Inlägg från: JessicaF |Visa alla inlägg
  • JessicaF

Gastric Bypass (GBP)

Hej allihopa! Har precis blivit remitterad till överviktsenheten på akademiska för att diskutera operation (BMI 57 ) och jag vill verkligen göra den. Jag vet dock inte hur jag ska göra när det gäller att berätta för folk.. Jag berättade för min man som kommer stötta mig vad jag än väljer och sedan berättade jag för en kompis vars reaktion var att "ja det är väl bra men bäst är ju motion, men det är ju jobbigt så det här är väl smidigt" Känns jäkligt trist då hon vet att jag har kämpat med vikten sen jag var två år. Hur har ni andra gjort? Har ni berättat för folk eller har ni hållet det för er själva?

• JessicaF

Jag förstår att folk tror att det är lätt att gå ner i vikt när man har lyckats gå ner typ 5kg på egen hand men det är en jäkla skillnad på att behöva gå ner typ 100kg eller 10kg. Har man dessutom provat typ allt utan resultat börjar det kännas hopplöst. Hoppas verkligen på ett snabbt möte med läkare på överviktsenheten utan att de bråkar med mig :(

• JessicaF

Tack Anna HBG! Vad spännande att du har fått tid inför på :) Hur länge ska du gå på flyt innan och hur länge fick du vänta? Jjmh: jag ska också till akademiska :) har precis påbörjat min process, ska ringa dem imorgon och kolla så remissen har kommit fram så jag kan få komma dit snart. Hoppas på att tiden som anges på vantetider.se för isf klarar de vårdgarantin :)

• JessicaF

Jag är lite trött på Akademiska. Pratade med dem idag och de har fortfarande inte tittat på remissen trots att den är två veckor gammal. De sa sedan att de endast räknar vårdgarantin till första informationsmötet. Efter det räknas resten som utredning enligt dem så då kan det ta hur lång tid som helst. Känner mig lite bedrövad. Jag förstår om jag verkar stressad men jag har tänkt på det här så länge och läst på om olika op metoder så nu känner jag att det är dags att jag får prata med en läkare. För en kort tid sen dog dessutom en överviktig kollega av hjärtfel och det gav mig verkligen en ögonöppnare.

• JessicaF

Jjmh: nä tyvärr har jag inte hört nånting än. Pratade med dem förra veckan och då sa de att läkarna brukade kolla på inkomna remisser på måndagar. Antar att man får ringa och tjata ibland :) Ja man har ju funderat bra länge. Det är Juh inte så att jag under hela mitt liv har varit nöjd med att väga över 100 kg och aldrig försökt göra nånting åt det men nu har jag nått gränsen liksom.

• JessicaF

Glad idag, fick tag på akademiska i slutet av förra veckan och då hade de godkänt min remiss och jag lyckades dessutom få plats på en info-träff som var redan i fredags så nu känns det som att jag börjar komma i i ruljansen. De kommande stegen fick jag höra är sjuksköterska, dietist, läkare och sedan skickar de vidare en till kirurgen för bestämmande av operationstyp. De berättade att de har en av de långsammaste utredningarna i hela landet och att det är medvetet. Jag ska ta kontakt med dem nästa vecka tror jag och se om jag kan få boka in en tid hos sjuksköterskan innan jul iaf.. Har nu börjat få lite förhoppningar om operation innan sommaren :) hoppas allt rullar på nu. Vad kul för er som har fått era datum bestämda och som det snart är dags för. Är ni nervösa? Krakens:jag tror att dina egna upplevelser kan spela in men som jag förstått det är de väldigt hårda med BMI gränserna så jag tror det beror till stor del på vad du har för BMI idag.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)