• Anne B M

Gastric Bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation Skrattande.

Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en "Gastric Bypass", en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på sin VC, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa ett läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130 000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opereras på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 35-40
    • Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mer än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma.

Vill du vara med i andra forum om GBP så "googla" så finner du en "uppsjö" av andra forum relaterade till GBP.

Facebook finns en del grupper om GBP också, jag har bland annat startat en sluten grupp där, där endast invigda kan läsa och skriva, för det finns många människor som inte är öppna med att dom ska, eller har, gjort en operation. Nu är det så fånigt att man måste vara vän med mig på Facebook för att komma med i gruppen (inte mitt val, utan Facebooks eget system), så skicka en vänförfrågan till mig så lägger jag till dig i gruppen. Anne Bokvist Moijé heter jag där .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-17 11:16
    Bilder:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m56388345.html

Mat:
    www.familjeliv.se/Forum-22-72/m49968878.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-23 09:29
    Nu ska det fungera att ansöka om medlemskap i gruppen på FB, utan att först bli vän med mig.

www.facebook.com/&ap=1
  • Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)
  • Liiii
    sextiotrekg skrev 2013-08-28 07:10:33 följande:
    Idag smäller det! :D

Lycka till ????
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • Paragraf
    FruNisseTuta skrev 2013-08-28 10:31:00 följande:
    Tack Paragraf för ditt svar Glad

Jag håller med dig fullt ut gällande Modifast/Cambridge och alla andra "pulverdietsbolag". Vi får väl se hur hårda de är inför OP, men det är tokäckligt och jag gillar inte heller att gynna dessa bolag.

Jag har gått in i perioden nu med "flytande".   Jag har inhandlat Blå bands soppor till  lunch och middag och kvällsmat, Dricker osockrad bäbisvälling -( Äppel och banan) till frukost, behöver jag bukfylla emellan så gnager jag på gurka ( hård i magen-varning). Det blir för lite proteiner så jag ska äta en biff på lördag .. huvudsaken är att de de där 4 - 5 kilona försvinner. Men jag tänker att jag har 3,5 vecka på mig så det ska inte vara något stort problem.
    Jag kommer inte kunna hålla flytande totalt för jag jobbar i kök och måste smaka av om än i pyttesmå mängder så jag vet vad jag serverar till folk. Men det är jättesvårt att inte "plocka" på  frukt, bulle, hårdbröd... och för att inte nämna den jäkla sacher-tårtan som står mitt på köksbänken och gäckas. Jag knep ett hörn av den, annars går jag väl upp i natt och äter allt.
  • sextiotrekg

Hej alla! Allt gick jätte bra! Är lite öm men de är ju inte så konstigt :) Har inte fattat än att det är gjort liksom. :) Nu är de allt pill med vad man kan äta osv och jag kan säga att dillkött funka inte att få ner i lagom mos ;) annars går allt som på räls, lite svårt att få i allt vatten men de kommer nog eftersom :)

• Loth

Sextiotrekg: Åh vad skönt att höra att det äntligen blev bra och att du mår bra efter op! Nu väntar spännande tider med att bekanta sig med mat igen, underbart efter allt flyt :)

• sextiotrekg

Loth: ja de är spännande och testa sig fram och se vad som smakar gott och inte. Lite svårt att känna om jag är mätt och så för när jag äter och dricker börjar magen snurra runt och de är obehagligt :p så svårt att veta om de är fullt eller bara ovant för magen då liksom ^^ hur går de för dig nu ett tag efter? Börjar de bli bra rutiner? :)

• Wictor090719

Hejs.
    Var ett tag sen jag var här inne.
    Opades 20/2.13 och har hittills  gått ner 24.9 kg. Har stått still i 2.5 månad och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att röra på sig igen. Har ca 9 kg kvar till målvikt och normalt BMI. Suck :( 

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • sextiotrekg
    Wictor090719 skrev 2013-09-01 10:01:02 följande:
    Hejs. Var ett tag sen jag var här inne. Opades 20/2.13 och har hittills  gått ner 24.9 kg. Har stått still i 2.5 månad och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att röra på sig igen. Har ca 9 kg kvar till målvikt och normalt BMI. Suck :( 
    ° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °

Äter du så som du ska? Var 3de timme och mkt proteiner osv? Tränar du? Muskler väger mer än fett. Och sen så kanske kroppen behöver en paus och hämta sig innan de tar fart igen :)
  • Paragraf
    Wictor090719 skrev 2013-09-01 10:01:02 följande:
    Hejs.
    Var ett tag sen jag var här inne.
    Opades 20/2.13 och har hittills  gått ner 24.9 kg. Har stått still i 2.5 månad och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att röra på sig igen. Har ca 9 kg kvar till målvikt och normalt BMI. Suck :( 
    Jag tror din omsättning anpassat sig till din intags-rutin, man brukar stanna av efter ett tag och sen brukar det dra i gång igen.. står du ännu still om några veckor så tala med din dietist.

Bra jobbat!  Glad
  • Loth

Sextiotrekg: Ja i början får man verkligen förlita sig på att mäta upp maten, svårt att känna efter. För mig går det väldigt bra, minus 22kg nu och dumpar inte direkt på något, sen kan man ju diskutera om det är bra eller dåligt i långa loppet men just nu funkar det. :)

Kommit igång med träning, nu orkar kroppen med och man ser resultat fort, helt underbart!

• sextiotrekg

Loth: åh grattis till den viktminskningen! :) Ja de är supersvårt med mängden.. Livrädd för att äta för mycket :/

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)