Inlägg från: VirrAnna |Visa alla inlägg
  • VirrAnna

Gastric Bypass (GBP)

Nu är det ingen som skrivit här på länge men hoppas ändå få svar...

Jag opades i mars 09 och har hunnit med att få barn däremellan (okt-10) Allt har gått bra även om jag kanske inte gått enr riktigt så mycket som ajg hoppats men jag tror att det kommer

Senaste 3 veckorna har jag dock fått väldigt ont i amgen till coh från. Får liskom som anfall och det krampar och gör galet ont...Det likanr typ mensvärkssmärtor och ibland känns det nästan som förlossningsvärkar...Det gör ont som ett bälte långt ner i magen och runt hela ryggen...Är de någon mer som känt så här? Borde väl boka tid hos en läkare men jag tänkte kolla om ni tror det kan vara något operations relaterat? Jag har också mått illa rätt ofta och dumpat lite oftare än jag gör annars.

• VirrAnna
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-09-18 13:15:47 följande:
    NÄ! Nu är det ingen tillfällighet längre. Jag får ont i magen av att dricka vatten . Vanlig juice går bra och nyponsoppa. Men tar jag lite vatten bara så får jag ont i magen. Jag är så van att dricka vatten när jag är törstig. Känns så fel att ta juice med fler kallorier i bara för att få i mig vätska. Någon annan som o kap har känt av det här med vatten? Ska tillägga att jag är i första fasen med bara flytande föda.
    Jag fick jätte ont av att dricka vanligt vatten i början. Det blev bättre men tog tid. Jag upplevde att det blev bättre om jag kokade vattnet innan jag drack det (lät det svalan så klart ) The, juice och nypon/blåbärssoppa var inga problem. Detta var tydligen inte helt ovanligt enligt min läkare men de vet inte vad det beror på.

JAg får fortfarande sjukt ont om jag dricker vatten för fort.
  • VirrAnna
    kymaro skrev 2012-07-03 21:50:43 följande:
    Ni som är opererade hur länge väntade ni med att äta ris? Kan ni äta det?

Jag har efter 3 år fortfarande problem med ris om det är sånt klibbigt ris typ jasminris. Råris eller "vanligt" ris går bättre. Minns inte om jag väntade länge med att prova eller inte. 

Det jag haft mest problem med är kyckling. Det är först nu jag kan äta det.  
  • VirrAnna

Jag har en fråga till er som är opererade och har varit det ett tag. Jag opades i mars 2009 och allt har gått bra. Har inte haft några större problem med nåt. Nu har jag dock börjar få himla ont i magen. Det kommer och går och jag har inte kunnat se något egentligt samband mellan att jag äter nåt etc. Ibland gör det helt otroligt ont och det närmaste jag kan beskriva det som är värkar (förlossningsvärkar). Värken kommer i vågor precis som värkar och jag får så ont att jag knappt kan andas...Har någon mer upplevt detta och har någon gissning på vad det kan vara?
    Jag har varit på VC två gånger men läkaren hittar inget fel...Jag skall ringa Sophiahemmet där jag opades på måndag och fråga dem...Borde jag vara orolig?

• VirrAnna
    pluvdo skrev 2013-07-27 02:33:49 följande:
    Nu har jag inte varit opererad så länge, så jag vet inte om den sortens värk är något som förekommer ibland eller ej. Men... du säger att det känns typ som förlossningsvärkar. Är du säker på att det inte är i de delarna av magen det gör ont, då? Alltså, livmodern, äggstockar eller dylikt? Du kan ju ha fått en cysta på ena äggstocken eller någonting utan att det har någonting med operationen att göra alls.

Sedan är det väl ökad risk för gallsten eller något sådant efter operation, va? Det gör nog ont i magen. Fast det hade väl vårdcentralen reagerat på i så fall, om det fanns risk för att vara något sådant.
    Värken sitter högre upp än de kvinnliga delarna, typ strax under magen och så strålar det ut mot ryggen. Det är mer intensiteten och hur det kommer och går som påminner om värkar. Jag blir också sen typ 2 veckor tillbaka jätte illamående då och då. Det kommer helt plötsligt och inte i samband med att jag ätit...

Gallsten och tarmvred är det en ökad risk för har jag förstått men VC verkar inte tro att det är nåt sånt. Läkaren troodde att det kanske kan bero på ärrvävnad efter operationen som ger tarmen för lite plats att röra sig men det verkade inte finnas nåt att göra åt det. Det blev lite bättre när jag minskade till en kalktablett om dagen istället för två. 
  • VirrAnna
    VirrAnna skrev 2013-07-27 11:33:39 följande:
    Värken sitter högre upp än de kvinnliga delarna, typ strax under magen och så strålar det ut mot ryggen. Det är mer intensiteten och hur det kommer och går som påminner om värkar. Jag blir också sen typ 2 veckor tillbaka jätte illamående då och då. Det kommer helt plötsligt och inte i samband med att jag ätit...

Gallsten och tarmvred är det en ökad risk för har jag förstått men VC verkar inte tro att det är nåt sånt. Läkaren troodde att det kanske kan bero på ärrvävnad efter operationen som ger tarmen för lite plats att röra sig men det verkade inte finnas nåt att göra åt det. Det blev lite bättre när jag minskade till en kalktablett om dagen istället för två. 
    Strax under naveln ska det stå inte magen...
  • VirrAnna
    Simben skrev 2013-07-15 21:54:44 följande:
    Nån som vet om det finns nån tråd om gastric sleeve? Eller nån här som vet nåt om den operationen? Om den går att få finansierad via landstinget eller enbart går att bekosta själv? Väger för lite för gastric bypass men behöver verkligen hjälp har BMI 33 tror jag
    www.viktop.se/forum/viewforum.php?f=74
    här finns info om sleeve. Jag tror att du har ett för lågt BMI för att få operation via landstinget så privat är nog enda alternativet.
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)