Inlägg från: Felidae |Visa alla inlägg
  • Felidae

Gastric Bypass (GBP)

Apropå vårt förändrade upptag av mediciner - märker ni av det? Jag märker det jättetydligt när jag äter t ex alvedon. Två alvedon har otroligt bra effekt på mig nästan så fort jag har svalt dem, men effekten sitter bara i en timme, sedan är det ju tyvärr tre timmar kvar innan man får ta nya tabletter.

Samma sak med alkohol, jag blir klart påverkad av ett par klunkar vin, men bara i en kvart eller så. Skål

• Felidae
    saundra skrev 2011-08-04 20:12:55 följande:
    MÅSTE man genomgå gastroskopi innan...? :-S Vad för mer undersökningar/provtagningar måste man genomgå innan? Har lite lätt (läs: JÄTTEMKT) fobi för allt som har med sjukhusvistelser att göra :-P
    På vissa sjukhus måste alla göra det. I mitt landsting måste man göra det på ett av de två sjukhusen, men inte på det andra.
  • Felidae

Ni som väntar på tid för operation, kom ihåg att det verkligen lönar sig att ringa och tjata. När jag väntade på operation lät jag bli att åberopa vårdgarantin, eftersom jag inte kunde tänka mig att bli opererad på något annat sjukhus. Det innebar att jag fick vänta ett år, medan de som åberopade vårdgarantin gick om mig i kön och blev opererade inom tre månader på samma sjukhus.

• Felidae
    Moflo skrev 2012-01-10 20:36:27 följande:
    Ja, nu ligger man här och ska försöka sova, i morgon är det min tur att opereras! Jag känner mig faktiskt ovanligt lugn men ändå lite pirrig.
    Lycka till!
  • Felidae
    Muneca skrev 2012-01-11 12:59:22 följande:
    Massor med lycka till Moflo! Håller tummarna!

Om 4 veckor är det min tur. Vad tycker ni kan vara bra att ta med sig/förbereda sig på inför detta tycker ni som gjort operationen? Känns som allt bara är en röra i huvudet just nu.. tacksam för alla råd jag kan få..
    Förbered dig genom att röra på dig så mycket som möjligt, det är bra att ha god kondition inför en operation. Fast jag antar att du ska flyta de närmaste fyra veckorna, och med 800 kcal per dag är man inte alltid så sugen på att ut och motionera...

Inneskor kan vara bra att ta med sig till sjukhuset, eftersom du förväntas vanka av och an i korridorerna så fort du har piggnat till efter narkosen.

För övrigt är det bra att köpa hem och förbereda mat som du kan äta direkt efter operationen. En stavmixer är bra att ha om man ska äta flytande de första veckorna.
  • Felidae
    Evfi80 skrev 2012-01-12 12:21:20 följande:
    Har en nyfiken fråga till er som gjort op. Ångrar någon av er op?För och nack delar med op?hur mådde ni som person före och efter op?
    Fördelar: Helt andra fysiska förutsättningar. Jag har hittills tappat 58 kg, och gick alltså runt och släpade på extra vikt motsvarande en hel normalviktig person, så självfallet är det mesta i livet så mycket enklare nu. Jag trivs mycket bättre med mig själv och är mycket tryggare i min egen person nu. Numera funderar jag ganska sällan över vad andra tänker när de ser mig. Om folk stirrar utgår jag från att de tycker jag har en snygg tröja eller nåt. ;)

Nackdelar: Måltiderna kräver planering. Jag kan inte sticka in till stan och shoppa i tre timmar utan att först fundera över vad jag ska äta när jag är där. Jag måste dessutom jämt släpa med mig en vattenflaska. Jag behöver ha specialschema på jobbet för att hinna äta mellanmål både för- och eftermiddag. Mycket mat har tappat smak för mig, och det är väldigt få maträtter jag egentligen gillar längre. Istället för hungerskänslor får jag total energikris ca tre timmar efter senaste mål, dvs jag blir matt och darrig och måste ha mat NU.

Fördelarna slår nackdelarna med hästlängder, och jag ångrar mig verkligen inte!
  • Felidae
    7 michelingodingar skrev 2012-01-15 13:02:17 följande:
    Hej på er!

Jag har börjat fundera på om en GBP skulle kunna hjälpa mig i kampen mot övervikten som jag dras med. Ligger på ett BMI mellan 38,3-38,7.

Men jag letar efter massor av information om denna operation och tänkte höra med er som har erfrenhet av operationen HUR mådde ni före operationen och hur mår ni efter? Komplikationer ? Har fått höra att tarmvred och dumpningar är vanligt för de som genomgått operationen samt gallsten tror jag det var.....Har hört att många upplevs få en personlighetsförändring och inte alls mår bra efter ingreppet, hur är det för er? Hur är det med mat o så kan ni äta vanlig mat fast i mindre mängd förstås??? Känner ni att ni kan leva ett ganska normalt liv och hur mycket har ni gått ner i vikt? Får ni hjälp med operation av  t ex hud som blir hängandes ? Hur svårt är det att få en operation beviljad och VAD krävs av den som vill få en operation?

Jag har massor av funderingar och vet inte är det värt det eller inte???

Jag har stöd av min man i detta men hans enorma skräck ar denna personlighetsförändring som vi sett av bekanta i närheten som genomgått operationen!!
    För mig var det absolut värt det, men mitt BMI var också betydligt högre än ditt. Du måste väga de besvär du har pga din övervikt mot de risker som operationen innebär. För mig var det viktigt att känna att jag verkligen hade gjort allt jag kunde själv, och att operation var den absolut sista utvägen.

En viss personlighetsförändring är nog ofrånkomlig. Utseendet är en stor del av vår identitet och när det ändras ändras vi också. Jag tror dock att förändringen i de allra flesta fall är åt det positiva hållet. Man blir mer öppen, får bättre självförtroende och stärkt självkänsla.

Lycka till med funderingarna inför ditt beslut!
  • Felidae
    Badfantasten skrev 2012-01-18 10:55:13 följande:
    Hur ser er medicin ordination ut???
    Kalcium 1 tablett 2 ggr/dag
    T. Betolxex 1 tabl/dag
    Multivitamin 1 tabl/dag.
    Järn tablett vid menstration 1 tabl/dag

Har förstått att läkare orinarar olika, hur ser din ordination ut???
    Samma som du, fast järn varje dag. Min man som opererades i samma landsting som jag, men på annat sjukhus, har även blivit ordinerad folsyra varje dag.
  • Felidae

Senast jag fick akut ont i magen vände jag mig till min vårdcentral. Det gör jag inte om! De har verkligen ingen koll på alla komplikationer som kan uppstå efter en GBP. Om det händer igen tänker jag vända mig direkt till kirurgmottagningen på det sjukhus där jag opererades.

• Felidae
    MrC skrev 2012-01-24 07:12:43 följande:
    Hehe ... någon som är nervös nu?

Vägde in på 94,8 kg igår. Med mina 178 cm över havet innebär det att jag är under 30 i BMI (29,92) nu och kan officiellt kalla mig för överviktig istället för fet - enligt www.dietguiden.com/bmi
    Från 132 kg till 94,8 på 31 veckor.
    Jag tränar hårt och äter rätt.
    Grattis till att ha kommit under ett viktigt streck! Och snabbt har det gått också!
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)