

Jag har ingen aning om hur mycket jag ska ner innan OP (ännu) men jag har 42 i bmi så jag är en stadig, men lycklig donna och jag anar att det säkert är minst 10 kilo. Men har man bestämt sig och kommit så här långt så är det ju en bagatell! Man måste ju tänka positivt, eller hur!!! Solig

Nu är det dags att förbereda kvällens bbq, revben med nypotatis och sallad, men jag hoppar över potatisen så att jag inte hamnar på 43 i bmi. Tänk om jag inte kommer att kunna äta kött igen.... Då får jag dåndimpen!!! Jag är ingen godisråtta som äter kakor, godis och chips, men kött, fisk, potatis, ris och pasta och med gosiga såser till det - det är mina laster (gärna alltihop samtidigt, hahaha)! Tungan uteTungan ute Inte konstigt att det bara kan sluta så här!

Ha en toppenfredag, allihop!!!
  • Mollie

Längesen jag var inte här. Måste bara få skryta lite... 
    Flytstart 18/4 -13
    Operation 23/5 -13
    och idag hade jag gått ner nästan 24 kg! Det innebär nästan tio enheter på BMI-skalan också!

Skönt att det går fort. Men jag känner att jag inte hinner med... Nästan så jag längtar efter ett litet skov så hjärnan hinner i fatt.
    Har idag beställt lite sommarkläder från Ellos rea som en liten milstolpe-present åt mig själv! Solig 

Var dig själv, det finns redan så många andra...
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)