• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • sextiotrekg
    Mum2boys1 skrev 2013-07-15 22:51:08 följande:
    Jag förstår alltför väl vad du menar, kämpigt att allt är så ovisst som gör väntan nästan olidlig. När är op, när ska du börja flyta?? Kram

När ja ringde förra v så står ja på listan för att planeras i september så lär va en mån kvar till flyt lite drygt.
  • pluvdo
    Simben skrev 2013-07-15 21:54:44 följande:
    Nån som vet om det finns nån tråd om gastric sleeve? Eller nån här som vet nåt om den operationen? Om den går att få finansierad via landstinget eller enbart går att bekosta själv? Väger för lite för gastric bypass men behöver verkligen hjälp har BMI 33 tror jag
    Har sett någon tråd om gastric sleeve, men den var ganska så kortvarig tror jag. Den operationen är väl inte så vanlig eftersom den inte har lika stor chans att lyckas i längden. Så vitt jag förstått.

Varför kan du inte gå ner själv? Om jag "bara" hade 33 i BMI så skulle jag aldrig fundera på operation, med tanke på vilken stor omställning det är. I och för sig kanske inte gastric sleeve är en lika stor omställning, men ändå.

Kan du inte testa att leva som man gör efter en operation fast utan att göra operationen? Jag trodde innan att det skulle bli snäppet "lättare" eftersom jag hört att man inte var lika hungrig och så efter att man gastric bypass-opererat sig. Att sug- och hungerkänslor försvann eller minskade. Men det stämmer inte. Inte för mig i alla fall. Hungerkänslor och sug finns där, men de kan aldrig mättas helt eftersom jag måste äta och dricka så lite och långsamt åt gången att jag aldrig hinner bli riktigt mätt under en längre stund. Så kommer jag säkert drabbas av olika brister när lite längre tid har gått. Och medicinen jag tar för min ADHD funkar inte så bra längre. Inte de antidepressiva som jag tar för att jag har tvångsproblem och ångest heller. De hinner inte tas upp av kroppen. Så... som sagt, om jag haft ett BMI på 33 så hade det inte varit värt det.
  • Simben

Pluvdo; tack för svaret men tro mig, jag har nog försökt precis allt och det jag läst mig till om gastric sleeve så känns det som jag skulle vilja göra en sådan. Skulle vara så skönt att bli mätt fortare och slippa hungerproblemen som jag läst mig till skulle minska rejält. Låter ju inte alls bra att man är lika hungrig fortfarande om man har mycket mindre magsäck?? Som sagt, har verkligen försökt gå ner själv men orkar inte mera, måste få hjälp

• Simben

Vet du om man kan få en sån operation via remiss eller är det bara privat såna görs??

• pluvdo
    Simben skrev 2013-07-15 23:16:44 följande:
    Vet du om man kan få en sån operation via remiss eller är det bara privat såna görs??
    Jag tror att det beror på vilket landsting man bor i. Här i Västra Götaland så gör de inte gastric sleeves alls, så vitt jag förstått. Privat vet jag i och för sig inte, de kanske gör. Sedan är det nog inget landsting som betalar för att operera någon med ett BMI på 33. Gränsen varierar väl mellan 35 och 40.
    Simben skrev 2013-07-15 23:15:41 följande:
    Pluvdo; tack för svaret men tro mig, jag har nog försökt precis allt och det jag läst mig till om gastric sleeve så känns det som jag skulle vilja göra en sådan. Skulle vara så skönt att bli mätt fortare och slippa hungerproblemen som jag läst mig till skulle minska rejält. Låter ju inte alls bra att man är lika hungrig fortfarande om man har mycket mindre magsäck?? Som sagt, har verkligen försökt gå ner själv men orkar inte mera, måste få hjälp
    Ja, som sagt så minskade inte hungern för mig i alla fall. Jag brukade inte ens vara särskilt hungrig innan operationen utan kunde gå ett dygn utan att äta ibland. Men nu blir jag hungrig nästan direkt efter att jag ätit. I början var det jobbigt, men nu är jag van vid att ha den känslan i magen.
  • pluvdo

Uuuh. En varning: stressa inte i er mat och dryck! Nästan två månader sedan jag opererades nu och idag hade jag bråttom iväg så jag slevade i mig två teskedar med köttfärssås och sedan drack jag typ två-tre klunkar med mjölk efteråt. Jag kände hur mjölken stannade upp i halsen och jag blev jääätteillamående. Om jag inte verkligen avskytt att spy så hade jag sprungit och hängt mig över toaletten, men nu stod jag upp och andades djupt samtidigt som jag rapade upp mjölk. Sammanlagt över en deciliter vätska kom upp (i små omgångar) innan jag till slut slutade må illa. UUUSCH! Hann inte iväg dit jag skulle heller, så tji fick jag för att jag försökte skynda mig.

• Selma1966

Pluvdo: viktigt att även inte dricka alls direkt efter mat - även om det var så lite du åt. Det är vanligaste direktivet från alla sjukhusen. Dels spolar du ut maten i tarmen direkt, kan dumpa eller må illa och dels hinner du inte ta upp någon näring alls - så du kan lika gärna hoppa över att äta.

Sedan är det helt klart alltid kämpigt när man äter eller dricker för fort. Jag känner även av om jag försöker äta eller dricka medan jag går... då kan jag nästan inte svälja alls.

• pluvdo
    Selma1966 skrev 2013-07-24 14:43:17 följande:
    Pluvdo: viktigt att även inte dricka alls direkt efter mat - även om det var så lite du åt. Det är vanligaste direktivet från alla sjukhusen. Dels spolar du ut maten i tarmen direkt, kan dumpa eller må illa och dels hinner du inte ta upp någon näring alls - så du kan lika gärna hoppa över att äta.

Sedan är det helt klart alltid kämpigt när man äter eller dricker för fort. Jag känner även av om jag försöker äta eller dricka medan jag går... då kan jag nästan inte svälja alls.
    Jag vet att man egentligen inte borde det, men jag tänkte att det nog skulle gå och jag hade ju bråttom. :P
  • Fia90

Har inte skrivit här förut men följde denna tråden sedan innan jag ens skickade in min remiss. Är opererad sedan snart 4 månader tillbaka, har haft ett tarmvred och en akut förträngning på kopplingen. Det första krävde operation, de andra bara observation och fasta samt undersökningar. Är så nöjd med min operation och det här beslutet. Kunde inte varit lyckligare kring just denna delen av mitt liv!

Har tills idag tappat 28 kilo och har mindre än 10 kilo kvar till normalvikt, sen vill jag ner ännu några kilon men det får bli då. Jag har gått från fetma grad 2 till överviktig på dessa 4 månader. Helt underbart! Idag shoppade jag kläder i storlek L. Tjohooo!

• VirrAnna

Jag har en fråga till er som är opererade och har varit det ett tag. Jag opades i mars 2009 och allt har gått bra. Har inte haft några större problem med nåt. Nu har jag dock börjar få himla ont i magen. Det kommer och går och jag har inte kunnat se något egentligt samband mellan att jag äter nåt etc. Ibland gör det helt otroligt ont och det närmaste jag kan beskriva det som är värkar (förlossningsvärkar). Värken kommer i vågor precis som värkar och jag får så ont att jag knappt kan andas...Har någon mer upplevt detta och har någon gissning på vad det kan vara?
    Jag har varit på VC två gånger men läkaren hittar inget fel...Jag skall ringa Sophiahemmet där jag opades på måndag och fråga dem...Borde jag vara orolig?

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)