Inlägg från: Paragraf |Visa alla inlägg
  • Paragraf

Gastric Bypass (GBP)

FruNisseTuta skrev 2013-08-22 11:05:17 följande:
    Hej på er ! 

Jag vill också hänga på. Jag har följt era inlägg länge och nu äntligen har jag tagit mig mod och besökt vårdcentralen. De skickar en remiss ;)

Jag är däremot sååå nervös. Läkaren som skrev remissen tog bara vikt och längt..Mitt BMI är 36. Hon tog också midjemått... hela 127 cm ;(
    Däremot så skrev hon inte något om min historik. inget om den vidriga artros jag lider av sedan2 år tllbaka och som bara blir värre och värre,  eller sjukdomar som mina föräldrar har....
    Jag har varit överviktig i över 25 år och gjort det mesta för att få bort dessa kilon. VV, LCHF, Dietist, Viktgupper via lanstinget, FYSSkort,,,,m,m,
    Jag går på spinning 4 ggr / veckan sedan 5 år tillbaka, så kondis och benmuskler har jag, men vikten är densamma.
    Kommer jag få en chans att träffa en kirurg för bedömning där jag själv kan ta upp det här eller finns det en chans att de gör avslag direkt för att de "bara" går på BMI?

Jag tillhör Stockholms landsting.

...som sagt.....så nervös !

Jag tror Sthlms landsting har BMI 35 som gräns för Op. Och du har gjort många egna försök på att "banta"
    Din sjukdomshistoria kan du berätta när du får en kallelse till Viktenheten. Jag tror du kommer att få möta någon för en bedömning.

BMI kan vara lite lurigt.. enligt mitt BMI ska jag vara så fet att jag har svårt att röra mig men jag har inga som helst problem med rörlighet men jag är lång och fettet är placerat proportionerligt.

Mitt mått var 125 i midja och jag hade 39, -nånting i BMI ( tydligen har jag lagt på mig 7 kilo på två år)

Jag skulle blivit inkallad till Falun i augusti men pga av att dom hade bara en kirurg så vände jag mig till väntetidskansliet och gnällde så jag blev rekommenderad  Sophiahemmet i sthlm, jag var på en andra information ( fick den första på Skönvikt i Säter) och fick välja mellan mitten av september eller den 23 september för Op i Sthlm.

För att gå ner dessa 5 kilo som krävs för op har jag resonerat om jag inte lika gärna kan sleva i mig blå bands soppa spetsat med lite proteinpulver i stället för att äta Cambridge/ Modifast/ Allevo som de rekommenderade.  Anledningen till detta är att jag avskyr dessa j*vla pulver-producenter som tjänar pengar på människors viktproblem genom att sälja dem svältpulver som i regel är värdelösa

Det som skrämmer mig är att eftersom jag nu haft denna "hydda" i ett x antal år så är jag lite rädd för den person som kommer komma fram när fettet försvinner.. som om jag skulle behöva förhålla mig till en helt ny människa, en ny identitet. 
  • Paragraf
    FruNisseTuta skrev 2013-08-28 10:31:00 följande:
    Tack Paragraf för ditt svar Glad

Jag håller med dig fullt ut gällande Modifast/Cambridge och alla andra "pulverdietsbolag". Vi får väl se hur hårda de är inför OP, men det är tokäckligt och jag gillar inte heller att gynna dessa bolag.

Jag har gått in i perioden nu med "flytande".   Jag har inhandlat Blå bands soppor till  lunch och middag och kvällsmat, Dricker osockrad bäbisvälling -( Äppel och banan) till frukost, behöver jag bukfylla emellan så gnager jag på gurka ( hård i magen-varning). Det blir för lite proteiner så jag ska äta en biff på lördag .. huvudsaken är att de de där 4 - 5 kilona försvinner. Men jag tänker att jag har 3,5 vecka på mig så det ska inte vara något stort problem.
    Jag kommer inte kunna hålla flytande totalt för jag jobbar i kök och måste smaka av om än i pyttesmå mängder så jag vet vad jag serverar till folk. Men det är jättesvårt att inte "plocka" på  frukt, bulle, hårdbröd... och för att inte nämna den jäkla sacher-tårtan som står mitt på köksbänken och gäckas. Jag knep ett hörn av den, annars går jag väl upp i natt och äter allt.
  • Paragraf
    Wictor090719 skrev 2013-09-01 10:01:02 följande:
    Hejs.
    Var ett tag sen jag var här inne.
    Opades 20/2.13 och har hittills  gått ner 24.9 kg. Har stått still i 2.5 månad och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att röra på sig igen. Har ca 9 kg kvar till målvikt och normalt BMI. Suck :( 
    Jag tror din omsättning anpassat sig till din intags-rutin, man brukar stanna av efter ett tag och sen brukar det dra i gång igen.. står du ännu still om några veckor så tala med din dietist.

Bra jobbat!  Glad
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)