• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Felidae
    Mollie skrev 2013-07-01 00:22:58 följande:
    Längesen jag var inte här. Måste bara få skryta lite... 
    Flytstart 18/4 -13
    Operation 23/5 -13
    och idag hade jag gått ner nästan 24 kg! Det innebär nästan tio enheter på BMI-skalan också!

Skönt att det går fort. Men jag känner att jag inte hinner med... Nästan så jag längtar efter ett litet skov så hjärnan hinner i fatt.
    Har idag beställt lite sommarkläder från Ellos rea som en liten milstolpe-present åt mig själv! Solig 
    Grattis! Och hjärnan kommer ikapp så småningom! :)
  • Denajs

Fick kallelse till danderydssjukhus idag, är det nån som har erfarenhet därifrån?:)

• kymaro

JAAA jag var träffade läkare igår för bukplastik och den 17 September ska jag få opereras längtar verkligen! Sak göra den privat och ska göra brösten med på samma klinik början av nästa år då han ej rek att göra båda operationerna samtidigt.

gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • Lucy Cat

Hejhej! Sprillans ny här :)

I början av juni var jag på vårdcentralen och skrev en remiss till Landskrona. En vecka senare fick jag remissbekräftelse och ytterligare en vecka efter det åberopade jag vårdgarantin.
    Idag fick jag svar ifrån Aleris i Kristianstad att min remiss kommit in dit. Är inte det väldigt snabbt?

Hur lång tid brukar det ta ungefär från att operationskliniken mottar remissen till att man får komma på informationsmöte?

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • Mum2boys1
    Mollie skrev 2013-07-01 00:22:58 följande:
    Längesen jag var inte här. Måste bara få skryta lite... 
    Flytstart 18/4 -13
    Operation 23/5 -13
    och idag hade jag gått ner nästan 24 kg! Det innebär nästan tio enheter på BMI-skalan också!

Skönt att det går fort. Men jag känner att jag inte hinner med... Nästan så jag längtar efter ett litet skov så hjärnan hinner i fatt.
    Har idag beställt lite sommarkläder från Ellos rea som en liten milstolpe-present åt mig själv! Solig 

Grymt roligt att läsa om dina framsteg. Roligt med presenter till sig själv Flört.
    kymaro skrev 2013-07-05 07:55:40 följande:
    JAAA jag var träffade läkare igår för bukplastik och den 17 September ska jag få opereras längtar verkligen! Sak göra den privat och ska göra brösten med på samma klinik början av nästa år då han ej rek att göra båda operationerna samtidigt.
    Nog väldigt klokt beslut, att dela på ingreppen. Känner din lycka mellan raderna Glad
    Lucy Cat skrev 2013-07-05 15:34:59 följande:
    Hejhej! Sprillans ny här :)

I början av juni var jag på vårdcentralen och skrev en remiss till Landskrona. En vecka senare fick jag remissbekräftelse och ytterligare en vecka efter det åberopade jag vårdgarantin.
    Idag fick jag svar ifrån Aleris i Kristianstad att min remiss kommit in dit. Är inte det väldigt snabbt?

Hur lång tid brukar det ta ungefär från att operationskliniken mottar remissen till att man får komma på informationsmöte?
    Roligt, välkommen säger jag fast jag är relativt ny själv, haha!
    Min remiss och hanteringen av den har också gott väldans snabbt, men ditt ärende har gått med expressfart Flört Från dess att min remiss blev godkänd tills den dagen jag ligger på op bordet så har det gått 82 dagar, hade inte Aleris haft sommaruppehåll med operationerna så hade antagligen min op-datum varit 1 månad tidigare.

Det är bara till att gratulera och lycka till Solig    

• Lucy Cat
    Mum2boys1 skrev 2013-07-05 16:36:33 följande:

Roligt, välkommen säger jag fast jag är relativt ny själv, haha!
    Min remiss och hanteringen av den har också gott väldans snabbt, men ditt ärende har gått med expressfart Flört Från dess att min remiss blev godkänd tills den dagen jag ligger på op bordet så har det gått 82 dagar, hade inte Aleris haft sommaruppehåll med operationerna så hade antagligen min op-datum varit 1 månad tidigare.

Det är bara till att gratulera och lycka till Solig    

Tack! och lycka till själv :D

Jag fick idag reda på att jag den 16 augusti ska på informationsmötet. De hade visst skickat ut en kallelse redan förra veckan, men jag har inte fått den så jag ringde och frågade. Det går undan! Om man ska följa "normen" för när de andra på Aleris blivit opade så är det ungefär en månad efter informationsmötet. Slutet av september då! :D
    Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • halcyonNM

Hej hej, har varit med och läst tråden under ganska lång tid nu, men gjorde idag en profil här på familjeliv för att kunna delta aktivt.

Jag är 21 år gammal, 159 cm och väger 90,5 kg (BMI runt 35) och skickade nu i veckan in min hälsodeklaration till Ersta (Cavalio) och ska komma på utredningsbesök den 6:e Augusti.
    Jag är nu jättenervös att jag inte kommer bli godkänd när jag går på utredningsbesöket, hur stor är chansen att man inte blir det? 
    Jag har varit väldigt öppen med att vilja göra en operation med både familj och vänner och hoppas även att min pappa ska låta mig låna pengar av honom då operationen kommer att vara privatfinansierad. Jag är arbetslös just nu, men söker aktivt jobb ifall att jag skulle behöva ta ett lån istället, men har sagt att det skulle hjälpa mig mycket om jag fick låna pengarna av honom.
    Han är otroligt emot en operation och har tidigare "förstört" en konsultation på CFTK så läkaren totalvägrade operera mig. Då låg jag dock på BMI under 35 så jag vet inte om det var det som avgjorde det hela.
    Pappa vill även följa med på utredningsbesöket på Ersta vilket gör mig jättenervös att han kan sabotera för mig. Poängen är att han vill bli "övertygad" om att en operationen är rätt ifall han ska hjälpa mig finansiera den.

Så nu är jag jätteorolig och jättenervös inför alltihopa och hoppas att allt kommer att gå bra. Blir så inspirerad av alla här som är så starka och som det gått så bra för. :)

• kymaro
    halcyonNM skrev 2013-07-11 12:35:33 följande:
    Hej hej, har varit med och läst tråden under ganska lång tid nu, men gjorde idag en profil här på familjeliv för att kunna delta aktivt.

Jag är 21 år gammal, 159 cm och väger 90,5 kg (BMI runt 35) och skickade nu i veckan in min hälsodeklaration till Ersta (Cavalio) och ska komma på utredningsbesök den 6:e Augusti.
    Jag är nu jättenervös att jag inte kommer bli godkänd när jag går på utredningsbesöket, hur stor är chansen att man inte blir det? 
    Jag har varit väldigt öppen med att vilja göra en operation med både familj och vänner och hoppas även att min pappa ska låta mig låna pengar av honom då operationen kommer att vara privatfinansierad. Jag är arbetslös just nu, men söker aktivt jobb ifall att jag skulle behöva ta ett lån istället, men har sagt att det skulle hjälpa mig mycket om jag fick låna pengarna av honom.
    Han är otroligt emot en operation och har tidigare "förstört" en konsultation på CFTK så läkaren totalvägrade operera mig. Då låg jag dock på BMI under 35 så jag vet inte om det var det som avgjorde det hela.
    Pappa vill även följa med på utredningsbesöket på Ersta vilket gör mig jättenervös att han kan sabotera för mig. Poängen är att han vill bli "övertygad" om att en operationen är rätt ifall han ska hjälpa mig finansiera den.

Så nu är jag jätteorolig och jättenervös inför alltihopa och hoppas att allt kommer att gå bra. Blir så inspirerad av alla här som är så starka och som det gått så bra för. :)

Hoppas allt går bra osv, nu vet inte jag hur de är där men många landsting har minst 40 i BMI om man inte har nå andra sjukdomar, men lär ju läkaren veta sen.

Tråkigt att din pappa är så anti mot operationen då :(
    gbpminviktresa.blogg.se följ min viktresa
  • Boomsan
    Lucy Cat skrev 2013-07-08 09:16:26 följande:
    Tack! och lycka till själv :D

Jag fick idag reda på att jag den 16 augusti ska på informationsmötet. De hade visst skickat ut en kallelse redan förra veckan, men jag har inte fått den så jag ringde och frågade. Det går undan! Om man ska följa "normen" för när de andra på Aleris blivit opade så är det ungefär en månad efter informationsmötet. Slutet av september då! :D
    Lycka till!
  • Boomsan
    halcyonNM skrev 2013-07-11 12:35:33 följande:

Hoppas att det kommer till att gå bra på mötet. Du har samma vikt och längd som mig ungefär, och jag kommer till att opereras i augusti, så lycka till Skrattande
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)