Gastric Bypass (GBP)
Hej! Jag har varit överviktig sedan 10-11 år tillbaka. Jag börjar bli redigt trött på det här nu. Har försökt Viktväktarna, kostscheman, pulverdiet, hälften grönt and so on. Första gången jag försökte gå ner i vikt gick det bra men sen smög sig vikten på igen.
Har insett med tiden att jag är väldigt känslig för socker och minsta lilla får mig att ramla av banan.
Jag har kontakt med Överviktscentrum på Karolinska (pausad just nu) där läkaren sagt att jag förmodligen inte är en god kandidat för operation pga återkommande depressioner och min adhd... Men som det är nu mår jag inte heller bra. Det är tröttsamt och varje dag är en kamp.
Jag är dessutom väldigt tveksam till operation själv men nu börjar det här stå mig upp i halsen. Jag vill också må bra och bli lycklig. Depressionen äter jag medicin mot och att jag äntligen fått diagnosen adhd är en enorm lättnad och har gett mig svar på så många tankar och funderingar.
Jag har dessutom hälsporrar som aldrig kommer bli bättre med den här övervikten eftersom jag inte kan promenera mer än 10 min åt gången i lagom tempo. Det blir ju en ond cirkel.
Jag vill kliva ur den här fat-suiten. Komma ur det här skalet som drar ner mig gång på gång.
Vad tror ni, om jag ber om remiss för åtminstone information om operation? Eller är det dömt att misslyckas? Någon med liknande erfarenheter?