7 michelingodingar skrev 2012-01-15 13:02:17 följande:
Hej på er!
Jag har börjat fundera på om en GBP skulle kunna hjälpa mig i kampen mot övervikten som jag dras med. Ligger på ett BMI mellan 38,3-38,7.
Men jag letar efter massor av information om denna operation och tänkte höra med er som har erfrenhet av operationen HUR mådde ni före operationen och hur mår ni efter? Komplikationer ? Har fått höra att tarmvred och dumpningar är vanligt för de som genomgått operationen samt gallsten tror jag det var.....Har hört att många upplevs få en personlighetsförändring och inte alls mår bra efter ingreppet, hur är det för er? Hur är det med mat o så kan ni äta vanlig mat fast i mindre mängd förstås??? Känner ni att ni kan leva ett ganska normalt liv och hur mycket har ni gått ner i vikt? Får ni hjälp med operation av t ex hud som blir hängandes ? Hur svårt är det att få en operation beviljad och VAD krävs av den som vill få en operation?
Jag har massor av funderingar och vet inte är det värt det eller inte???
Jag har stöd av min man i detta men hans enorma skräck ar denna personlighetsförändring som vi sett av bekanta i närheten som genomgått operationen!!
För mig var det absolut värt det, men mitt BMI var också betydligt högre än ditt. Du måste väga de besvär du har pga din övervikt mot de risker som operationen innebär. För mig var det viktigt att känna att jag verkligen hade gjort allt jag kunde själv, och att operation var den absolut sista utvägen.
En viss personlighetsförändring är nog ofrånkomlig. Utseendet är en stor del av vår identitet och när det ändras ändras vi också. Jag tror dock att förändringen i de allra flesta fall är åt det positiva hållet. Man blir mer öppen, får bättre självförtroende och stärkt självkänsla.
Lycka till med funderingarna inför ditt beslut!